Sinds het najaar 2020 heeft Netwerkcentrum De Opstap de deuren geopend en geeft daarmee invulling aan de transformatieopdracht in het Sociaal Domein van de gemeente Waadhoeke. Om meer te laten zien over de betekenis van De Opstap is er via een ontwerpgericht onderzoek met 13 deelnemers die vanaf de start actief zijn bij De Opstap gewerkt aan een serie portretten om de waarde van De Opstap creatief in beeld te brengen. Wat is hun verhaal, wie zijn ze en wat betekent De Opstap in die eerste fase voor de deelnemers. Door middel van een cultural probe waarbij zes opdrachten (die gingen over: zelfportret, groei en bloei, trots, talent, een dag bij De Opstap, en wat neem je mee naar huis) deels zijn uitgevoerd of meegenomen in contextual interviews zijn er van elke deelnemer middels een poster portretten gemaakt. De posters zijn weergegeven in hoofdstuk 1. Naar aanleiding van deze portretten zijn de stagiaires (3) bij De Opstap nog verder gaan observeren middels een Fly on The Wall naar betekenisvolle momenten en het vastleggen van momenten van waarde middels een fotosafari. In deze momenten van observaties zijn korte micro narratieven opgehaald welke zijn te vinden in hoofdstuk 2. Afsluitend heeft er een bijeenkomst met netwerkleden van De Opstap plaatsgevonden. Met verschillende werkvormen is de waarde van De Opstap in beeld gebracht, bekeken vanuit het perspectief van de netwerkpartners. Hoofdstuk 3 bevat een verslag van deze bijeenkomst. Tot slot geven we in hoofdstuk 4 de bevindingen samengevat weer en bekijken ze door de bril van Sociale Kwaliteit.
Traditioneel focussen veel kunstorganisaties zich op het maken van kunstwerken. De laatste decennia echter zijn zij zich, vanuit een groeiende aandacht voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, meer gaan richten op (de communicatie met) publiek. Die communicatie blijkt echter vooral eenrichtingsverkeer. Dat is problematisch omdat juist bezoekers een cruciale schakel vormen in de realisatie van de maatschappelijke functie van kunst. Professionals van zowel marketing- als educatieve afdelingen zoeken daarom naar nieuwe interactieve manieren om relaties met (potentieel) publiek vorm te geven. Met name sociale media kunnen bijdragen aan het tot stand brengen van een actieve dialoog rond kunstactiviteiten. Dit vraagt om een andere houding en een nieuwe manier van denken en werken die de betrokken professionals zich nog niet eigen hebben gemaakt. De centrale vraag van het onderzoeksproject ?Ruimte voor dialoog? richt zich op het ontwikkelen van effectieve strategieën en werkwijzen waarmee de interactie tussen kunstorganisaties en bezoekers en bezoekers onderling vorm krijgt. Het onderzoek is opgezet als een ontwerponderzoek met verschillende cases, waarin strategieën en werkwijzen in een iteratief proces worden ontworpen en geëvalueerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onderzoeksmethoden zoals content-analyse, netwerk-analyse, interviews met gebruikers en analyse van de implementatie van de ontwikkelde strategieën op basis waarvan bijstelling plaatsvindt. Het onderzoek levert een set van methoden op die door professionals in de kunsten gebruikt kunnen worden om (artistieke) interactie tot stand te brengen op sociale media. Het consortium van het onderzoeksproject wordt gevormd door de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL), Stenden University (Media Entertainment Management) en de belangrijkste Friese kunstorganisaties: Tryater, Keunstwurk en het Fries Museum. Verdere projectpartners zijn: Kunstkade, Stadsschouwburg De Harmonie en Lwd2018. Daarnaast zijn betrokken: het Expertisecentrum Arts in Society (RUG) en de onderzoeksgroep Media, Communicatie en Organisatie (UT). Het project sluit aan bij de doelstellingen van Leeuwarden 2018, dat in het kader van de toewijzing Culturele Hoofdstad van Europa, streeft naar ?iepen mienskippen? (open gemeenschappen), waarin organisaties en individuen in dialoog met elkaar zoeken naar nieuwe benaderingen voor culturele, economische en ecologische uitdagingen.
