Het omvormen van een op kennisoverdracht georiknteerde lerarenopleiding naar een competentiegerichte lerarenopleiding is een complexe vernieuwingsoperatie. Op vele niveaus moeten er vernieuwingen worden gerealiseerd en er zijn veel participanten. Het onderzoek heeft zich gericht op de verschillende deelnemers aan het veranderingsproces: de studenten, de docenten en de mentoren op de werkplek. Er is nagegaan in hoeverre deze deelnemers in staat waren om hun rol in het vernieuwingsproces adequaat in te vullen.
DOCUMENT
De invoering van een competentiegericht curriculum op een lerarenopleiding is theoretisch een lineair proces, maar in de praktijk blijken er tal van belemmeringen te zijn. Zowel de organisatie, als de docenten en de studenten hebben beperkingen als het gaat om de invoering van deze innovatie.
DOCUMENT
Wat moet er gebeuren om na de startfase van een innovatie de vernieuwing doorgang te laten vinden?
DOCUMENT
Onder redactie en leiding van Peter Teune, Drempels bij de innovatiediffusie van competentiegestuurd leren (aan de hand van kwalitatief onderzoek naar het gevolg van de invoering van competentiegestuurd lweren voor het eigen gedragsrepertoire van docenten binnen de PABO en ASociale studies van Fontys Hogescholen centraal).
DOCUMENT
Onderwijsvernieuwing is een complex proces met veel aspecten. Vernieuwing wordt beïnvloed door het curriculum, de docent, de organisatie en de cultuur. Vernieuwing is een kettingreactie en de reactie dooft uit wanneer onvoldoende rekening wordt gehouden met de verschillende aspecten.
DOCUMENT
Werken aan onderwijsvernieuwing gaat uit van innovatiediffusietheorie waarbij de onderwijsvernieuwing wordt gezien als een innovatie. De organisatie is het sociale systeem waardoor het diffusieproces heen gaat. Aandacht gaat uit naar het adoptieproces en het proces van "reïnvention" waarmee dat gepaard gaat. Onderwijsvernieuwing wordt niet gezien als een top-down proces, waarbij vooral het management aan zet is.
DOCUMENT
Geen samenvatting
DOCUMENT
Processes of collective learning are expected to increase the professionalism of teachers and school leaders. Little is known about the processes of collective learning which take place in schools and about the way in which those processes may be improved. This paper describes a research into processes of collective learning at three primary schools. Processes of collective learning are described which took place in small teams in these schools. It is also pointed out which attempts can be made in order to reinforce these processes in the schools mentioned.
DOCUMENT
Er zijn verschillende vormen van vraagsturing mogelijk binnen competentiegericht onderwijs. Deze publicatie geeft aan welke mogelijkheden er zijn en gaat in op ontwikkelingen die bijdragen aan vraagsturing in het hoger beroepsonderwijs.
DOCUMENT
Van Hall Larenstein is een duurzame University of Applied Sciences, waar studenten worden opgeleid tot ambitieuze en innovatieve professionals en praktijkgericht onderzoek wordt uitgevoerd om een belangrijke bijdrage te leveren aan een duurzame wereld. Samen met partners uit het werkveld draagt VHL met onderzoek en kennisvalorisatie bij aan innovatieve en duurzame ontwikkelingen. De focus ligt hierbij op circulaire landbouw, water, gezond voedsel & gezonde voeding, bodem en biodiversiteit. Vanuit de verschillende lectoraten zijn deze thema’s uitgewerkt in onderzoekslijnen. Thema’s die de uitdagingen raken die onderdeel zijn van dé internationale duurzaamheidsagenda voor 2030: de Sustainable Development Goals (SDG’s). In dit boekje staan diverse aansprekende en illustratieve voorbeelden van afgesloten en lopende projecten uit binnen- en buitenland die gekoppeld zijn aan de SDG’s. Resultaten leveren niet alleen een bijdrage hieraan, maar ook aan het onderwijs.
DOCUMENT