Background/aim We aimed to investigate the magnitude and characteristics of injuries and illnesses in Dutch physical education teacher education (PETE) students.Methods During the first 21 weeks of the academic year, 245 first-year students registered their health problems online using the Oslo Sports Trauma Research Centre (OSTRC) Questionnaire on Health Problems.Results A total of 276 injuries, 140 illnesses and 69 unclassified health problems were reported. We found an injury incidence rate of 11.7 injuries per 1000 hours (95% CI 10.4 to 13.2). Injury characteristics were: 42% overuse injuries, 62% causing absence from sports (median injury time loss=2 days) and 64% reinjuries. Most injuries were located at the knee, lower leg (anterior) and ankle. The duration of the illnesses was short (<1 week).Summary and conclusions We implemented a new registration method in the PETE academic programme. The results show that the risk for health problems is high for PETE students. Prevention is necessary, and to decrease injuries prevention programmes should focus on the lower extremities.
Generalized joint hypermobility (GJH) is highly prevalent among patients diagnosed with chronic pain. When GJH is accompanied by pain in ≥4 joints over a period ≥3 months in the absence of other conditions that cause chronic pain, the hypermobility syndrome (HMS) may be diagnosed. In addition, GJH is also a clinical sign that is frequently present in hereditary diseases of the connective tissue, such as the Marfan syndrome, osteogenesis imperfecta, and the Ehlers-Danlos syndrome. However, within the Ehlers-Danlos spectrum, a similar subcategory of patients having similar clinical features as HMS but lacking a specific genetic profile was identified: Ehlers-Danlos syndrome hypermobility type (EDS-HT). Researchers and clinicians have struggled for decades with the highly diverse clinical presentation within the HMS and EDS-HT phenotypes (Challenge 1) and the lack of understanding of the pathological mechanisms that underlie the development of pain and its persistence (Challenge 2). In addition, within the HMS/EDS-HT phenotype, there is a high prevalence of psychosocial factors, which again presents a difficult issue that needs to be addressed (Challenge 3). Despite recent scientific advances, many obstacles for clinical care and research still remain. To gain further insight into the phenotype of HMS/EDS-HT and its mechanisms, clearer descriptions of these populations should be made available. Future research and clinical care should revise and create consensus on the diagnostic criteria for HMS/EDS-HT (Solution 1), account for clinical heterogeneity by the classification of subtypes within the HMS/EDS-HT spectrum (Solution 2), and create a clinical core set (Solution 3).
Vechtsport, met name kickboksen en mixed martial arts, is steeds populairder onder jongeren. Ook zogenaamde risicojongeren vinden steeds vaker de weg naar de vechtsportschool, zowel in reguliere sportscholen als in sociaalpedagogische kickboksprojecten aangeboden door sportbuurtwerk of jeugdwelzijnswerk. Voor veel jongeren die struggelen met zichzelf en hun plek in de samenleving, zijn vechtsportscholen een alternatieve zoektocht naar respect en succes. Vechtsportcoaches worden steeds vaker geconfronteerd met dit type ‘vechtende jongeren’. Zij geven in pilotstudies en focusgroepen aan dat het hen aan kennis en vaardigheden ontbreekt om deze jongeren adequaat te coachen bij hun specifieke (sport-overstijgende) problematiek. In de beroepspraktijk én in de hbo-opleidingen Social Work en Sportpedagogiek is sprake van een hiaat, waardoor (aankomende) jeugdprofessionals die met vechtende jongeren werken onvoldoende pedagogisch onderlegd zijn. Naast deze professionaliseringsvraag weten praktijkprofessionals onvoldoende in hoeverre vechtsport deze jongeren helpt bij een veerkrachtige identiteitsontwikkeling, of het hen beschermt tegen antisociale verleidingen en of het maatschappelijke participatie bevordert. De praktijkvraag is: “Op welke wijze en in welke mate worden ‘vechtende jongeren’ door full contact vechtsportbeoefening meer bewust van hun persoonlijke (talent)ontwikkeling, opdat ze meer veerkracht ontwikkelen die hen beschermt tegen antisociale verleidingen en hun maatschappelijke participatie versterkt?” Doel is de pedagogische bekwaamheid van (aankomende) jeugdprofessionals te versterken die in een vechtsportcontext vanuit sociaalpedagogisch perspectief met kwetsbare jongeren werken. In dit project werken drie hogescholen, een universiteit en vier werkveldpartners samen in drie deelstudies. Door een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek (deelstudie 1 en 2) worden in vier learning labs de werkzame factoren en processen van vechtsport in kaart gebracht. Deze worden vertaald naar een scholingsaanbod voor vechtsportpraktijken die vanuit sociaalpedagogisch perspectief met vechtende jongeren werken (deelstudie 3). Dit aanbod zal tevens de curricula van de hbo-opleidingen Social Work en Sportpedagogiek verrijken. De nieuwe inzichten worden daarnaast toegankelijk gemaakt door drie vakpublicaties en een slotcongres.