The concept of corporate social responsibility (CSR), defined here as coordinated business actions aimed at a more sustainable world, has always been fairly controversial, both from the perspective of academic discourse and from the perspective of corporate practice. In its most basic terms, questions have been asked about whether corporations can and should actually have social responsibilities and, if so, to what extent? (cf. Davis 1973; Moon et al. 2005). Reflecting on the social responsibilities of business, a scholarly debate has developed that has given rise to a multitude of conceptions on the roles and responsibilities of business in society. These conceptions roughly vary from Friedman’s position that the social responsibility of business is to increase its profits (Friedman 1970) to positions about CSR that reflect the principle of sustainable development as formulated in the well-known “Brundtland report” as “development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs” (WCED 1987: 204) and that now extend to and is operationalized through the Sustainable Development Goals. While different positions on the responsibilities of business in society remain to be held, partly motivated by political beliefs and worldviews, the question “what is a business for?” is nowadays answered in a way that aligns with a broader conception including taking into account the interests of and being accountable to a broader set of stakeholders than merely those with a financial or otherwise economic concern as well as society as a whole, nature and future generations. A survey among consumers from 10 of the world’s largest countries showed that some 81% thought that firms have responsibilities going (far) beyond creating shareholder value, with 31% thinking that firms should change the way they operate to align with greater social and environmental needs (Cone Communications/Echo 2013).
LINK
In December of 2004 the Directorate General for Research and Technological Development (DG RTD) of the European Commission (EC) set up a High-Level Expert Group to propose a series of measures to stimulate the reporting of Intellectual Capital in research intensive Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs). The Expert Group has focused on enterprises that either perform Research and Development (R&D), or use the results of R&D to innovate and has also considered the implications for the specialist R&D units of larger enterprises, dedicated Research & Technology Organizations and Universities. In this report the Expert Group presents its findings, leading to six recommendations to stimulate the reporting of Intellectual Capital in SMEs by raising awareness, improving reporting competencies, promoting the use of IC Reporting and facilitating standardization.
DOCUMENT
Diverse Nederlandse gemeenten maken plannen bekend om glasvezelinfrastructuur aan te leggen. De hoop wordt uitgesproken dat daarmee niet alleen technisch wat wordt bereikt, maar dat ook de economische en sociale infrastructuur verbeterd. Op vraag van de gemeente Almere wordt in deze tekst stilgestaan bij de vraag of de grootschalige aanleg van dergelijke breedband ook wat kan betekenen voor de sociale kwaliteit, en of daar gericht beleid op kan gevoerd worden.
DOCUMENT
Deze publicatie kijkt vanuit de sociale agenda naar het experiment Kenniswijk. De ambitie van Kenniswijk is in de noordrand van Eindhoven en Helmond te experimenteren met de technologie van morgen, met name hoogwaardige breedband. Dat is technisch en economisch boeiend, maar levert het ook wat sociale winst op? Kunnen we vanuit de sociale sector hier wat mee?
DOCUMENT
Introductie van een nieuwe kijk op monitoring als instrument van communicatiemanagement. De auteurs gaan uit van een strategische invulling van communicatiemanagement, waarin monitoring eerder een mentaliteit is dan slechts een 'tool'.
DOCUMENT
Op de BSO de Sterrensteen in Vinkhuizen (onderdeel van de SKSG) is vanaf maart 2017 gestart met het opzetten van talentateliers voor kinderen uit groep 3, 4 en 5. Doel van de talentateliers is om kinderen op een aansprekende en betekenisvolle manier hun talenten te laten ontdekken. Waar mogelijk sluiten de activiteiten aan bij het binnenschools curriculum. De volgende talentateliers werden aangeboden: - Muziek groep 3 - Drama groep 4 - Geschiedenis groep 5 - Natuur groep 3 - Science groep 4 - Programmeren groep 5 De talentateliers vonden in volgorde plaats voor en na de zomervakantie 2017. Het buitenschoolse activiteitenplan is door de pedagogisch medewerkers van de SKSG ontwikkeld. Het lectoraat toetste de activiteiten op hun didactische en methodische waarde en coachte en ondersteunde de pedagogisch medewerkers om de activiteiten voor de kinderen op een hoger plan te tillen. Hierbij hebben vakdocenten van de Pedagogische Academie (PA) van de Hanzehogeschool Groningen ondersteund. Deze handreiking is ontwikkeld vanuit een talentkrachtige visie op ontwikkeling, zoals beschreven in het handboek Talentgerichte ontwikkeling op de basisschool, een dynamische visie op leren en onderwijzen (Veenker, Steenbeek, Van Dijk & Van Geert, uitgegeven door uitgeverij Coutinho in 2017). Voor uitgebreide, verdiepende informatie bij deze handreiking verwijzen we graag naar bovenstaand handboek. In de lectoraten Integraal Jeugdbeleid en Curious Minds wordt al langer onderzoek gedaan naar talentkrachtige manieren van onderwijzen en leren. Daarin zijn mooie successen behaald. Dit gedachtegoed, het handelingsrepertoire en de houding die daarbij horen zijn buitengewoon relevant voor pedagogisch medewerkers in de buitenschoolse opvang. Hoe kunnen zij de ontwikkeling van kinderen stimuleren? Hoe kunnen zij anders kijken naar kinderen? Hoe kunnen zij talentvol inspelen op wat kinderen zelf aanreiken? Hoe kunnen zij hun interactievaardigheden vergroten? In het eerste deel wordt antwoord gegeven op deze vragen waarbij de talentkrachtige manier van werken wordt uitgelegd. In het tweede deel staat telkens één talentatelier centraal. De doelen en activiteiten worden toegelicht en daarbij worden tips gegeven vanuit de talentkrachtige manier van werken.
DOCUMENT