In this project on volunteering in LTH organisation we focus on three aims:1. To explain why organisations in different LTH sectors and regions had, have or need volunteers, how they interact with these volunteers, and the consequences (benefits and challenges) of volunteerism for these organisations.2. To determine how to find the right balance between paid and unpaid staff within the same organisation, considering the LTH sector and region they belong to, in order to create a healthy ecosystem within it (bearing in mind that no organisation can have both volunteers and paid staff do the same job - see above).3. To understand the perspectives, motives and expectations of why people (decide to) volunteer, how they interact with the organisation (management, paid staff) during volunteering, in order to interest them, recruit them, make use of them and retain them. In addition, it is also our aim to explain the benefits and challenges for people to volunteer.In this study, we will use an integrated approach, which implies that we aren’t only interested in the people- or organisation-side of volunteering (actor-side). We will also focus on the interactions between volunteers, paid staff and organisation during volunteering (core of the practice) in a certain LTH organisation, sector and region in the Netherlands (context-side). Studying volunteering in its specific contexts (organisation, sector, region) using an integrated practice approach, hasn’t been done before. In addition, as more and more LTH organisations in the Netherlands rely on volunteers (for their survival), either for economic, social or community (mienskip) reasons (context-related conditions), there is a need for a better understanding of volunteering (as indicated by aim 1-3). Finally, as not much literature has been based on Dutch studies about volunteering and the recruitment and retention of volunteers, this project will fill this gap.Besides the aims as outlined before, a more specific goal of this project is to provide recommendations for a sustainable business model for organisations to embrace volunteerism without affecting the structure of employees. In close cooperation with different LTH organisations, we will develop interventions as policy making instruments (and therefore also for the whole region where they are located). Furthermore, this research will contribute to industry, research (see also below), education (idem) and society. Our ultimate goal is to foster the wellbeing of the volunteers, paid staff and organisations and overall to contribute to social sustainability within The Netherlands.The above-mentioned aims and conceptual model lead to the following research question: How can volunteering in the LTH sectors in Dutch regions be shaped in a sustainable way for both volunteers as well as organisations?In line with what we discussed earlier, this also means contributing to a more stable labour market in hospitality, leisure and tourism in which voluntary work is recognised as an important and indispensable component of a healthy labour ecosystem.The approach we intend to adopt is a qualitative one based on narrative inquiry. While in the literature a quantitative approach using surveys to gather data is mostly used in understanding volunteerism and in measuring motives, we will observe and connect with the volunteers’ work in each sector/case identified and collect and analyse their individual stories. In addition, and in line with our integrated approach, we will investigate how the LTH organisations connected to these cases view the role, value and future of volunteerism.Societal IssueOur insights into volunteers’ work in different sectors will improve their quality of work by revealing drivers of their satisfaction, turnover, motivation, and passion. Managers can use these insights to train and retain volunteers as an integral part of not only their events, but the broader community. It is well-known that robust volunteering programmes are a cornerstone of contemporary social cohesion, and our findings will show how storytelling can strengthen these processes.Benefit to societyThis project will contribute in three ways to the LTH sector. The three outcomes of this study are first around a better understanding of what meaningful volunteering is, second, around the value of volunteers to LTH organisations, and, thirdly, about the value of such activities to Dutch society.The project will provide practical advice to LTH organisations on which interventions to use and in which contexts. This tangible output might take the form of a report, guide(s) mentioned above, and/or another instrument that suits the needs of managers and volunteers. The instrument(s) selected by LTH organisations and volunteers will help to disseminate best practices as well as to highlight the potential of volunteers and volunteering to wider society, other organisations and to current and potential volunteers. By following the steps in or using these instruments, we believe volunteer organisations will be better able to profile themselves and to recruit and retain volunteers.The present study will bring innovation in the field by generating new narratives on volunteerism, and by designing an engaging and appealing path for volunteers to join organisations. At the same time, it will design a structure for organisations to work with volunteers in a sustainable way.Consortium partners: Rodney Westerlaken, Geesje Duursma (both NHL Stenden, Leeuwarden)