Een van de kernvragen van de Innovatiewerkplaats Healthy aging bij arbeid is hoe regionale samenwerking hieraan kan bijdragen. Beide onderwerpen staan hoog op de agenda van Innovatiewerkplaats partner FNV Bondgenoten. Van hen uit kwam ook het idee om de informatie die uit door hen gevoerde loopbaangesprekken en gegeven loopbaantrainingen komt te gebruiken om meer zicht te krijgen op de aanbodzijde van de Noordelijke arbeidsmarkt. Idee is dat wanneer dit inzicht groter is, het eenvoudiger zou moeten zijn om tot een match met de vraagzijde te komen. Idee daarachter is weer dat een goede match tussen vraag een aanbod leidt tot duurzame(re) inzetbaarheid. Bijgaand 'report part' beschrijft de eerste resultaten van de analyses van gesprekken en trainingen met FNV leden. Geanalyseerd is met behulp van het 'Vliegwiel' voor begeleid werken. Dit vliegwiel genereert vragen waarmee zicht kan worden gekregen op zowel kennis en vaardigheden als op wat mensen werkelijk motiveert en drijft. Dit totaalbeeld is nodig om een zinvolle uitspraak te kunnen doen over het Noordelijk human capital. Uit de eerste resultaten blijkt vooral hoe belangrijk werk voor mensen is, en hoe belangrijk men het vindt om nuttig bezig te zijn en gewaardeerd te worden. Het gemiddeld opleidingsniveau ligt rond MBO 2/3 en mensen geven aan open te staan voor scholingsmogelijkheden. Momenteel zijn er 28 gesprekken ge-analyseerd, het is de bedoeling dat hiermee vanaf februari 2015 verder mee wordt gegaan binnen de kaders van een afstudeeropdracht HRM/TP.
DOCUMENT
To improve people’s lives, human-computer interaction researchers are increasingly designing technological solutions based on behavior change theory, such as social comparison theory (SCT). However, how researchers operationalize such a theory as a design remains largely unclear. One way to clarify this methodological step is to clearly state which functional elements of a design are aimed at operationalizing a specific behavior change theory construct to evaluate if such aims were successful. In this article, we investigate how the operationalization of functional elements of theories and designs can be more easily conveyed. First, we present a scoping review of the literature to determine the state of operationalizations of SCT as behavior change designs. Second, we introduce a new tool to facilitate the operationalization process. We term the tool blueprints. A blueprint explicates essential functional elements of a behavior change theory by describing it in relation to necessary and sufficient building blocks incorporated in a design. We describe the process of developing a blueprint for SCT. Last, we illustrate how the blueprint can be used during the design refinement and reflection process.
DOCUMENT
Rond 1980 werd personeelsontwikkeling in Nederland vooral geadopteerddoor een andere discipline, onderwijskunde, waardoor veel nadruk werd gelegd op bedrijfsopleidingen. Die werden gezien als ‘beroepsonderwijs in pocketformaat’: nascholing in cursusverband kreeg mede daardoor een dominante plaats binnen het geheel van HRD-praktijken(Thijssen, 2003). Sindsdien is er veel veranderd. De pas later ook in Nederland doorgebroken term Human Resource Development is daar een exponent van. De veelvormigheid van HRD-activiteiten is toegenomen net als het besef dat investeren in HRD noodzakelijk is. De meest ingrijpende contextuele verandering voor HRD-praktijken betreft de arbeidsmarktturbulentie die met name is ontstaan door de behoefte van organisaties aan personele flexibiliteit, waardoor lifetime employment een marginaal fenomeen is geworden. In verband daarmee is een omslag waar te nemen van een traditioneel naar een modern psychologisch contract, hetgeen met name inhoudt dat het initiatief en de verantwoordelijkheid voor ontwikkelingsinvesteringen niet meer zo zeer bij de arbeidsorganisatie ligt, maar primair bij het individu. Tegen deze achtergrond zal in het navolgende gedeelte worden ingegaan op drie HRD-deeldomeinen: loopbaanmanagement, talent management en management development. Daarbij wordt naast de betekenis van deze deeldomeinen aandacht besteed aan diverse ontwikkelingen in het recente verleden en aan enkele belangrijke agendapunten als verbinding naar de toekomst
DOCUMENT
This review is the first step in a long-term research project exploring how social robotics and AI-generated content can contribute to the creative experiences of older adults, with a focus on collaborative drawing and painting. We systematically searched and selected literature on human-robot co-creativity, and analyzed articles to identify methods and strategies for researching co-creative robotics. We found that none of the studies involved older adults, which shows the gap in the literature for this often involved participant group in robotics research. The analyzed literature provides valuable insights into the design of human-robot co-creativity and informs a research agenda to further investigate the topic with older adults. We argue that future research should focus on ecological and developmental perspectives on creativity, on how system behavior can be aligned with the values of older adults, and on the system structures that support this best.
