Voor de aanleg van een tegelvloer in huis betaal je de tegelzetter een fors bedrag. Maar dan nog zou de opdrachtgever in het contract van tevoren expliciet schriftelijk moeten vastleggen dat hij de nieuwe tegelvloer in eigendom krijgt, anders heeft hij slechts gebruiksrecht.
DOCUMENT
Dit onderzoek beschrijft een mogelijke match tussen de ictcompetenties van Bedrijfskunde MER-studenten en de wensen en eisen die het werkveld, bank en overheid, aan deze studenten stelt. De aanleiding voor deze studie vormde een recent geformuleerde ict-competentie in het nieuwe opleidingscurriculum, competentie nummer 9, ict-vaardig. De onderzoeksresultaten laten zien dat er vier eisen zijn op ictgebied, waaraan de studenten volgens het werkveld moeten voldoen: (1) kennis van MS-Office, (2) snelle en flexibele houding ten opzichte van bedrijfsspecifieke software, (3) de toepassing en het gebruik van ict als ondersteuning in een specifieke taak of opdracht en (4) inzicht in wat het gebruik van ict betekent voor een organisatie op het gebied van het verbeteren van bedrijfsprocessen. Voor wat betreft de eerste twee eisen is er sprake van een match: studenten kunnen goed met MS-Office omgaan en hebben een flexibele houding tegenover nieuwe, bedrijfsspecifieke software en systemen, maar in relatie tot de laatste twee eisen is dit niet het geval. De opleiding voorziet studenten voornamelijk van theoretische kennis en niet zozeer van praktische ervaring over ERP of SAP-programma’s, hetgeen als effect heeft dat studenten niet voldoende inzicht in de rol van ict hebben in hun professionele taken om bedrijfsprocessen te verbeteren. Toegevoegd is een tweede licht gewijzigde versie van het artikel.
MULTIFILE
Op 16 december 2004 nam Bernd Taselaar, directeur Beleid van ICT~Office, samen met Norbert Verbraak, vice-voorzitter van de HBO-raad, het eerste exemplaar van het profiel Bachelor of ICT, een competentiegerichte profielbeschrijving, in ontvangst uit handen van Rene Tonissen, vice-voorzitter van de HBO-I stichting. In zijn presentatie benadrukte Taselaar dat de competentiegerichte profielbeschrijving goed aansluit op de wensen van het bedrijfsleven dat immers behoefte heeft aan ict'ers met goede communicatieve en commerciele vaardigheden. In een interview op 14 februari jongstleden lichtte hij zijn standpunt verder toe.
DOCUMENT
The article aims to find predictors of study success from a teacher’s perspective that relate to the built environment. The research is based on a national online survey among 1752 teachers at 18 Dutch Universities of Applied Sciences. Multivariate data analyses were used to test the hypothesis that the quality of spatial and functional aspects at educational institutions is positively related to study success. The results show there is a statistically significant positive relationship between the perceived quality of cleanliness, classrooms, classroom conditions, front office and ICT with study success. Closed environments like offices and meeting rooms, but foremost the size of the education institution, relate negatively to study success. Based on the research findings it is clear that a prime consideration in educational built environment design is to facilitate social interaction, and to create meaningful, clean, self-contained and small-scale physical settings for users within large institutions.
DOCUMENT
The global tourism industry witnesses significant challenges and changes when it comes to sustainability, changing consumer preferences and ICT developments. Against this backdrop, tourism businesses need to innovate in order to stay relevant for their markets and stakeholders. Critical tourism professionals with strong analytical skills can initiate and guide these processes of innovation in the future, and reach beyond existing blueprints and organizational frameworks. This is the idea behind Sustainability in Tourism—The Corporate Perspective (SUSCOR), a 6-week, English taught, intensive specialization course that explores how sustainable business practices can create (social) returns on investment. SUSCOR is built around a real-life consultancy assignment for a work field commissioner. Students work in international project teams to assess the client’s CSR activities in order to identify strategic improvements, design a business case, present this business case to the board of directors at the client’s head office, and conclude with a final consultancy report. SUSCOR offers students a platform to practice and develop their problem solving and consultancy skills while simultaneously getting a reality check about their future professional field. As the assignment is embedded in a series of lectures and workshops about contemporary theories about sustainable development, social responsibility and business innovation, SUSCOR links academic knowledge to the reality of today’s professional field. This chapter presents the concept and design of the course, illustrates the course week by week, and provides a number of concluding remarks and recommendations that aim to guide the further development of this type of teaching activity.
