Fysiotherapie en/of manuele therapie spelen een belangrijke rol in de zorg voor mensen met lage rugpijn. Om de kwaliteit van deze zorg te verbeteren is een richtlijn ontwikkeld die vervolgens geïmplementeerd dient te worden. Technologische innovaties zoals serious games kunnen een rol spelen bij de implementatie van deze richtlijn. In een gerandomiseerde gecontroleerde studie is onderzocht in hoeverre een serious game de implementatie van een richtlijn lage rugpijn bevorderd. Achtenveertig fysiotherapeuten/manueel therapeuten zijn at random toegewezen aan een serious game groep of een groep die voorlichting kreeg over de richtlijn. Uitkomstmaten in deze studie zijn de mate van adherentie aan de richtlijn (vignettentoets), ervaren knelpunten van implementatie, de mening van de deelnemer over de wijze van implementeren, en de mate waarin de richtlijn is gelezen en wordt toegepast in de praktijk naar eigen inschatting van de deelnemer. Na zes weken follow-up is er geen significant effect gevonden van de serious game op de mate van adherentie aan de richtlijn (0,4 punten op 100 puntsschaal; 95% betrouwbaarheidsinterval -4,0 tot 4,8) ten opzichte van de voorlichtingsgroep. Ook voor de andere uitkomsten werden geen statistisch significante effecten gevonden. Het introduceren van een serious game had derhalve geen groter effect op de mate van adherentie aan de richtlijn lage rugpijn dan voorlichting.
LINK
Abstract: This case study examines the use of an eHealth application for improving preoperative rehabilitation (prehabilitation). We have analysed healthcare professionals' motivators and drivers for adopting eHealth for a surgical procedure at academic medical facilities. The research focused on when and why healthcare professionals are inclined to adopt eHealth applications in their way of working? For this qualitative study, we selected 12 professionals involved in all levels of the organisation and stages of the medical process and conducted semi-structured interviews. Kotter’s transformational change model and the Technology Acceptance Model were used as analytical frameworks for the identification of the motivation of eHealth adoption. The findings suggest that contrary to Kotter’s change model, which argues that adoption of change is based on perceptions and feelings, the healthcare drivers are rational when it comes to deciding whether or not to adopt eHealth apps. This study further elaborates the observation made by the Dutch expertise centre on eHealth, Nictiz, that when the value of an eHealth pplication is clear for a stakeholder, the adoption process accelerates. Analysis of the motivations and drivers of the healthcare professionals show a strong relationship with an evidence-based grounding of usefulness and the responsibility these professionals have towards their patients. We found that healthcare professionals respond to the primary goal of improving healthcare. This is true if the eHealth application will innovate their work, but mainly when the application will improve the patient care they are responsible for. When eHealth applications are implemented, rational facts need to be collected in a study before deployment of eHealth applications on how these applications will improve the patient's health or wellbeing throughout their so-called medical journey for their treatment. Furthermore, the preference to learn about new eHealth applications from someone who speaks from authority through expertise on the subject matter, suggests adoption by healthcare professionals may be accelerated through peers. The result of this study may provide healthcare management with a different approach to their eHealth strategy. Future research is needed to validate the findings in different medical organisational settings such as regional healthcare facilities or for-profit centers which do not necessarily have an innovation focus but are driven by other strategic drivers.