DOCUMENT
Ubiquitous computing, new sensor technologies, and increasingly available and accessible algorithms for pattern recognition and machine learning enable automatic analysis and modeling of human behavior in many novel ways. In this introductory paper of the 6th International Workshop on Human Behavior Understanding (HBU’15), we seek to critically assess how HBU technology can be used for elderly. We describe and exemplify some of the challenges that come with the involvement of aging subjects, but we also point out to the great potential for expanding the use of ICT to create many applications to provide a better life for elderly.
DOCUMENT
Autonomous learning behavior is an important skill for students, but they often do not master it sufficiently. We investigated the potential of nudging as a teaching strategy in tertiary education to support three important autonomous learning behaviors: planning, preparing for class, and asking questions. Nudging is a strategy originating from behavioral economics used to influence behavior by changing the environment, and consists of altering the choice environment to steer human behavior. In this study, three nudges were designed by researchers in co-creation with teachers. A video booth to support planning behavior (n = 95), a checklist to support class preparation (n = 148), and a goal-setting nudge to encourage students to ask questions during class (n = 162) were tested in three field experiments in teachers’ classrooms with students in tertiary education in the Netherlands. A mixed-effects model approach revealed a positive effect of the goal-setting nudge on students’ grades and a marginal positive effect on the number of questions asked by students. Additionally, evidence for increased self-reported planning behavior was found in the video booth group—but no increase in deadlines met. No significant effects were found for the checklist. We conclude that, for some autonomous learning behaviors, primarily asking questions, nudging has potential as an easy, effective teaching strategy.
MULTIFILE
Cybercrime – en daarmee cybersecurity – is een groot maatschappelijk probleem. De criminologische bestudering van cybercrime staat nog in de kinderschoenen. Het is echter niet alleen noodzakelijk om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek uit te voeren (‘de lange termijn’), maar ook om met de praktijk de acute problemen en uitdagingen van vandaag en morgen te onderzoeken. Het merendeel van het onderzoek op dit gebied – en dan heb ik het over zowel fundamenteel wetenschappelijk als praktijkgericht onderzoek – komt tot nu toe uit de hoek van de technische wetenschappen. Technologie speelt natuurlijk ook een belangrijke rol bij cyberincidenten, maar we hebben het over mensen die cyberaanvallen uitvoeren, mensen die – wetend of onwetend – meewerken aan die aanvallen, mensen die slachtoffer worden en mensen die zich bezighouden met het tegenhouden van cyberaanvallen. Empirisch onderzoek naar de menselijke factor bij cybercrime en cybersecurity is schaars. De onder mijn redactie recent uitgebrachte onderzoeksagenda ‘The human factor in cybercrime en cybersecurity’ maakt dit helder.1 In die onderzoeksagenda zijn tientallen onderwerpen geïdentificeerd waar de komende jaren onderzoek naar moet worden gedaan omdat basale kennis ontbreekt. Tegelijkertijd zit het werkveld te springen om bruikbare kennis over manieren om zich te beschermen tegen cyberaanvallen. Dat laatste is iets wat we zeker gemerkt hebben het afgelopen jaar. Al voor de officiële start van het lectoraat Cybersecurity in het midden- en kleinbedrijf (mkb) stroomden de verzoeken binnen van gemeenten, brancheorganisaties en bedrijven om gezamenlijk onderzoek te doen. Dit is dan ook de reden dat we, ondanks dat het lectoraat nog geen jaar geleden is ingesteld, al flink wat onderzoeken voor en met de praktijk uitvoeren. De constatering dat onderzoek naar de menselijke factor binnen cybercrime en cybersecurity nog in de kinderschoenen staat terwijl er een grote vraag is naar evidence-based praktisch toepasbare kennis, is de reden dat De Haagse Hogeschool (HHs) en het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) de handen ineengeslagen hebben voor de totstandkoming van dit lectoraat. Zowel De HHs als het NSCR hebben cybersecurity en cybercrime al enkele jaren