Seamless integration of air segment in the overall multimodal mobility chain is a key challenge to provide more efficient and sustainable transport services. Technology advances offer a unique opportunity to build a new generation of transport services able to match the evolving expectations and needs of society as a whole. In this context, the passenger-centric approach represents a method to inform the design of future mobility services, supporting quality of life, security and services to citizens traveling across Europe. Relying on the concepts of inclusive design, context of use and task analysis, in this article, we present a comprehensive methodological framework for the analysis of passenger characteristics to elicit features and requirements for future multimodal mobility services, including air leg, that are relevant from the perspective of passengers. The proposed methodology was applied to a series of specific use cases envisaged for three time horizons, 2025, 2035 and 2050, in the context of a European research project. Then, passenger-focused key performance indicators and related metrics were derived to be included in a validation step, with the aim of assessing the extent of benefit for passengers that can be achieved in the forecasted scenarios. The results of the study demonstrate the relevance of human variability in the design of public services, as well as the feasibility of personalized performance assessment of mobility services.
DOCUMENT
People with a visual impairment (PVI) often experience difficulties with wayfinding. Current navigation applications have limited communication channels and do not provide detailed enough information to support PVI. By transmitting wayfinding information via multimodal channels and combining these with wearables, we can provide tailored information for wayfinding and reduce the cognitive load. This study presents a framework for multimodal wayfinding communication via smartwatch. The framework consists of four modalities: audio, voice, tactile and visual. Audio and voice messages are transmitted using a bone conduction headphone, keeping the ears free to focus on the environment. With a smartwatch vibrations are directed to a sensitive part of the body (i.e., the wrist), making it easier to sense the vibrations. Icons and short textual feedback are viewed on the display of the watch, allowing for hands-free navigation.
DOCUMENT
Uit de publicatie: "Dit artikel beschrijft het ontwikkelproces van een telemetriesysteem om de loopactiviteiten van mensen na een beroerte betrouwbaar te meten en hierover feedback te geven aan de patiënt en de fysiotherapeut op afstand. Het FESTA (FEedback to STimulate Activity)-systeem bestaat uit een accelerometer en een intelligent docking station. De patiënt moet overdag de accelerometer op de onderrug dragen en ’s avonds in het docking station plaatsen. Het docking station berekent uit de meetgegevens een aantal loopparameters en vergelijkt deze met het door de fysiotherapeut gestelde doel. De informatie wordt per e-mail naar de fysiotherapeut gestuurd en de patiënt ontvangt motiverende feedback op een display. De eerste reacties van de gebruikers op het prototype zijn positief, ook al valt er nog wel wat te verbeteren."
LINK
Een op de vijf volwassenen krijgt te maken met chronische pijnklachten, waardoor de kwaliteit van leven vaak fors afneemt. Pijnrevalidatie richt zich op het verminderen van de ervaren beperkingen van deze groep patiënten; en wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de effecten robuust, doch klein-tot-matig zijn. Net als overal in de gezondheidszorg is er binnen pijnrevalidatie de push om de zorg doelmatiger te maken; eHealth, bijv. Virtual Reality (VR), zou hierin veelbelovend kunnen zijn. Over het inzetten van VR binnen pijnrevalidatie-programma’s zoals deze door CIR en Adelante worden aangeboden is nog maar weinig bekend. SyncVR biedt SyncVR-FIT aan: een gebruiksvriendelijk platform waarmee patiënten zelfstandig kunnen oefenen en toch behandelaars-feedback krijgen. SyncVR-FIT zou bruikbaar kunnen zijn om de mogelijkheden tot bewegen binnen de revalidatiesetting te vergroten, patiënten te motiveren, hen feedback te geven over hun bewegingen en generalisatie te verbeteren. SyncVR, CIR en Adelante hebben de behoefte om samen met de Universiteit Maastricht uit te zoeken of SyncVR-FIT een waardevolle toevoeging is aan de bestaande pijnrevalidatie-programma's, in welke fase en voor welke patiënt. Om hier uitspraken over te kunnen doen, gaan binnen Adelante en CIR behandelaars de SyncVR-FIT applicatie gebruiken binnen hun programma’s, op verschillende momenten en bij patiënten met variërende kenmerken (bijv. ten aanzien van stemming, bewegingsangst, conditie). Ook gaan zij ervaring opdoen met het gebruiken van de aanvullende beweegdata die SyncVR-FIT genereert. Middels kwalitatief onderzoek (gestructureerde interviews onder zowel patiënten als behandelaars middels focusgroepen) zal de toegevoegde waarde van VR binnen pijnrevalidatie-programma’s beoordeeld worden, evenals identificatie van subgroepen van pijnpatiënten waarvoor SyncVR-FIT mogelijk zinvol is. De bevindingen worden gepresenteerd als een wetenschappelijke voordracht op een internationaal congres en een open access publicatie in internationaal tijdschrift. De bevindingen zullen vervolgens de basis vormen voor subsidie voor vervolgonderzoek om de effectiviteit van SyncVR-FIT te onderzoeken.
De testcase combineert visuele en haptische stimulatie om kinderen bewust te maken van hun ademhaling na fysieke inspanning. Het doel is om te onderzoeken hoe deze combinatie kan bijdragen aan een verbeterde ademhalingstechniek tijdens het sporten en het stimuleren van sportieve activiteiten bij kinderen die weinig bewegen. Sporten is cruciaal voor kinderen: het verbeterd niet alleen de lichamelijke conditie, maar ook de motorische en cognitieve ontwikkeling. Daarnaast helpt het bij het verbeteren van de concentratie, het vergroten van het zelfvertrouwen en het verwerken van stress. Voor het wetenschapsfestival Expeditie NEXT afgelopen jaar hebben wij interactieve spellen ontworpen waarbij kinderen van 6 tot 12 jaar via een ademhalingssensor de visualisaties konden besturen, zoals het laten vliegen van een vogeltje. In deze testcase voegen wij haptische stimulatie toe middels een kleine vibratiemotor op de buik. Na een fysieke activiteit spelen de kinderen een game die is gekoppeld aan de ademhalingssensor en vibratiemotor in een slim shirt. We onderzoeken hierbij de gebruikerservaring: hoe ervaren kinderen de combinatie van visuele en haptische stimulatie? Hebben ze een voorkeur en begrijpen ze het doel van het spel? Wat denken ouders over deze technologie? De feedback van de deelnemers helpt bij het verbeteren van het prototype en onderzoekt of multimodale stimulatie een interessante manier van feedback geven is. Op basis van ons eerdere praktijkgerichte onderzoek, hebben wij een prototype ontwikkeld samen met kinderfysiotherapeuten, –artsen en gebruikers (maat 140-152). Voor deze aanvraag willen wij een grotere maat ontwikkelen om meer kinderen te bereiken en het interactieve ademhalingsspel verbeteren. Het bevorderen van een buikademhaling en lichaamsbewustzijn is cruciaal voor meer rust en energie. Kinderfysiotherapeuten benadrukken het belang van ademhalingsregulatie na inspanning, wat kan helpen om beweging te stimuleren. Daarom stellen wij als vervolgstap een speelse testopzet voor om het slimme shirt en interactieve spellen in een sportcontext te onderzoeken.