Het belangrijkste kapitaal van organisaties is het intellectueel kapitaal: alle bedrijfsmiddelen die je niet concreet vast kan pakken omdat ze ontastbaar zijn. Organisaties zijn succesvol vanwege hun kennis, de vaardigheden van hun medewerkers of hun octrooien. Organisaties zijn uniek vanwege de kracht van hun merken en hun wijze van werken. De belangrijkste bedrijfsmiddelen zijn ontastbaar geworden zoals relaties met klanten, een monopolie op een standaard waar niemand omheen kan of relaties met leveranciers. Dit boekje beschrijft het toenemende belang van intellectueel kapitaal voor ondernemers. Vervolgens wordt aangegeven hoe lectoraten van hogescholen kunnen bijdragen aan de kennis binnen het MKB.
DOCUMENT
Het onderzoek is onderdeel van het SURFfoundation project 'Open Onderzoek II'. Lectoren hebben hart voor hun zaak. Hun zaak is het verrijken van de wereld met kennis. Het belang van het vrij beschikbaar maken van onderzoeksresultaten wordt door vele lectoren onderschreven ― blijkt uit dit onderzoek ― en een aantal pleit zelfs voor een revolutie om dit te realiseren! Net zoals kunst eigenlijk niet acht jaar in de kast van het gesloten Stedelijk Museum zou mogen worden opgesloten, zo mogen publicaties van lectoraten niet achter de deuren van uitgeverijen verdwijnen. Het vereist lef om dit te voorkomen. Lef van de auteur om eisen te stellen aan de uitgevers. Lef om brutaal en ‘burgerlijk ongehoorzaam’ te zijn.
DOCUMENT