De module “Diagnostiek van Angst en Gedragsproblemen” bestaat uit 3 onderdelen: 1) Achtergronden, 2) Het werkboek, 3) Invullijsten Ze is bedoeld voor multidisciplinaire teams (begeleiders, teamleiders, gedragswetenschappers, vaktherapeuten, artsen (AVG)). Beleidsmakers en andere geïnteresseerden kunnen eveneens kennis nemen dit document. Tevens is een implementatiehandleiding toegevoegd. De module is ontwikkeld tussen 2005 tot 2008 en getoetst met een wetenschappelijk onderzoek tussen 2009 tot 2014. Tijdens dit onderzoek is de module toegepast en zijn de resultaten verwerkt. Tijdens de ontwikkeling van de module is samengewerkt met organisaties uit de praktijk. Dit achtergronddocument beschrijft de opbouw van de module, de theorie en tot slot de aanbevelingen. De instructies voor dit team zijn opgenomen in het werkboek. Het werkboek bevat daarnaast ook specifieke instructies voor de (persoonlijk) begeleider. Voor de observaties die begeleiders uitvoeren zijn invullijsten beschikbaar.
MULTIFILE
Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.
Wanneer het verzamelen van uitkomstgegevens in het primaire proces goed op gang gekomen is en wannneer dit in meerdere instellingen voor jeugdhulp geschiedt, kunnen we instellingsoverstijgende databases bouwen om analyses op een hoger aggregatieniveau te doen. De vraagstellingen die aanleiding vormen tot deze analyses kunnen van verschillende aard zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over regionale of landelijke effecten van de hulp of over effecten van hulp in verschillende sectoren, zoals de jeugd-GGZ, de jeugd- en opvoedhulp, de hulp voor (licht) verstandelijk beperkten of de forensische zorg, inclusief mogelijk trends in deze effecten. Of ze gaan over de effecten voor jeugdigen met verschillende stoornissen en mogelijke factoren die hierop van invloed zijn
LINK