In het kader van het project Climasim is er een modellenbibliotheek ontwikkeld waarmee het gedrag van klimaatinstallaties kan worden gesimuleerd. De modellenbibliotheek is gebaseerd op de programmeeromgeving Matlab/Simulink. In de huidige bibliotheek zijn momenteel eenvoudige modellen beschikbaar van een luchtbehandelingsinstallatie een verwarmingsinstallatie en een installatie met vrije koeling. Deze modellen bevatten submodellen van een luchtkoeler, ventilatorconvector, droge koeler, koelmachine, ketel en radiatorgroep. Ook is er een eenvoudig gebouwmodel beschikbaar. Hiermee is het mogelijk om het gedrag van een gebouw met een installatie voor koeling en verwarming te simuleren.
DOCUMENT
Het onderzoek in het artikel is geïnspireerd door de casus 'platooning' uit de Grand Cooperative Driving Challenge. Er is een PreScan®/Sumulink® model opgesteld met daarin twee auto's. De voorste auto volgt een vastgesteld snelheidsprofiel, de tweede auto volgt de eerste auto waarbij de tweede auto de snelheid van de eerste meet met behulp van een AIR-sensor. De besturing van het gaspedaal in beide auto's vindt plaats met Fuzzy Logic Control in plaats van met een klassieke regelaar. Concluderend mag worden gesteld dat in dit verkennend onderzoek gebleken is dat de Fuzzy Logic Control techniek in principe werkt.
DOCUMENT
Dit Top-Up project behelst het in open source publiceren van de tools HANcoder en HANtune. Deze software tools vereenvoudigen de modelgebaseerde ontwikkeling van meet- en regelsystemen. In RAAK-mkb projecten Fast&Curious, SMARTcode en COMBINE zijn HANcoder en HANtune via een marktgedreven ontwikkeling tot een bruikbare set ontwikkeltools geëvolueerd. Ze worden intussen veelvuldig gebruikt in onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. In RAAK-mkb project COMBINE is reeds een eerste stap gezet richting open-source, met publicatie van SIMarchitect - een aan HANcoder en HANtune gelieerd framework voor modellering en simulatie in MATLAB/Simulink®. Dit heeft inzicht gegeven in de juridische aspecten en daarnaast goede ervaring opgeleverd welke activiteiten benodigd zijn bij het in open-source uitbrengen van een bestaande code base. Die stappen wil de HAN via dit Top-Up zetten voor HANcoder en HANtune, zodat ook deze tools beschikbaar komen voor doorontwikkeling in een open-source community. Hiermee wil de HAN onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk versterken met marktrelevante oplossingen.
De vraag naar intelligentie in voertuigsystemen stijgt, mogelijk gemaakt door de toenemende rekenkracht van low-cost, robuuste controllers. Hiermee verschuift ook het gebruikte operating systeem voor de software in deze controllers steeds vaker naar Linux. Dit uit zich onder andere in de opkomst van initiatieven als Automotive Grade Linux (https://www.automotivelinux.org/), maar ook kleinere partijen maken in toenemende mate gebruik van moderne, krachtige microcontrollers met Linux als operating system. Het verhoogt de herbruikbaarheid van de in-house software en tegelijk kan er gebruik gemaakt worden van een snelgroeiende Linux georiënteerde (open-source) code base en support van een wereldwijde community van Linux gebruikers en ontwikkelaars. HAN heeft in diverse RAAK-mkb projecten (Fast&Curious, SMARTcode en COMBINE) tools ontwikkeld voor het modelgebaseerd ontwikkelen van software voor automotive regelsystemen, zie ook www.openMBD.com. Deze tools zijn reeds jaren in gebruik in onderwijs, onderzoek en bij een aantal marktpartijen en maken nog gebruik van een compact, ‘real-time’ operating systeem. Met MODAL willen we in een klein, slagvaardig consortium voorsorteren op het brede gebruik van Linux door support voor Linux toe te voegen en tegelijkertijd ook features in te bouwen voor remote connectie en data-georiënteerde toepassingen, die van toenemend belang zijn in de markt. De resulterende upgrade zal net als bestaande versies weer als open source oplossing worden gepubliceerd, waarmee we onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk versterken. De ontwikkeling de huidige tools creëerde veel spin-off in praktijkgericht onderzoek en een verschuiving naar modelgebaseerde ontwikkeling bij marktpartijen in een diversiteit aan automotive en industriële toepassingen. Linux-gebruik creëert meer standaardisatie resulterend in een brede inzetbaarheid van de tools. De MODAL resultaten worden daarom gezien als startpunt voor veel vervolgonderzoek, enerzijds in toepassingen en anderzijds in verdere ontwikkeling van features in de tools. De resultaten zullen dan ook expliciet worden gedissemineerd in onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk.
De missie voor 2050, voortkomend uit het klimaatakkoord, is een emissiereductie in alle sectoren, ook in de luchtvaart en maritieme sector. Twee bedrijven, actief in deze sectoren, hebben HAN Automotive Research benaderd voor hulp bij het verminderen van de uitlaatgasemissies van hun verbrandingsmotoren. HAN Automotive heeft veel ervaring op het gebied van uitlaatgasemissie metingen en regelingen. Doordat de motoren van de bedrijven een ander ontwerp hebben dan die van de gemiddelde automotive applicatie zal er onderzoek nodig zijn om geschikte methodes te vinden om de emissies te verlagen. In dit project worden de werkzaamheden onderverdeeld in vier werkpakketten. In het eerste werkpakket wordt per bedrijf een pakket van eisen, inclusief de wettelijke eisen, opgesteld. Deze eisen worden in werkpakket twee omgezet in een technisch ontwerp van het complete systeem. Gezien de hoeveelheid werk om dit soort systemen te maken zullen, in het derde werkpakket, slechts enkele prototype regelalgoritmes ontwikkeld worden. Gedurende dit proces leren de MKB’s modelgebaseerde ontwikkeltechnieken kennen zodat ze, na het project, het emissie systeem af kunnen maken. De regelalgoritmes worden in het laboratorium van de HAN getest met behulp van hardware aangeleverd door één van de bedrijven. Hiermee wordt niet alleen het effect van de regeling inzichtelijk maar kan er ook een schatting worden gedaan voor de benodigde hardware, rekencapaciteit en I/O. In het vierde werkpakket wordt er, gedurende het gehele project, gezocht naar meer partners om mee samen te werken en eventueel een vervolgproject mee aan te vragen. Een kleine stuurgroep krijgt tweemaal in het project de mogelijkheid om bij te sturen, eenmaal nadat de eisen zijn opgesteld en nogmaals tijdens het vervaardigen van het technische ontwerp. De opgeleverde producten en kennis wordt ter beschikking gesteld aan het onderwijs met als doel geïntegreerd te worden in de minor verbrandingsmotoren.