This study assesses the evolutionary leadership theory and the natural leadership instrument of Van Vugt and Ahuja (2011) in the context of youth elite football. The Evolutionary Leadership Theory is a comprehensive new way of looking at leadership that suggests environmental pressures influence the choice of who becomes the leader. The results revealed that the concept of natural leadership, as measured using the six natural leaders questionnaire, cannot be applied to the context of youth football. The preliminary data showed that natural leadership in youth sport requires a more basic framework of leadership consisting of communication, resources and focus on competition.
LINK
Huilen is de manier waarop een pasgeboren baby communiceert met zijn of haar omgeving. Met inzicht in redenen waarom pasgeborenen huilen, kunnen ouders hun handelen beter leren af te stemmen op de behoeftes van de baby. Het doel van dit artikel is om (1) inzicht te geven in vijf soorten babygeluiden diewijzen naar vijf verschillende fysieke behoeftes van de pasgeborene en om (2) de relatie te beschrijven tussen Dunstan Babytaal, de uitgangspunten van de Hanenmethode en voeding.Dunstan Babytaal onderscheidt in de voorfase van het huilen, voordat het luide ‘gefrustreerde’ huilen losbarst, vijf kenmerkende reflexgeluiden met ieder een heel specifieke betekenis. Er is een geluid voor honger hebben, moe zijn, een boertje moeten laten, darmkrampjes hebben of ongemak hebben aan dehuid (bijvoorbeeld een vieze luier, te warm, te koud) en/of overprikkeld zijn. Met behulp van Dunstan Babytaal kunnen de uitgangspunten van de Hanenmethodiek al vanaf de geboorte worden gevolgd; in de allereerste communicatie tussen ouder en kind. Bovendien kunnen ouders met Dunstan Babytaal signalen die hun baby afgeeft wanneer hij honger heeft of juist geen behoefte heeft aan voeding leren herkennen. Hiermee kunnen voedingsproblemen voorkomen worden. Logopedisten kunnen met kennis van Dunstan Babytaal een preventieve rol innemen op het gebied van voeding en interactie en ook kunnen zij betrokken zijn bij de allereerste fase van de communicatieve ontwikkeling.
Background: The aging population is increasingly faced with daily life limitations, threatening their Functional Independence (FI). These limitations extend different life domains and require a broad range of community-care professionals to be addressed. The Decision Support Tool for Functional Independence (DST-FI) facilitates community-care professionals in providing uncontradictory recommendations regarding the maintenance of FI in community-dwelling older people. The current study aims to determine the validity and reliability of the DST-FI. Methods: Sixty community-care professionals completed a twofold assessment. To assess construct validity, participants were asked to assign predefined recommendations to fifty cases of older people to maintain their level of FI. Hypotheses were tested regarding the expected recommendations per case. Content validity was assessed by questions on relevance, comprehensiveness, and comprehensibility of the current set of recommendations. Twelve participants repeated the assessment after two weeks to enable both within- and between rater reliability properties, expressed by an Intraclass Correlation Coefficient. Results: Seven out of eight predefined hypotheses confirmed expectations, indicating high construct validity. As the recommendations were indicated 'relevant' and 'complete', content validity was high as well. Agreement between raters was poor to moderate while agreement within raters was moderate to excellent, resulting in moderate overall reliability. Conclusion: The DST-FI suggests high validity and moderate reliability properties when used in a population of community-dwelling older people. The tool could facilitate community-care professionals in their task to preserve FI in older people. Future research should focus on psychometric properties like feasibility, acceptability, and developing and piloting strategies for implementation in community-care.
LINK