Snelle technologische ontwikkelingen bieden kansen voor de maritieme sector. Zij maken de scheepvaart efficiënter, veiliger en schoner. De techniek heeft regelgeving en professionals nodig die ook klaar zijn voor de toekomst. Het lectoraat Maritime Law voert praktijkgericht onderzoek uit op de scheidslijn van recht en (maritieme) techniek samen met studenten, docenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.
MULTIFILE
Presentation given at the online conference Talking the Cyprus Issue Togehter : Maritime Disputes in the Eastern Mediterranean - Session 2
MULTIFILE
In 2019, the first "Atelier Book" was published . Since then, a few years have passed and numerous new Ateliers have emerged. With this new atelier book, through more than 30 portraits, the richness and variety of ateliers within our college are shown. The portraits are divided as follows: ateliers at the NHL Stenden locations, external ateliers and ateliers which the facilities are a strong determinant. These portraits show which issues are being worked on, how they cooperate with the field and researchers and what the added value of the Ateliers is. This atelier book also contains a number of in-depth articles that talk about working and learning in ateliers. The contribution in chapter 1 is about: what NHL Stenden aims at with ateliers, where do the ateliers differ and some experiences with ateliers. After the portraits in chapter 2, chapter 3 presents the 'Atelier Value Creation Model' and a model with design dimensions. Both provide tools for designing and evaluating ateliers. Chapter 4 zooms in on the effects of physical space on learning. Then, Chapter 5 discusses the outcomes of (current) research on ateliers.
DOCUMENT
Dit RAAK-mkb project wordt uitgevoerd onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken dat verbonden is aan de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL). Aanleiding van dit RAAK-mkb project is een in 2013-2014 uitgevoerde studie naar de relatie tussen maritieme wet- en regelgeving en de werkdruk aan boord van schepen. De steeds groter wordende hoeveelheid wet- en regelgeving heeft een grote impact op de werkdruk aan boord van schepen, en met name bij mkb-reders , komt deze werkdruk direct terecht bij de kapitein/eigenaar. De steeds toenemende hoeveelheid administratief werk, ten gevolge van diverse, en steeds toenemende, wet en regelgeving, wordt als een grote belasting in het dagelijks werk ervaren. Nederlandse kapiteins geven zelfs aan te overwegen het beroep te verlaten vanwege de alsmaar toenemende administratieve lasten. Vanuit de NHL en het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken zijn diverse samenwerkingsverbanden met het Maritieme mkb aanwezig. Vanuit onder meer de samenwerking via het RAAK-mkb project ?Integrale energiebesparing zeescheepvaart? dat recent (januari 2014) is afgesloten en het recent gestarte RAAK-mkb project "Port state control" onderzoek: Naar minder aanhoudingen Nederlandse schepen" (projectnummer: 2014-01-28M) zijn diverse signalen ontvangen betreffende de hoeveelheid wet- en regelgeving, de hiermee samenhangende inspecties en controles en de hoeveelheid administratieve . Onder leiding van maritiem juridisch expert mevr. W. van der Velde LL.M Ph.D, werkzaam bij de NHL, wordt dit RAAK project uitgevoerd aan de hand van de volgende centrale onderzoeksvraag: Met welke innovatieve organisatorische en technische oplossingen kunnen wij de administratieve belasting ten gevolge van wet- en regelgeving voor Nederlandse zeevarenden binnen met name het Maritieme mkb verminderen? De NHL, HvA, HZ en Stenden tezamen met een breed consortium van betrokken partijen, beogen door het uitvoeren van twee jaar praktijkgericht onderzoek met en bij mkb-ondernemers concrete oplossingen voor de sector te kunnen ontwikkelen. Uniek is hierbij de multidisciplinaire benadering vanuit het HBO. Studenten van verschillende HBO studierichtingen zoals o.a.; bedrijfskunde, rechten, maritiem officier en communicatie worden uitgenodigd onderzoek uit te voeren in het Maritieme werkveld waardoor ook kennis vanuit andere opleidingen wordt gedeeld en bijbehorende expertise beschikbaar wordt voor het Maritieme mkb in Nederland.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool