In this chapter we propose that writing dialogues in creative, expressive, and reflective ways can foster more awareness and self-direction among those who aim to start, build, or rescue their careers. In the first section of the chapter we sketch the societal issues for which narrative counselling is a response; we subsequently argue that more independent methods, like career writing (Lengelle, 2014) are needed as they are more time and cost effective as compared with one-on-one narrative counseling approaches. We explain what dialogue writing entails, explain the learning theory that underlies its use in career learning, and provide case studies and personal stories to show its potential. We close with several practical exercises and suggestions for those who would add it to their practice.
Hoewel planningsprocessen zich al langere tijd buiten de formele kaders van Rijk, provincie en gemeente om afspelen, zoals in regionale samenwerking of bij zogenoemde bottom-up planning waarin burgers en bedrijfsleven als initiatiefnemer aan zet zijn, neemt de aandacht hiervoor de laatste jaren enorm toe. Dit stelt andere en nieuwe eisen aan de planningsprofessional. Institutionele benaderingen in planningsonderzoek dragen bij de tegemoetkoming aan deze eisen.
LINK
Uit de geschiedenis en uit vele bronnen, blijkt dat bij bijvoorbeeld wetenschap, literatuur, kunst en muziek de meest interessante resultaten het gevolg zijn van allerhande toevalligheden. Dit wordt aangeduid met de term serendipiteit. Serendipiteit is dan de kunst van het vinden van iets waardevols, terwijl je daar niet naar op zoek bent. Maar het houdt wel in dat het belangrijk is om alert te zijn en open te staan voor toevalligheden en signalen. Het SerendipiteitSpel laat spelers op speelse wijze ervaren dat de belangrijkste ontdekkingen in het leven, in loopbanen, in relaties, niet gepland zijn. Maar zijn ze toevallig? Of kun je het toeval leren te ontdekken voordat het je toe valt?