© 2025 SURF
in dit hoofdstuk worden de langetermijneffecten van cardio-respiratoire training (duurtraining) beschreven op het menselijk lichaam. Onder andere aanpassingen in hart- en vaatstelsel, skeletspieren en energieverbruik komen aan bod.
Gezonde School-adviseurs (GSA) van de GGD ondersteunen scholen bij het implementeren van de Gezonde School-aanpak. Omdat iedere school uniek is, is een contextgerichte manier van ondersteunen noodzakelijk. Om GSA’s bewust te maken van en aan te moedigen om te werken met zo’n contextgerichte aanpak is een training ontwikkeld. Wij beschrijven hoe deze training door middel van cocreatie tot stand is gekomen en reflecteren op dit proces. Het ontwikkelproces bestond uit drie fasen: 1) inventarisatie van taken en behoeften van GSA, 2) ontwikkeling van de training, en 3) een pilottest van de training. Alle fasen hebben plaatsgevonden in cocreatie tussen onderzoekers, GSA’s uit de praktijk en het landelijke programmateam Gezonde School. Evaluatie van de twee gehouden pilots laat zien dat de ontwikkelde training goed wordt ontvangen (algemeen rapportcijfer: respectievelijk 7,4 en 8,4). Een reflectie op het ontwikkelingsproces laat zien hoe groot het belang is van cocreatie gedurende het gehele proces. Hierdoor kon continu rekening worden gehouden met de dagelijkse praktijk van de GSA’s en hun wensen en behoeften. Ook kon er zo voor gezorgd worden dat de training goed aansluit bij het huidige landelijke deskundigheidsbevorderingsaanbod voor GSA’s en de Gezonde School-aanpak in het algemeen.
De zorg voor ouderen verandert en wordt steeds meer in de wijk georganiseerd. Mensen worden niet alleen ouder, ook de complexiteit van hun zorgbehoefte neemt toe. Dit geldt met name voor ouderen die meerdere chronische ziekten en aandoeningen hebben. Vaak zijn diverse disciplines tegelijkertijd betrokken bij deze doelgroep. Voor goede zorg en ondersteuning is interprofessionele samenwerking tussen professionals uit het medisch en sociaal domein in de wijk noodzakelijk. Om de samenwerking in de wijk te versterken, hebben de Hogeschool Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en Stichting Volte, in cocreatie met het veld en de doelgroep (professionals in de wijk) een interprofessionele training ontwikkeld voor professionals in de wijk. De training wordt op wijkniveau aangeboden en omvat een mix tussen online, face-to-face en on the job leren. In dit artikel beschrijven we hoe de training in nauwe samenwerking met de praktijk en experts uit de verschillende domeinen is ontwikkeld.
LINK
In deze factsheet lees je over de training die is ontwikkeld door HVO-Querido voor organisaties en professionals die willen gaan werken met netwerkondersteuning.
Een marketingplan opgesteld voor de KNBN, om de open trainingen van het Nederlands Elftal (v) te optimaliseren en de bezoekersaantallen te verhogen.
MULTIFILE
Met veel plezier hebben we de tweede nieuwsbrief van het lectoraat Diversiteitvraagstukken gemaakt. Er is de afgelopen periode weer enorm veel gebeurd. Ondanks Corona hebben de lopende projecten gelukkig niet veel vertraging opgelopen. En is samen met het lectoraat Studiesucces (Rutger Kappe, Linda Adrichem en Jacqueline Meijer) een vervolgonderzoek gedaan naar de ervaringen en belevingen van onze studenten in Coronatijd. Het rapport is in deze nieuwsbrief te lezen in hoofdstuk drie. Daarnaast heeft een heel inspirerende Community of Practice Diversiteit sessie plaatsgevonden over de Inclusiviteitstraining die het lectoraat samen met de Haagse Hogeschool (Aminata Cairo) en Universiteit Leiden heeft ontwikkeld. Vanaf medio maart start een trainingsreeks van de IPT bij Inholland. Donderdag 11 maart is de volgende Community of Practice bijeenkomst waarin het thema Online Discriminatie centraal staat. Samen met het lectoraat Media, Cultuur en Burgerschap van Joke Hermes en Verwey Jonker wordt een onderzoek uitgevoerd waarin dit thema centraal staat. Voor dit onderzoek is veel belangstelling, zelfs in het Jeugdjournaal is het onlangs besproken. Daarnaast heeft het lectoraat samen met de Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam een aanvraag binnen gehaald waarin de kracht van identiteitsnetwerken van studenten zal worden onderzocht. Voor de zomervakantie zullen de projecten Bias in Organisaties en Stagediscriminatie worden afgerond, evenals het onderzoek naar LHTBQI-studenten. Ook het mentoringproject Students4Students zal worden afgerond. Er wordt gekeken op welke manier we dit project in de organisatie kunnen voortzetten. We zullen hierover op Insite publiceren.
LINK