geleden als prioriteit benoemd en hebben elk afzonderlijk onderzoeksprogramma’s op dit gebied. Voor De HHs geldt dat onderzoeken toepassingsgericht moeten zijn en dat de nieuwste onderzoeksmethoden en -technieken moeten worden toegepast om hoogwaardige producten op te leveren. Voor het NSCR geldt dat onderzoeken ook fundamentele kennis moeten opleveren. Het is echter steeds duidelijker dat bij onderzoek naar cybercrime en cybersecurity het beste van beide werelden nodig is. Het lectoraat heeft dan ook de nadrukkelijke opdracht deze twee onderzoeksprogramma’s te verbinden. Ik zal in deze inleiding een beknopte schets geven van de onderzoeksprogramma’s van deze organisaties en van de toekomstige onderzoeken binnen het lectoraat. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rutgerleukfeldt/
DOCUMENT
Behaviour Change Support Systems (BCSS), already running for the 10th time at Persuasive Technology, is a workshop that builds around the concept of systems that are specifically designed to help and support behaviour change in individuals or groups. The highly multi-disciplinary nature of designing and implementing behaviour change strategies and systems for the strategies has been in the forefront of this workshop from the very beginning. The persuasive technology field is becoming a linking pin connecting natural and social sciences, requiring a holistic view on persuasive technologies, as well as multi-disciplinary approach for design, implementation, and evaluation. So far, the capacities of technologies to change behaviours and to continuously monitor the progress and effects of interventions are not being used to its full potential. The use of technologies as persuaders may shed a new light on the interaction process of persuasion, influencing attitudes and behaviours. Yet, although human- computer interaction is social in nature and people often do see computers as social actors, it is still unknown how these interactions re-shape attitude, beliefs, and emotions, or how they change behaviour, and what the drawbacks are for persuasion via technologies. Humans re-shape technology, changing their goals during usage. This means that persuasion is not a static ad hoc event but an ongoing process. Technology has the capacity to create smart (virtual) persuasive environments that provide simultaneously multimodal cues and psycho-physiological feedback for personal change by strengthening emotional, social, and physical presence. An array of persuasive applications has been developed over the past decade with an aim to induce desirable behaviour change. Persuasive applications have shown promising results in motivating and supporting people to change or adopt new behaviours and attitudes in various domains such as health and wellbeing, sustainable energy, education, and marketing. This workshop aims at connecting multidisciplinary researchers, practitioners and experts from a variety of scientific domains, such as information sciences, human-computer interaction, industrial design, psychology and medicine. This interactive workshop will act as a forum where experts from multiple disciplines can present their work, and can discuss and debate the pillars for persuasive technology.
MULTIFILE
This study explores how households interact with smart systems for energy usage, providing insights into the field's trends, themes and evolution through a bibliometric analysis of 547 relevant literature from 2015 to 2025. Our findings discover: (1) Research activity has grown over the past decade, with leading journals recognizing several productive authors. Increased collaboration and interdisciplinary work are expected to expand; (2) Key research hotspots, identified through keyword co-occurrence, with two (exploration and development) stages, highlighting the interplay between technological, economic, environmental, and behavioral factors within the field; (3) Future research should place greater emphasis on understanding how emerging technologies interact with human, with a deeper understanding of users. Beyond the individual perspective, social dimensions also demand investigation. Finally, research should also aim to support policy development. To conclude, this study contributes to a broader perspective of this topic and highlights directions for future research development.
MULTIFILE