Ingevolg wetsvoorstel Hillen heeft men recht op een extra aftrek als het eigenwoningforfait meer bedraagt dan de aftrekbare kosten. Dit terwijl de regeling is bedoeld voor het stimuleren van het aflossen van de eigenwoningschuld. In dit artikel wordt duidelijk dat deze twee niet gelijk hoeven te lopen.
DOCUMENT
Onderzoeksrapport. In opdracht van welzijnsorganisatie Sedna heeft Marklinq middels literatuur, interviews en een survey, onderzocht of er in Emmen ruimte is voor een sociale onderneming en ook voor wat voor soort bedrijf dat kan zijn. Het doel is jongeren met een achterstand tot de arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen.
DOCUMENT
Een ‘terugtrekkende overheid’ en een groter beroep op ‘burgerkracht’ hoeft niet tot grotere ongelijkheid tussen wijken te leiden, mits de overheid kwaliteit levert en zuinig is op de ‘stenen’, de verbanden en de gevoelens van eigenwaarde die (individuele en collectieve) zelfredzaamheid mogelijk maken.
LINK
De (westerse) samenleving heeft steeds minder vaak vaste organisatieverbanden nodig om de juiste persoon op de juiste klus te krijgen. Dat geldt ook voor bedrijven. Dankzij internet vinden individuen met specifieke competenties elkaar, en komen vraag en aanbod goedkoper samen dan vroeger. Mensen organiseren hun leven via netwerken. Abstracter gezegd: er is een trend om zich meer 'softwarematig', en niet meer 'hardwarematig' te organiseren. Onafhankelijk van bestaande structuren en systemen, in een digitale wereld. Dat zie je niet alleen in de ICT-sector, maar ook in bedrijven met -bijvoorbeeld virtuele teams. Bedrijven organiseren hun competenties niet alleen meer in vaste structuren, maar gebruiken alle aanwezige kennis waar en wanneer nodig. De groei van e-business betekent dat bedrijven verhuizen van fysieke winkels op fysieke A1-locaties naar virtuele winkels op virtuele A1-aanwezigheid. Ze gebruiken slimme advertentiemogelijkheden, zoals, 'context-advertising' met zoekwoorden op Google.
DOCUMENT
Full text met een HU Account Objective: To quantify diversity in components of self-management interventions and explore which components are associated with improvement in health-related quality of life (HRQoL) in patients with chronic heart failure (CHF), chronic obstructive pulmonary disease (COPD), or type 2 diabetes mellitus (T2DM). Methods: Systematic literature search was conducted from January 1985 through June 2013. Included studies were randomised trials in patients with CHF, COPD, or T2DM, comparing self-management interventions with usual care, and reporting data on disease-specific HRQoL. Data were analysed with weighted random effects linear regression models. Results: 47 trials were included, representing 10,596 patients. Self-management interventions showed great diversity in mode, content, intensity, and duration. Although self-management interventions overall improved HRQoL at 6 and 12 months, meta-regression showed counterintuitive negative effects of standardised training of interventionists (SMD = 0.16, 95% CI: 0.31 to 0.01) and peer interaction (SMD = 0.23, 95% CI 0.39 to 0.06) on HRQoL at 6 months. Conclusion: Self-management interventions improve HRQoL at 6 and 12 months, but interventions evaluated are highly heterogeneous. No components were identified that favourably affected HRQoL. Standardised training and peer interaction negatively influenced HRQoL, but the underlying mechanism remains unclear. Practice implications: Future research should address process evaluations and study response to selfmanagement on the level of individual patients
MULTIFILE
De gebiedscoöperatie het Westerkwartier (hierna de gebiedscoöperatie) is op zoek naar een breder kennisnetwerk. De ondernemers die lid zijn van de coöperatie hebben behoefte aan meer financiële kennis. Het lectoraat Duurzaam Financieel Management van het Instituut Financieel Economisch Management (FEM) van de Hanzehogeschool is hiervoor benaderd, omdat zij er belang bij heeft dat studenten aan meer praktijkgerichte projecten deelnemen. De vraagstukken van ondernemers kunnen een uitdaging vormen of zelfs een onderdeel van het curriculum vormen voor studenten van de Hanzehogeschool. Om dit te verwezenlijken wordt het FEM-office opgericht, de schakel tussen de Hanzehogeschool en de gebiedscoöperatie. De vraag luidt dan ook: ‘Hoe ziet de praktische invulling van het FEM-office er uit?
