Rationale, aims, and objectives: The current study and previous research have called the six-component model of Lützen's 30-item Moral Sensitivity Questionnaire (MSQ) into question. For this reason, we re-examined the construct validity of this instrument. Methods: In this cross-sectional study, which was based on a convenience sample of Dutch nurse practitioners (NPs) and physician assistants (PAs), we tested the validity of MSQ items using exploratory and confirmatory factor analyses (EFA and CFA, respectively). Results: The EFA revealed a two-component model, which was then tested as a target model with CFA and was found to have good model fit. Some items were correlated with two uncorrelated latent constructs, which we labelled as “paternalistic” and “deliberate” attitudes towards patients. Conclusions: As in previous studies, the analyses in the current study, which was conducted among PAs and NPs, did not reveal six dimensions for the 30 items. Two new latent dimensions of moral sensitivity were psychometrically tested and confirmed. These two components relate to studies investigating ethical behaviour, and they can be used to describe the moral climate in healthcare organizations. The scales are indicators of the extent to which health professionals behave in a deliberate (sensitive) or paternalistic (insensitive) manner towards the opinions of patients within the context of medical decision-making.
Full text aan te vragen bij auteurs. This article describes the results of qualitative research into the moral issues faced by social work professionals working in projects targeted at teenage mothers. The research is part of the tradition of empirical and practice-driven ethics. The main questions were: How does morality become visible in the social services for teenage mothers and how do social workers deal with the moral dimension of their work? (How) can education, training and peer review offer space for moral reflection? Interviews and group meetings ('focus groups') were held to answer these questions. Nineteen professionals (front-line professionals as well as professionals in executive roles) participated in the research. The findings describe the moral issues and the moral actions of professionals and the organizational context respectively. The results reveal that the everyday practice of social work professionals can raise complex issues inherent to their work and that there is often no explicit reflection on the moral dimension of these issues. The authors argue that there needs to be greater focus on the complexity of moral issues and elaborate on three dimensions of this complexity.
MULTIFILE
Naast kennis en vaardigheden draait professionaliteit om bewustwording van de persoonlijke waarden die professionele besluitvorming beïnvloeden. Inzicht in persoonlijke waarden is bepalend voor de kwaliteit van het professionele handelen. Praktijkgericht en biografisch onderzoekt leidt tot ondersteuning van dit bewustwordingsproces. Doel Het doel van dit onderzoek is om de persoonlijke drijfveren van studenten en beroepskrachten boven water te krijgen. We ontwikkelen daarvoor verschillende instrumenten die bijdragen om de dieperliggende motivaties te articuleren en bewust te maken. De focus is gericht op de morele bewustwording als onderdeel van de persoonlijke levensoriëntatie. We ontwikkelen bruikbare instrumenten om de normen en waarden van studenten en beroepskrachten in kaart te brengen en te analyseren. We ontwikkelen tools en werkvormen die studenten en beroepskrachten ondersteunen in hun zelfreflectie en hun normatieve professionalisering. Resultaten Resultaat is een narratief-biografisch onderzoeksinstrument dat aan elke studierichting aangepast kan worden. Het is een instrument dat gedurende de hele studie als voortgaande relfectie ingezet kan worden. Daarnaast heeft onderzoek in enkele analyse-instrumenten voorzien die bijdragen aan een verdiept inzicht in de onderliggende motivaties van studenten en beroepskrachten voor hun professioneel handelen. We onderscheiden zeven typologieën van studenten die studieloopbaanbegeleiders helpen effectief af te stemmen op de student om haar/zijn waarden en normen expliciet te maken. Voortgaand onderzoek en projecten leiden momenteel tot een variëteit aan didactische werkvormen, reflectietools die vaak onbewuste waardenoriëntatie bespreekbaar maken en in dialoog brengen. Theoretische onderbouwing is beschreven in het proefschrift Van der Zande, E. (2018). Life Orientation for Professionals. A Narrative Inquiry into Morality and Dialogical Competency in Professionalisation. Almere: Parthenon. Looptijd 20 november 2019 - 01 december 2023 Aanpak Dit project valt uiteen in diverse deelprojecten: - Leraar, waar sta je voor? - Didactische integratie van het narratief zelfportret in het leerteamleren
Naast kennis en vaardigheden draait professionaliteit om bewustwording van de persoonlijke waarden die professionele besluitvorming beïnvloeden. Inzicht in persoonlijke waarden is bepalend voor de kwaliteit van het professionele handelen. Praktijkgericht en biografisch onderzoekt leidt tot ondersteuning van dit bewustwordingsproces.