In dit whitepaper vindt u de resultaten van onze jaarlijkse social media MKB-monitor. Met deze monitor doen we onderzoek naar het gebruik van sociale media in het MKB. In dit whitepaper vindt u de resultaten van de monitor en kansen voor de toekomst
Mediabedrijven en -organisaties maken steeds meer gebruik van algoritmes om hun gebruikers gepersonaliseerde aanbevelingen aan te bieden voor artikelen, muziek, series, films en video’s. Dergelijke aanbevelingsalgoritmes maken gebruik van technieken uit kunstmatige intelligentie om te voorspellen in welke inhoud een gebruiker geïnteresseerd is, bijvoorbeeld op basis van wat de gebruiker eerder heeft bekeken of beluisterd of op basis van wat andere gebruikers hebben bekeken of beluisterd. Publieke omroepen, die programma’s maken voor kijkers en luisteraars, en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), die in Nederland zorgt voor de distributie en uitzending van die programma’s, zien potentie in deze technologie. De NPO maakt nog slechts beperkt gebruik van automatische aanbevelingen om inhoud aan kijkers en luisteraars aan te bieden, maar zij verkent samen met een aantal partners uit het publieke omroepbestel de mogelijkheden om de technologie breder in te zetten. Anders dan de meeste mediabedrijven wordt de NPO wordt bekostigd door overheidsbudget en heeft het als expliciete missie om het Nederlandse publiek te verbinden en te verrijken met programma’s die informeren, inspireren en amuseren. Dit stelt andere eisen aan een aanbevelingsalgoritme. Waar het doel van commerciële partijen veelal bestaat uit het optimaliseren van winst en/of engagement, beoogt de NPO aanbevelingen te bieden op transparante en inzichtelijke wijze, en staat pluriformiteit (diversiteit in perspectieven) in aanbevelingen centraal. Op dit moment speelt bij de NPO de vraag welke principes (pluriformiteit, personalisatie, etc.) leidend moeten zijn in aanbevelingen en hoe deze principes geoperationaliseerd kunnen worden. Het doel van dit project is daarom om, middels literatuuronderzoek, interviews met experts en gebruikers, en prototyping, een aantal principes te identificeren en operationaliseren die geschikt zijn voor aanbevelingsalgoritmes van publieke omroepen.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties. Doel Ons onderzoek richt zich op het ondersteunen en begeleiden van mediabedrijven bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties en bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI-toepassingen, door domeinspecifieke ethische instrumenten te ontwikkelen. Resultaten De beoogde resultaten van dit project zijn: 1) nieuwe kennis over het ontwerpen van verantwoorde AI in mediatoepassingen, 2) op media toegespitste ethische instrumenten, 3) verandering in de deelnemende mediaorganisaties ten aanzien van verantwoorde AI Nieuws - Het project is gelanceerd bij de Dutch Media Week via een talkshow. Bekijk deze talkshow - Ook wordt het project gevolgd door Scienceguide. Lees hun eerste artikel over dit project Looptijd 01 oktober 2021 - 30 september 2023 Aanpak In het onderzoek wordt een Research-through-Design aanpak aangenomen door het ontwerpen en evalueren van ethische instrumenten voor een verantwoorde toepassing van AI voor mediatoepassingen. Hierbij wordt gewerkt met concrete casussen rondom AI, geleverd door de praktijkpartners. Deze casussen zijn pluriforme aanbevelingssystemen, inclusieve spraakherkenningssystemen voor de Nederlandse taal en samenwerkende productie-ondersteuningssystemen.