In the wake of the Covid-19 pandemic, the future of tourism is a much-debated topic both in academic and non-academic circles with commentators expounding contrasting perspectives. This conceptual paper contributes to such debates and aims at envisioning plausible futures of cultural tourism, in particular. For that purpose, we first discuss cultural tourism trends and the future scenarios available in the literature. Then, we articulate three cultural tourism visions of the decades to come: a utopian, a dystopian and a heterotopian vision. Finally, we conclude that the heterotopian vision provides the most nuanced interpretation of the future of cultural tourism and we discuss the potential ramifications of such a vision.
LINK
While the notion of autarky is often contested in terms of feasibility and desirability, art and design projects that deal with autarky seem to moreover suggest positive socio-cultural and ecological effects of autarkic living. A social network model of autarky is introduced to unify these seemingly opposing views.
DOCUMENT
De rol van een participatieve ruimte in de ontwikkeling van burgerschap In toenemende mate is in beleid en onderzoek aandacht voor de ontwikkeling van burgerschap, gestimuleerd door de transitie naar een participatiesamenleving. In dit artikel richten we ons specifiek op burgers in de maatschappelijke opvang en geestelijke gezondheidszorg, wiens burgerschap vaak onderontwikkeld is. Pols (2016) pleit voor het inrichten van fysieke ruimten tussen thuis en werk in waar mensen in een kwetsbare positie kunnen werken aan de ontwikkeling van burgerschap, een participatieve ruimte. In dit artikel reflecteren we op de invloed die een participatieve ruimte kan hebben op de ontwikkeling van individueel en democratisch burgerschap, naast het vaker beschreven relationeel burgerschap. Specifiek beschrijven we karakteristieken van een participatieve ruimte die invloed hebben op ontwikkeling van burgerschap. Naast theoretische inzichten gebruiken we empirische data uit een meerjarig participatief onderzoek naar Je Eigen Stek (JES), een zelfbeheerde maatschappelijke opvang voorziening.JES als participatieve ruimte draagt bij aan de ontwikkeling van individueel, relationeel en democratisch burgerschap, al is dat niet voor alle deelnemers in gelijke mate het geval. Participatieve ruimte als concept helpt dat inzichtelijk te maken. De verschillende vormen van burgerschap kunnen elkaar versterken en beperken. Onze analyse brengt een aantal elementen naar voren hoe een participatieve ruimte invloed heeft op ontwikkeling van de verschillende vormen van burgerschap. We vonden ook specifieke aanwijzingen voor het belang van fysieke aspecten van participatieve ruimte in relatie tot de ontwikkeling van burgerschap.Burgers in de maatschappelijke opvang kunnen burgerschap ontwikkelen, mits adequaat gefaciliteerd in een participatieve ruimte. Daarvoor is het belangrijk zowel in onderzoek als praktijk te kijken naar de kwaliteit van een participatieve ruimte.
DOCUMENT
What is a pop-up store and how can it be used for organisational counterspacing? The pop-up can be interpreted as a fashionable and hypermodern platform focusing on the needs of a younger generation of consumers that searches for new experiences and is prone to ad hoc decision-making. From this perspective, the pop-up is a typical expression of the experience economy. But it is more. The ephemeral pop-up store, usually lasting from one day to six months, is also a spatial practice on the boundary between place as something stable/univocal and space as something transitory/polyphonic. Organizational theory has criticized the idea of a stable place and proposed the concept of spacing with a focus on the becoming of space. In this article, the pop-up store is introduced as a fashionable intervention into organizational spacing. It suggests a complementary perspective to non-representational theory and frames the pop-up as co-actor engaging everyday users in appropriating space. Drawing on Lefebvre’s notions of differential space, festival and evental moment, theory is revisited and then operationalized in two pop-up store experiments. Apart from contributing to the ongoing theoretical exploration of the spacing concept, this article aims to inspire differential pop-up practices in organisations. https://www.linkedin.com/in/overdiek12345/
DOCUMENT
What does collaboration in Dutch inclusive theatres look like, and what key themes can be identified? Data were collected through interviews and co-creative sessions with seven independent theatre makers and members of three participating theatre groups (n=48). Thematic analysis resulted in the proposal of a model that identifies six interconnected core issues central to inclusive theatre practices: the Atomium Model in which dynamic tensions of attracting and repelling forces exist. The study concludes that those involved in inclusive theatre are willing to continuously face artistic and collaborative challenges to fulfil their political ambitions and to dismantle prejudices and barriers. Plain language abstract: We studied the collaboration between theatre makers, actors with and without intellectual disabilities, and coaches in inclusive theatres in the Netherlands. We spoke with seven independent theatre makers and participants from three inclusive theatre groups and organised co-creation sessions. Through this research, we identified six interconnected themes that are essential to collaboration within inclusive theatre practices. These themes are characterised by inherent tensions, such as the balance between pushing personal boundaries for growth and respecting them for safety. We concluded that participants in inclusive theatre continually face artistic and collaborative challenges to achieve their ambition of dismantling prejudices and barriers.
DOCUMENT
De verschillen in belangen, betrokkenheid, gebruiksvormen en gebruiksdoeleinden van de publieke ruimte tussen volwassenen en jongeren brengt spanningen met zich mee. Deze spanningen dragen niet bij aan een gezonde leefomgeving. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe we de publieke ruimte zo kunnen vormgeven dat iedereen er zich welkom, veilig en thuis voelt. In dit rapport wordt dit onderzocht vanuit de positie van jongeren. De leidende vraag voor dit rapport is: Hoe kan op democratische wijze met jongeren een inclusieve publieke ruimte gecreëerd worden? Deze vraag roept ook een tweetal deelvragen op: Wat zijn de voorwaarden voor de inclusieve publieke ruimte voor jongeren? Hoe krijgt jongerenparticipatie vorm in het creëren van inclusieve democratische publieke ruimte?
DOCUMENT
Elles van Noorel en Sascha Rasch hebben in het tweede jaar van de academische pabo een literatuuronderzoek geschreven over transleerlingen en LHBT+-leerlingen in het basisonderwijs onder leiding van Ingrid Zijlstra. Zij hebben deze kennis samengevoegd tot een informatief en praktisch artikel. Achtereenvolgens worden de definitie, de prevalentie, de ervaringen van LHBT+-leerlingen en adviezen aan de school en leerkrachten benoemd. Daarbij worden nog specifieke adviezen voor de bovenbouw en onderbouw gegeven.
MULTIFILE
De toolkit is bedoeld voor jongerenwerkers die homoseksualiteit bespreekbaar willen maken in hun contact met jongeren met als doel weerstand tegen homoseksualiteit te verminderen en bij te dragen aan het vergroten van de tolerantie voor homoseksualiteit. In deze toolkit zijn werkvormen opgenomen die specifiek gericht zijn op de doelgroep jongeren en die deels door jongerenwerkers eerder succesvol gebruikt zijn bij het bespreekbaar maken van homoseksualiteit. De toolkit biedt handvatten waarmee jongerenwerkers in de praktijk aan de slag kunnen.
DOCUMENT