Praktijkgericht onderzoek is wetenschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd met als primair doel om praktische impact in relevante werkvelden te realiseren. Praktische relevantie en methodische grondigheid zijn niet alleen abstracte eigenschappen van onderzoek, maar ook competentiedimensies die het praktijkgerichte onderzoek binnen het hoger beroepsonderwijs aandrijven. Bij methodische grondigheid gaat het in de kern om het vermogen de wetenschappelijke bewijskracht van het onderzoek te optimaliseren. Bij praktische relevantie om het vermogen te adviseren en interveniëren in de praktijk op basis van overtuigingskracht en het creëren van draagvlak. Deze twee dimensies verschillen wezenlijk van elkaar en vergroten de conceptuele helderheid binnen het praktijkgerichte onderzoek. Ze dragen zo bij aan betere demarcatie tussen theoriegericht en praktijkgericht onderzoek, betere integratie van onderzoeks- en beroepsonderwijs en betere verbinding tussen onderwijs in onderzoeksvaardigheden en lectoraatsonderzoek. Dit zal leiden tot een aanscherping van de methodologie, didactiek en het assessment van het praktijkgerichte onderzoek en daarmee tot verdere professionalisering en kwaliteitsverbetering.
Verslag van een onderzoek naar de methoden van het seksespecifieke werken met jonge vrouwen (10-23 jaar). In het rapport worden negen methodische principes van seksespecifiek werken besproken binnen het brede domein van het sociaal werk. Aanleiding was de behoefte van het werkveld en de politiek om het werken met deze groep te versterken door enerzijds te investeren in professionalisering en anderzijds meer aandacht te besteden aan haar positie. Om de doelstelling te realiseren zijn vier deelvragen geformuleerd: 1)Wat is de kern van seksespecifiek werken met meiden? 2)Wat zijn de doelen van seksespecifiek werken met meiden? 3)Wat zijn de methodische principes van seksespecifiek werken met meiden? 4)En op welke manier dragen deze principes bij aan de doelen van het werken met meiden?