Dutch secondary school pupils seldom speak the foreign language in class, citing anxiety as a primary factor (Haijma, 2013). Implementing improvisational drama techniques (IDTs), however, could help ameliorate this situation by generating positive affective reactions, such as confidence and joy, and in turn stimulate pupils to speak. The concept IDT in this study contains two key elements. Firstly, participants take on roles in fictitious situations. Secondly, the activities must elicit spontaneous speech as to offer language learners opportunities to practice real-life communication, which is central to the goal of this research. The question driving this study was: What types of IDTs induce positive affective reactions among pupils and, as such, have the potential to stimulate spoken interaction in FL classrooms? The study yielded 77 IDTs associated with positive affective reactions through a literature review and an analysis of student teacher reflections on their IDT use in their English classrooms. This combined evidence lends credence to the conception that it could be the essence of improvisational drama that generates positive reactions, rather than the type of activity—the essence being an invitation to enter a fictional world, combined with the improvisational element that readies learners for spontaneous interactions.
Hoe kan kunst vanuit de leeromgeving ingezet een veel grotere impact en werking hebben op professionalisering. Dat is de vraag die De Baak Hospitality stelt. Doel van De Baak Hospitality is een passende (leer-)omgeving te creëren als voorwaarde voor het leren door de deelnemers die op haar locaties verblijven. Deze vraag past in de onderzoekslijn van HKU lectoraat Kunst en Professionalisering, waarbij het uitgangspunt is dat de autonome zeggingskracht van kunst wordt benut. We maken bij de Baak leer- en experimenteeromgevingen, waar we leren en doen wat Macintyre (door narrativiteit ontstaan gezamenlijke waarden), Gadamer, (spelen en opvoeren maakt de beleving) en Sennett (de ambachtelijkheid en lichamelijkheid die aanwezig is in de opvoering) aanreiken. Dit doen we in drie concepten in de kunst: expositie, voorstelling en werkplaats. Het resultaat van dit onderzoek zijn drie scenario’s van deze drie concepten met een set herhaalbare aanwijzingen hoe kunst als interventie bij kan dragen aan onderwijs en opleiden. Bij dit onderzoek wordt ROC Midden Nederland betrokken. Zij heeft als focus de krachtige leeromgeving, waarin docenten gevraagd wordt op nieuwe wijze te onderwijzen. Zij denken kritisch mee met de overdraagbaarheid van de scenario’s naar het onderwijs.