Inaugurele rede voor de Universiteit van Maastricht met als onderwerp publieke gesprekken over gender en biotechnologie.
In this critical review article, Isaac and Platenkamp present the case that tourism is not isolated from the world's dramatic situations in which humanity is at stake. Their argument principally centers on the devastating historical and contemporary conflict in Palestine and its relations with tourism. In this article, Isaac and Platenkamp maintain that (in relation to current happenings in Palestine) ethical and moral argumentation would be beside the point, and might even be a "cynical" exercise. They suggest that the conflict there is imbued with many kinds of normative argumentation. It is their view that positions need to be taken with regard to "Palestine," as in all extreme circumstances, where at the same time respect for the other positions becomes crucial. In this critical review article, therefore, Arendt's idea of "agora" will be introduced, in order to create a space where these "respectful positions" can be taken in a public arena and in order to contribute to a possible peaceful development. To Isaac and Platenkamp, tourism could enable this sort of "peaceful development" and could promote or help empower conditions where violence would be excluded, and where different sorts of "argumentation" could be generated and heard about these so-called "controversial spaces." In these respects, they maintain that tourism is a challenging field, because it has (itself) many faces-and they argue that such scenarios for "tourism" indeed could apply/should be applied for many controversial other spaces like Nepal and Burma (for instance) where (as in Palestine) the original population has no say in any economic development, such as that of tourism. But Isaac and Platenkamp recognize that (even in Burma) resistance against injustice can never be destroyed. Their own principal focus remains targeted upon Palestine, though. There, tourism is known to have "an incredibly high potential," despite the fact that (in their view) a strong and powerful "Israeli self" indeed controls the "humiliated Palestinian other." Thus, to our two reviewers in the Netherlands, therefore, tourism seems to be a communicative activity that might enable the implementation of Arendt's idea of and about "the agora." Isaac and Platenkamp suggest that there is no violence in the agora, itself, because only the force of argumentation rules. there.
MULTIFILE
Inderdaad, er is een filosofie voor het Hoger Beroepsonderwijs, en wel de filosofie van de waarden. Zaken als "professioneel handelen", "professionele verantwoordelijkheid" en "normativiteit" gaan uit van de realiteit van waarden. De HBO-onderwijspraktijk en de HBO-onderzoekspraktijk vooronderstellen een zinvol, filosofisch kader, zoals ook de beroepspraktijk uitgaat van de zinvolheid van het professionele handelen. Daarom is het nodig dat we beschikken over een "kleine waardeleer". Waarden hangen samen met normen, met persoonlijke voorkeur en professionele eisen, maar voor alles zijn waarden ideeën die zich uitdrukken in het handelen. Daarom ook zijn radicale waarden voor ons van belang, waarden als rechtvaardigheid, schoonheid, duurzaamheid, vrijheid en tolerantie. Radicale waarden liggen ons na aan het hart. Zij zijn open geformuleerd en ze begeleiden ons handelen. Radicale waarden zijn soms theoretische waarden, maar in het bijzonder kennen we deze waarden als praktische waarden. Zij doen een appel op ons als mens, als burger en als beroepsbeoefenaar. Het onderzoek en onderwijs binnen het lectoraat Filosofie wil met studenten en medewerkers van Fontys Hogescholen waarden leren verkennen en onderzoeken, en maakt daarbij gebruik van filosofische dialogen, toegepast onderzoek, mooie teksten en beelden.