LINK
Is ict niet uitdagend genoeg voor meisjes? Moeten de ict-opleidingen minder technisch worden om meisjes te trekken? Hebben vrouwelijke eigenschappen meerwaarde voor de ict-sector? Stel, u bent een meisje van 17; zou u kiezen voor ict? Deze en andere confronterende, tot nadenken stemmende of juist tot borrelpraat leidende vragen kwamen aan bod tijdens de HBO-I docentendag. Het onderwerp 'meisjes en ict'leeft, en dat is voor een groot deel te danken aan het project Ict-STER waar het HBO-I in participeert.
DOCUMENT
Rekencentra zijn grootverbruikers van energie. Bezitters van deze faciliteiten namen uit economische overwegingen al energie- en milieubesparende maatregelen. Nu hebben ze een extra motief: de meerjarenafspraken met de staatssecretaris om het energieverbruik jaarlijks 2 procent te verminderen. Veel van de toegepaste materialen zijn al cradle to cradle, maar er is nog veel meer te doen.
DOCUMENT
This paper describes a business process and organizational re-design and implementation project for an e-government service organization. In this project the initial process execution time of a Virtual Private Network (VPN) connection request has been reduced from some 60 days to 2 days. This has been achieved by the use of a new business process reengineering (BPR) implementation approach that was developed by the Utrecht University. The implementation approach is based on a combination of Enterprise Information Architecture (EIA), Business Process Modeling (BPM), Knowledge Management and Management Control methodologies and techniques. The method has been applied to improve the performance of a Dutch e-government service department (DeGSD). DeGSD is an e-government service department that supports and promotes electronic communication. It can be described as an electronic mail office for consumers that provides the ICT infrastructure to communicate with the government. The goal is to reduce administrative activities for both the government and consumers. Also supporting technology and part of the process is outsourced. In our approach we used EIA as a starting point because it describes all relations and information exchange with all stakeholders. This is different compared to more traditional approaches which (when it comes to automation) tend to have a main focus on the internal processes whereas our approach aligns the processes and systems across different participants, such as suppliers and customers, in the supply chain. Also included in the implementation approach are management control design mechanisms to ensure that the organizations strategy is in sync with its processes and activities that are performed by the employees. Management control is crucial in enabling the continuous measuring and improving of the organizational performance. Although the proposed BPR implementation approach worked in the project at DeGSD, further validation is necessary. Therefore we suggest that more case studies are performed at both government and profit organizations.
LINK
De oud-directeur van Hewlett Packard, Lew Platt, wist vorige eeuw al te vertellen dat de meest succesvolle bedrijven in de 21e eeuw precies die bedrijven zijn die er het best in gaan slagen om gestructureerd vast te leggen wat hun werknemers weten. Waar Platt op doelde was een instrument dat in vele sectoren lange tijd werd ondergewaardeerd, maar inmiddels van enorme importantie is: kennismanagement. Anno 2006 is kennismanagement simpelweg een noodzakelijk instrument om te kunnen overleven in het - relatief gezien - nog maar net begonnen informatietijdperk. Iedere organisatie, klein of groot, is immers in sterke mate afhankelijk van kennis in hoofden van medewerkers, van hun opgedane ervaringen en van de informatie zoals door hen vastgelegd in documenten en informatiesystemen.
DOCUMENT