Medio april 2010 heeft het Innovastieplatform haar laatste rapport gepubliceerd. Daarin wordt geadviseerd dat de overheid maar in 5 sectoren zou moeten investeren. Daaronder water, voeding & bloemen, chemie, creatieve industrie en high tech. Helaas ontbreekt de belangrijkste namelijk duurzame energie. Verder zou de overheid vanuit haar publieke taak bredere maatschappelijke doelstellingen moeten nastreven in plaats van louter economische.
DOCUMENT
Naast mijn werk als lector bij Zuyd Hogeschool ben ik bij de Universiteit Maastricht en bij ouderenzorgorganisatie Sevagram werkzaam op het thema Innovatiemanagement. Omdat ik ondersteun bij het opzetten van innovatiebeleid woonde ik een cursus Design Thinking bij voor leden van het Innovatieplatform van Sevagram. Design Thinking staat enorm in de belangstelling in de hedendaagse zorg. Ook in het prachtige tv-programma ‘We gaan het maken’ zijn het designers die aan de slag gaan met het ontwerpen van producten voor mensen met een beperking. En ik ben fan.
DOCUMENT
Nederland moet een concurrerende kenniseconomie worden. In de visie van de overheid werkt een Nederlander in de toekomst vooral om bij te dragen aan de samenleving en neemt hij zelf het voortouw als het gaat om zijn eigen ontwikkeling. Maar hoe realistisch zijn die ideeën? In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de realiteit in onderwijs en arbeid ver af staat van de toekomstvisie van het Innovatieplatform. Loopbaanbegeleiding kan helpen om stappen in de gewenste richting te zetten, maar dat lukt alleen als ministeries, onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties structureel aandacht besteden aan loopbaanontwikkeling. Tevens gepubliceerd in Decaan & mentor, jrg. 5, nr. 9, p. 27-31
DOCUMENT
Het zorglandschap in Nederland verandert voortdurend. Voor een zorgorganisatie is het belangrijk om de ontwikkelingen goed te blijven volgen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van de cliënt en van de medewerker. Zorgorganisatie Sevagram heeft een duidelijke visie op innoveren. De organisatie kent zelfs een eigen Innovatieplatform, dat medewerkers ondersteunt bij het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Lector Zorgtechnologie Ramon Daniëls van Zuyd Hogeschool en programmamanager Innovatie Tim van de Geijn gaan vanuit hun betrokkenheid bij het Innovatieplatform in op de visie van Sevagram op innoveren. Een ding wordt al snel duidelijk: ‘Voor innovatie hebben we geen Willie Wortels in een laboratorium nodig, je moet het vooral samen doen.’
DOCUMENT
Het innovatiplatform heeft recent de speerpunten vastgesteld waar de overheid haar industriepolitiek op moet gaan richten. Daarin worden 5 sectoren genoemd waaronder voeding en water maar energie ( en met name duurzame energie) helaas niet. Economische belangen lijken belangrijker te zijn dan maatschappelijke belangen.
DOCUMENT
Nederland moet innoveren. Technologisch, bestuurlijk, mentaal. Concurrentievermogen, echnologisch bijblijven zijn aanduidingen die in dit kader vaak worden gebruikt. Diverse commissies en organisaties, waaronder het innovatieplatform en Syntens, zijn inmiddels in het leven geroepen om het tempo van de technologische innovatie in Nederland omhoog te krijgen. Maar de vraag is of die werkelijk erop inspelen dat succesvolle toepassing en ontwikkeling van nieuwe technologieën van onderop komen (“bottom up”). Topdown beleidskaders bij zowel ICT als bestuurlijke als mentale innovatie hebben alleen een rol bij het verder opschalen van innovatieve successen, niet bij richting geven en realiseren. De bestuurlijke inrichting van Nederland moet op dit gegeven op korte termijn tegen het licht worden gehouden.
DOCUMENT
Diverse commissies en organisaties, waaronder het innovatieplatform en Syntens, zijn in het leven geroepen om het tempo van de technologische innovatie in Nederland omhoog te krijgen. Maar topdown beleidskaders hebben bij innovatie alleen een ril in het verder opschalen van innovatieve successen, niet in het richting geven of initiëren. Nederlandse bestuurders moeten zich dit op korte termijn realiseren of de prijs betalen.
DOCUMENT
This paper analyzes connectivity and efficiency of a SME network across two industries. These characteristics are likely to be different for networks of various industries. The concept of 'small worlds' is used to judge overall network efficiency. The actual network can be classified as one in which a small world is present. Visualization of the results shows a single core group in the network. It was found that non-profit as well as science actors were overrepresented in the core of the field.
DOCUMENT
In dit document staat de, in het kader van het Interreg North Sea PERISCOPE programma door het Kenniscentrum Biobased Economy (KCBBE) van de Hanzehogeschool ontwikkelde, Bottom-up Business Opportunity’s (BUBO) methodiek centraal. In het kort behelst het PERISCOPE programma de start van een permanent transnationaal intersectoraal innovatieplatform voor duurzame ontwikkelingen binnen de Noordzeeregio’s. De vraag die het programma gaat beantwoorden is welke mogelijkheden voor nieuwe business er zijn in de Noordzeeregio.
DOCUMENT
Prof. Henk Volberda van de Erasmus Universiteit te Rotterdam heeft veel onderzoek gedaan naar innovaties bij bedrijven. Verrassend genoeg blijkt dan dat technologische inovaties maar voor 25% bijdragen aan het succes en 75% van het succes verklaard wordt door sociale innovatie. Onder sociale innovatie wordt verstaan slimmer werken, dynamisch managen en creatief samenwerken. Oftewel goed HRM-beleid.
LINK