De wereld, de maatschappij en de beroepspraktijk veranderen snel, hierdoor staat onderwijsinnovatie al jaren hoog op de agenda van wetenschappers, opleiders en beleidsmakers.
LINK
Decennialang hebben onderzoekers uitgezocht hoe je een expert wordt. De vragen hierbij waren hoe je een briljante natuurkundige wordt, de alleswetende advocaat, de financieel specialist die snel en accuraat data analyseert, of de chef-kok die sublieme gerechten maakt. De laatste jaren buigen mensen zich echter steeds meer over de vraag hoe je een expert blijft, want wat je moet weten en kunnen, verandert voortdurend. Hoe word je een flexibele expert, iemand die zichzelf steeds weer weet te vernieuwen? Dit behelst een proces van continu aanpassen in een omgeving die experts een voedingsbodem en vangnet biedt om flexibel te kunnen en willen zijn. Dan krijg je flexperts die steeds weer nieuwe expertise ontwikkelen binnen en buiten hun oorspronkelijke vakgebied en dit van waarde maken voor anderen en voor zichzelf. Deze ‘flexpertise’ maakt de loopbanen van experts duurzaam. In dit artikel leggen we uit wat iemand tot een (fl)expert maakt en geven we tien tips voor het ontwikkelen van flexpertise.
DOCUMENT
Op 1 januari 2007 is officieel bij de faculteit Economie en Management (FEM) van Hogeschool Utrecht het kenniscentrum InnBus van start gegaan. InnBus kan gezien worden als een faculteitsbreed kenniscentrum1 waarbinnen alle lectoraten worden ondergebracht. De naam InnBus staat daarbij voor Innovatie en Business. Bij de inrichting van dit kenniscentrum naar domeinen voor de lectoraten is op een specifieke wijze aansluiting gezocht bij bestaande, algemeen geaccepteerde indelingen naar de Business-deelvakgebieden: Finance; Accountancy; Organisatie & Strategie; Informatiekunde; Marketing. Door hergroepering, splitsing en het uitlichten van International Business is een centrum in ontwikkeling ontstaan, waarbinnen in de nabije toekomst zes lectoraten functioneren. De achterliggende gedachte is het positioneren van de faculteit Economie en Management als kennisonderneming met taken op het gebied van kennisontwikkeling en kennisspreiding, gericht op de versterking van het innoverende vermogen van bedrijven en instellingen in de regio. De daarbij geformuleerde randvoorwaarden luiden: Te ontwikkelen kennis ontstaat vanuit aangetoonde maatschappelijke behoeften; De nieuwe kennis is gericht op professionalisering van de beroepspraktijk; De kennisontwikkeling voldoet aan methodische vereisten. Kort samengevat: binnen het faculteitsbrede kenniscentrum wordt bedrijfeconomisch relevant toegepast onderzoek gedaan, gericht op bedrijven en instellingen in de regio. De keuze voor de regio heeft tot gevolg dat er een zekere voorkeur voor branches of sectoren ontstaat. Kennisspreiding binnen de FEM-organisatie ontstaat door zowel docenten als studenten bij de uitvoering van dit onderzoek te betrekken en op onderzoek gebaseerde curricula verder te ontwikkelen. Sinds 1 januari 2007 heb ik de eervolle taak om samen met mijn medewerkers het proces van kennisontwikkeling en kennisspreiding gestalte te geven binnen het vakgebied van de kenniskring Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie. In deze openbare les wil ik aangeven wat dit voor ons inhoudt door allereerst aandacht te besteden aan de begrippen innovatie en innoveren en daarna de koppeling te leggen met het vakgebied Marketing en Marktonderzoek.
DOCUMENT
Veel MKB-bedrijven worstelen met het realiseren van korte, betrouwbare doorlooptijden van hun productie. Zij geven aan dat de ‘beheersbaarheid’ van productie complex is: vaak moet bijgestuurd worden. Deze bedrijven produceren meestal een hoge variëteit aan producten in lage volumes. Deze variëteit maakt de beheersing complex. Een andere complexiteit voor de beheersing wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van flexibel geautomatiseerde machines (ook wel FPS Flexibele Productie Systeem). FPS-en zijn in staat om op efficiënte wijze een grote variëteit aan orders te verwerken. Ze hebben echter ook complicerende kenmerken voor de beheersing. Ze hebben vaak een grote capaciteit waardoor ze verschillende soorten klanten, oftewel waardestromen, kunnen bedienen. Dit maakt het lastiger om waardestromen onafhankelijk van elkaar te besturen. Verder stellen FPS-en vaak eisen aan de volgorde en de clustering van productieorders. Een slechte mix kan zorgen voor aanzienlijke efficiency-verliezen. FPS-en vragen om een intelligente planning en besturing van de productieorders. In de literatuur én in het voorbereidende KIEM-project dat we hebben uitgevoerd, komt naar voren dat digitale ontwikkelingen het mogelijk moeten kunnen maken om, in complexe omgevingen, de waardestromen beter te plannen en besturen. Een zorgvuldige ontwikkeling van digitale ondersteuning, en inbedding hiervan in het bedrijf, is nodig om daadwerkelijk kortere en betrouwbare doorlooptijden binnen het MKB te kunnen realiseren. In het onderzoek zullen we een aanpak én demonstrators ontwikkelen waarmee we kunnen laten zien hoe digitale ondersteuning kan helpen in de uitdagingen van de MKB-bedrijven. Hier zullen concepten als het gebruik van Digital Model, Digital Shadow en/of Digital Twin een duidelijke rol spelen. In deze concepten wordt de werkelijkheid in real time ‘gekopieerd’ in simulatiemodellen waarmee het effect van mogelijke besturingskeuzes voorspeld kunnen worden. Dit onderzoek ondersteunt het MKB om verstandige stappen te nemen in de richting van de ‘digitale fabriek’ waarmee korte en betrouwbare doorlooptijden gerealiseerd kunnen worden.