In the nineties of the last century, a lot of (ICT) incubators started in the Netherlands, many private (GorillaPark, Ant Factory, Lost Boys and Newconomy), some public, such as Twinning. Most of them stopped early this century or gone bankrupt. From 2005 university incubators like YesDelft!, Erasmus MC Incubator, UtrechtInc, Biopartner and ACE opened their doors to students which operate alongside the curriculum. Afterwards also incubators of colleges aroused, often integrated with education. Enterprize of the The Hague University of Applied Science was one of the first ones. In recent years, all kinds of private initiatives arises, called Accelerators (Rock Start and Start-Up Boot Camp). The primary purpose of an incubator is to create successful entrepreneurs, for different reasons. Much research has been done to the success rate of companies through incubators. It is assumed that the entrepreneur of a successful business should have learned a lot in this initial period. In the emerged entrepreneurial education it is therefore assumed that incubators also should be a good tool for students to quickly and efficiently learn. But is that so? As a successful serial entrepreneur, I started more than ten incubators. Most of them were a tool for regional development, cluster development or for further investments (private equity). Now he wanders if an incubator can also be a tool for teaching. He has been given the opportunity to researche this at the The Hague university for applied sciences; “What is the (added) value for entrepreneurship education of an incubator?” This paper is a preamble to that research and a call for participation.
DOCUMENT
In the past decades, we have faced an increase in the digitization, digitalization, and digital transformation of our work and daily life. Breakthroughs of digital technologies in fields such as artificial intelligence, telecommunications, and data science bring solutions for large societal questions but also pose a new challenge: how to equip our (future)workforce with the necessary digital skills, knowledge, and mindset to respond to and drive digital transformation?Developing and supporting our human capital is paramount and failure to do so may leave us behind on individual (digital divide), organizational (economic disadvantages), and societal level (failure in addressing grand societal challenges). Digital transformation necessitates continuous learning approaches and scaffolding of interdisciplinary collaboration and innovation practices that match complex real-world problems. Research and industry have advocated for setting up learning communities as a space in which (future) professionals of different backgrounds can work, learn, and innovate together. However, insights into how and under which circumstances learning communities contribute to accelerated learning and innovation for digital transformation are lacking. In this project, we will study 13 existing and developing learning communities that work on challenges related to digital transformation to understand their working mechanisms. We will develop a wide variety of methods and tools to support learning communities and integrate these in a Learning Communities Incubator. These insights, methods and tools will result in more effective learning communities that will eventually (a) increase the potential of human capital to innovate and (b) accelerate the innovation for digital transformation
In opdracht van de gemeente Groningen heeft het lectoraat Vastgoed een actueel totaaloverzicht gemaakt van de creatieve en innovatieve werklocaties in de stad: kortweg ‘broedplaatsen’. Deze plekken omvatten het volledige spectrum van ateliergebouwen tot en met startup-incubators: van creatief tot innovatief, en van cultureel tot commercieel. De inventarisatie bestond uit het in kaart brengen van het huidige locatieaanbod en het spiegelen van de toekomstbestendigheid hiervan in het licht van de verwachte ontwikkelingen aan vraag- en aanbodzijde op middellange termijn.
De Spronggroep “Kansen met Data” (KmD) bundelt de krachten en netwerken van een tweetal complementaire en gerenommeerde lectoraten in Oost-Nederland: het lectoraat Supply Chain Finance (SCF - Windesheim) en het lectoraat Logistiek & Allianties (L&A - HAN). In het onderzoek van de beide lectoraten in samenwerking met de beroepspraktijk is de laatste jaren het slim gebruiken van data steeds centraler komen te staan. Vanwege de complementariteit is veel synergievoordeel te behalen in de samenwerking. Met dit Sprongproject, beogen de beide lectoraten de bestaande activiteiten bijeen te brengen binnen één onderzoeksgroep (KmD) en deze over de komende acht jaar te laten uitgroeien tot een krachtige groep met een omvang van ruim 36 fte. KmD draagt bij aan het vergroten van het maatschappelijk verdienvermogen, door de snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van data science via learning communities en living labs toegankelijk te maken voor instellingen en bedrijven, vooral het mkb. KmD is hiertoe goed gepositioneerd in het quadrupel helix innovatiesysteem, met connecties naar relevante (inter)nationale wetenschappelijke onderzoeksgroepen, (regionale) beleidsmakers, (innovatief) bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, waarmee regelmatig nieuwe extern gefinancierde onderzoeks- en ontwikkelprojecten ontwikkeld worden. De initiatiefnemers hebben vijf hoofdactiviteiten geïdentificeerd die nodig zijn voor het realiseren van de hierboven beschreven ambitie. 1) Bij de start wordt met de quadrupel helix partners een gezamenlijke regiovisie ontwikkeld op de data- en technologie gedreven innovatie van goederen-, geld en datastromen. Deze visie zal leidend zijn bij de verdere uitbouw van KmD. 2) Regionale kennisclusters worden onderhouden en de verbinding met internationale expertise wordt verder uitgebouwd. 3) Vanuit de groep wordt constant aandacht besteed aan het ontwikkelen van nieuwe projecten met nationale en internationale partners, waar nodig/ nuttig ondersteund met subsidies. 4) KmD zal bijdragen aan het uitbouwen van “data science” leerpaden van student tot professional. 5) Opzetten van een incubator/experiment platform.