Rapportage van een zoektocht naar de kenniselementen die in het competentiegerichte curriculum aan de orde moeten zijn. Op basis van de body of knowledge (wat er over communicatie geweten wordt), wordt een kennisfundament voor het curriculum ontwikkeld: welke kenniselementen zijn op welk moment in de opleiding aan de orde?
DOCUMENT
Dit onderdeel van de Body of Knowledge Sociaal werk beschrijft de methodiek van het Forensisch Sociaal Werk. De Body of Knowledge Sociaal Werk is een beschrijving van het kennisfundament voor het sociaal werk, bedoeld voor huidige en toekomstige sociale professionals. Huidige professionals kunnen de Body of Knowledge gebruiken om, waar nodig, hun kennis van het sociale domein bij te schaven. Voor studenten en docenten van sociaal agogische opleidingen vormt de Body of Knowledge een kader waaraan de kenniselementen uit de huidige opleidingen getoetst kunnen worden. De Body of Knowledge is opgebouwd uit de onderdelen: Methodieken, Professionalisering, Sociaal Wetenschappelijk, Ethiek en Beleid & organisatie. Elke onderdeel bevat een introductie en een aantal vensters waarin de basiskennis is weergegeven.
LINK
Het boek ontwikkelt in discussie met de sociologische traditie en met behulp van de ideaaltypische methode een integraal model van professionaliteit waarin de waardevolle kern, de innerlijke samenhang en de contextuele positionering centraal staan. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de identiteit en de positie van professionals. Het model is geschikt als referentiekader voor reflectie op professioneel functioneren en voor onderzoek van professionele praktijken. Het boek is tegelijk goed toegankelijk en goed onderbouwd, en daarmee zowel interessant voor praktijkgerichte professionals als voor sociale wetenschappers.
LINK
Full text via link. Sociale professies zijn niet of nauwelijks afhankelijk van gereedschappen of instrumenten. De sociale professional is in feite zijn eigen instrument (NVMW 2006, Phorza 2009). Dat instrument moet op de juiste wijze zijn afgesteld: de professional moet beschikken over de juiste morele kwaliteiten of deugden. Deze morele kwaliteiten staan centraal in de deugdethiek.
LINK
Full text via link. De Internationale Federatie van Sociaal Werkers (IFSW) karakteriseert sociaal werk terloops maar expliciet als een professie. In de oorspronkelijk Engelstalige omschrijving van het beroep wordt namelijk gesproken van 'the social work profession'. Ook in Nederland presenteren sociale beroepen zichzelf als professies. Maar is dat wel terecht? Flexner (1915) onderzocht dit een eeuw geleden al aan de hand van de kenmerkbenadering. Hij beschreef een aantal eigenschappen van professies en onderzocht in hoeverre sociaal werk deze bezit
LINK
Met de ingrijpende veranderingen in de verzorgingsstaat doen overheden een sterker beroep op burgerkracht: het vermogen van burgers om op eigen initiatief –vaak met hulp van de overheid en sociale professionals – zelf maatschappelijke problemen aan te pakken. Actief burgerschap behelst het (leren) deelnemen aan het maatschappelijk leven en het vormgeven van de gemeenschappelijke leefomgeving in wisselwerking met medeburgers, organisaties en overheden. In bijlage pdf extra informatie
LINK
Full text via link. Sociaal werk is een beroepspraktijk die wordt gekenmerkt door idealen in vele soorten en maten. Een belangrijke reden voor deze veelheid is dat het werk zich richt op de wisselwerking tussen enerzijds het individu of de groep en anderzijds de sociale en maatschappelijke omgeving. Idealen binnen het sociaal werk kunnen overhellen in grofweg drie verschillende richtingen: cliënt, context en professional.
LINK
full text via link. Beroepsethiek kan worden onderscheiden in drie vormen: smalle, brede en fundamentele beroepsethiek (vgl. De Jonge 1995, 2011). Sociaal werkers opereren in ethisch opzicht professioneel wanneer hun beroepsmatig handelen gebaseerd is op het waardefundament van de beroepsidentiteit (fundamentele beroepsethiek). Daarnaast moeten zij op basis daarvan rekening houden met de morele geladenheid van al hun doen en laten (brede beroepsethiek). Specifieke morele vraagstukken moeten zij ten slotte met de vereiste zorgvuldigheid benaderen (smalle beroepsethiek).
LINK
Full text via link. Wat is een professie? Wie is een professional? Niet alleen lopen de antwoorden zeer uiteen, ook over de benadering van de vragen bestaat veel verschil van mening in de literatuur. Grofweg kunnen drie groepen benaderingen worden onderscheiden: positieve, kritische en praktijktheoretische (vgl. Finlay 2000, De Jonge 2012). Van elk van de drie groepen zullen kort drie voorbeelden worden besproken
LINK
The knowledge base for Social Work is strengthening. Underpinning of Social Work deriving from scientific research is necessary given the growing complexity of the work and its context. How this research should be conducted and to what type of outcomes it must lead, is part of an ongoing debate. In the Netherlands, practice-based research at Universities of Applied Sciences (UAS) is a relative new approach. Social Work research groups at UAS assert to conduct practice-based research in order to contribute to knowledge and support the objectives of Social Work. The current study was carried out to obtain insight into the characteristics of this research approach. A sample of publications was analysed in terms of knowledge purpose, methodology, and level and type of participation. Results show a strong focus on producing descriptive knowledge and to a lesser extent on control knowledge, using primarily qualitative research methods, and with limited direct participation by stakeholders. In order to practice more what they preach the research can strengthen by doing more empirical research, by diversifying the research in terms of design and methods and increasing the level of participation of stakeholders
DOCUMENT