In het project ‘Landbouw in Klimaatrobuuste Beeklandschappen’ (SIA PVG.DZ21.03.004) zijn het bodem- en watersysteem, het agrarisch perspectief, de verdienmogelijkheden binnen dit landschap en de rol van governance uitgewerkt. De methodieken zijn aan de hand van drie verschillende casusgebieden opgesteld, getest en repliceerbaar gemaakt en hebben verschillende producten en rapportages opgeleverd. De gebruikte casusgebieden zijn het Koningsdiep (FR), de Buulder Aa (NB) en het Vechtdal (OV), drie verschillende maar wel vergelijkbare gebieden op zandgronden waar de aanwezigheid van lokale laagtes en hoogtes voor complexe dynamiek zorgen op het gebied van droogte en wateroverlast. Dit deelbestand is onderdeel van het grotere geheel. Houd er rekening mee dat deze informatie is gepubliceerd op 28-02-2025 en onderhevig kan zijn aan wijzigingen.
MULTIFILE
In dit rapport worden de maatschappelijke kosten en baten onderzocht van waterstof-elektrisch rijden voor vrachtverkeer. De keten van elektriciteitproductie, conversie naar waterstof, opslag en transport van waterstof, waterstoftankstation en waterstofvrachtwagen is gemodelleerd. De total cost of ownerschip en ook de levelised cost of driving van waterstof-elektrisch rijden zijn hoger dan de alternatieven diesel en batterijelektrisch rijden. Ten opzichte van batterijelektrisch rijden kent waterstof wel enkele operationele voordelen zoals de kortere tanktijd en het hogere bereik. Ook niet-monetaire effecten zijn geanalyseerd.
DOCUMENT
In this article, we describe the emergence of a new Finance course in line with the concept of the Societal Cost-Benefit Analysis (SCBA). By means of an in-depth case study, we reconstruct the process of dissatisfaction and corresponding discussions among lecturers and students of the Master Integrated Care Design with regard to the learning aims and content of the Finance course, which is a study module of this master. During the period 2015-2021, the aims and content of this module were revised and remoulded several times in order to define a Finance course that was able to both sufficiently and creatively connect the domain of Integrated Care with that of Finance. In this process of reiterating revision both lectures and students played a crucial role. The ultimate result – the indicative Societal Cost-Benefit Analysis – was unexpected and unplanned, producing an outcome that surpassed the sum of its separate parts. In short, the process, as we describe in this case study, bears all the hallmarks of emergence. Moreover, the analysis shows how this process of emergence in combination with emergent leadership led to a practicable and encouraging outcome, which satisfied and committed all stakeholders, setting an example that is worth following.
DOCUMENT