DOCUMENT
Women want positive birth experiences with high quality maternity care that is neither too much, too soon, nor too little, too late. Research confirms the effectiveness of midwifery care, and the midwifery approach to birth as physiologic may counter the upward trend of the unnecessary medicalization of birth. The role of guardian of physiologic birth is seen as central to midwifery practice; however, medical hegemony has led to the subordination of midwives, which inhibits them in fulfilling the role as guardian of physiologic birth. Learning to become powerful advocates of physiologic birth creates midwives able to speak up for effective, evidence-based maternity care and challenge the unnecessary use of obstetric intervention. Midwifery education has a role to fulfil in molding midwives who are able to assume this role. This brief report describes the development of an educational prototype aimed at increasing student midwife agency as an advocate of physiologic birth. This was done using rapid prototyping (RP) methodology, in which important stakeholders gave input and feedback during the educational design and development process. Input from stakeholders led to the inclusion of persuasive communication strategies and discussion and debate as teaching methodologies in order to increase student midwife agency to argue for physiologic birth. Reflective evidence-based practice, using the Optimality Index-Netherlands, allowed students to reflect on their practice while providing a framework for discussion. Working with the RP methodology allowed for the development of a prototype that reflected the needs of midwifery stakeholders and was mindful of material and human resources.
DOCUMENT
De missie van het lectoraat Fotonica is om een bijdrage te leveren aan een gezonde wereld en een duurzame economie door het toepasbaar maken van fotonicatechnologie in de praktijk. Ook draagt het lectoraat bij aan het opleiden van professionals op het gebied van fotonica, wat een voorwaarde is om de ambities van deze groeisector waar te kunnen maken. Het fotonica-onderzoek richt zich op de toepassingsgebieden Hightech Industrie, Agri & Food, Energie & Klimaat, Gezondheid en Mobiliteit. Digitale technologie speelt in de ontwikkeling van deze gebieden een grote rol, waarbij fotonica op grote schaal wordt ingezet voor het verkrijgen van digitale data. Sleutelwoorden voor het onderzoek zijn spectroscopie, metrologie en afbeelding. Het toepassen van optische sensoren, zoals spectrometers of glasvezel-gebaseerde sensoren, speelt hierbij een centrale rol. De lijfspreuk van de natuurkundige Heike Kamerlingh Onnes ‘door meten tot weten’, aangevuld met ‘door weten tot handelen’, is dan ook een leidraad voor het lectoraat.
DOCUMENT
The aging population presents challenges for healthcare, particularly in maintaining the functional independence of older adults. The Decision Support Tool for Functional Independence was developed to identify declines in functional independence and promote collaboration between healthcare professionals. The DST-FI is specifically designed to support interprofessional collaboration between medical and social care providers, such as GPs, physiotherapists, nurses, and social workers. This study examines the barriers and facilitators to implementing the tool in primary care.
MULTIFILE
Integrated curricula seem promising for the increase of attention on science and technology in primary education. A clear picture of the advantages and disadvantages of integration efforts could help curriculum innovation. This review has focussed on integrated curricula in primary education from 1994 to 2011. The integrated curricula were categorized according to a taxonomy of integration types synthesized from the literature. The characteristics that we deemed important were related to learning outcomes and success/fail factors. A focus group was formed to facilitate the process of analysis and to test tentative conclusions. We concluded that the levels in our taxonomy were linked to (a) student knowledge and skills, the enthusiasm generated among students and teachers, and the teacher commitment that was generated; and (b) the teacher commitment needed, the duration of the innovation effort, the volume and comprehensiveness of required teacher professional development, the necessary teacher support, and the effort needed to overcome tensions with standard curricula. Almost all projects were effective in increasing the time spent on science at school. Our model resolves Czerniac’s definition problem of integrating curricula in a productive manner, and it forms a practical basis for decision-making by making clear what is needed and what output can be expected when plans are being formulated to implement integrated education.
DOCUMENT