De Festival Atlas 2015 geeft een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015. Dit is een druk en divers landschap. Maar hoe ziet dit festivallandschap er precies uit? Is de programmering van muziekfestivals vernieuwend of is er sprake van McFestivalisatie? Hoe zetten muziekfestivals social media in? En hoe verschilt het festivallandschap per provincie?
DOCUMENT
Introductie: De Festival Atlas 2018 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food-, kunst- en muziekfestivals in Nederland in 2018. Dit landschap is voortdurend aan verandering onderhevig: festivals worden groter, verdwijnen of er komen nieuwe bij. Zonder kaart is het makkelijk verdwalen.
MULTIFILE
De Festival Atlas 2016 geeft een overzicht en analyse van het landschap van film-, food- en muziekfestivals in Nederland in 2016. Dit is een druk en divers landschap. Een landschap ook dat veel bezocht wordt en daarmee een belangrijke culturele, sociale en economische factor is. Maar hoe ziet dit landschap er nu precies uit?
MULTIFILE
Het geeft een actueel overzicht van de spreiding, activiteiten, bezoeken, medewerkers, inkomsten en uitgaven van 48 poppodia. Daarnaast is informatie opgenomen over spreiding, muziekoptredens en bezoek van 44 popfestivals.
DOCUMENT
Het geeft een actueel overzicht van de spreiding, activiteiten, bezoeken, medewerkers, inkomsten en uitgaven van 48 poppodia. Daarnaast is informatie opgenomen over spreiding, muziekoptredens en bezoek van 44 popfestivals.
DOCUMENT
EuroSonic NoorderSlag (ESNS) actively engages with around 130 festivals across Europe as part of the ESNS Exchange program. As a leading partner in this initiative, ESNS aims to transition into a fully sustainable festival in the coming years. It recognizes its role in spearheading the sustainability aspect of the ESNS Exchange and the industry at large. However, the current lack of information regarding the industry's sustainability practices poses a challenge, leaving ESNS uncertain about the necessary steps to improve the market as a whole. The NHL Stenden Professorship Transformational Media, ESNS and the minor Music Management are collaborating on a joint project to address this issue. The project aims to assess the current state of sustainable practices in European Music Festivals and analyse how these festivals communicate their initiatives. Additionally, students in the Music minor program will create and test a prototype to encourage festivals to communicate about their sustainability activities.
MULTIFILE
Worldwide, plastic cups are used for serving drinks. Some typical examples of large-scale consumption are large concerts and festivals. As a part of the BIOCAS project, which focusses on the valorization of biomass through various routes, a PHA biobased festival cup was developed and created to reduce the impact of current fossil plastics. The role of VHL was to assess the environmental impact. The aim of the report is to inform the BIOCAS-partners about the use of plastic cups, and address the environmental impact in comparison with other types of biobased plastic cups and fossil-based cups. This report can serve as a basis for making choices within all different types of (plastic/biobased) cups. Besides, it can be used as a public communication tool about the environmental impact of different types of (plastic/biobased) cup applications.
DOCUMENT
De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo zet aan tot denken. Over persvrijheid. Over vrijheid van meningsuiting. Over journalistiek. Remko van Broekhoven meent dat het tijd wordt dat westerse journalisten niet alleen wat sterker gaan voelen wat vrijheid en veiligheid betekenen, maar ook wat verantwoordelijkheid is.
MULTIFILE
De directe aanleiding voor het onderzoek naar festivalbeleving in 2009 was een vraag van de organisatie van het festival Highlands in Amersfoort aan het Crossmedialab. Men wilde weten hoe bezoekers het festival ervoeren en waardeerden. Dit sloot ook aan bij de onderzoekslijn naar de invloed van sociale media in verschillende contexten waarvan de festivalcontext er een van was. In de jaren daarna zijn door het Crossmedialab vergelijkbare empirische onderzoeken uitgevoerd bij Appelpop, Festival de Beschaving en Gluren bij de Buren. Dit rapport poogt een gedetailleerd verslag te geven van het onderzoek naar festivals dat in de jaren 2009-2012 werd uitgevoerd. Het bevat ook een gedetailleerde verslaglegging van de analyse van de resultaten. Hoewel het als een onafhankelijk rapport kan worden gelezen, kan het tevens worden gezien als een uitgebreide appendix van het CELL cahier Festivalbeleving (Van Vliet et al 2012).
DOCUMENT
Bespreking van ‘De Laatste Krant – DAG: het miljoenenverslindende huwelijk tussen PCM en KPN’ van Bram Logger en Roelof de Vries De auteurs van ‘De Laatste Krant – DAG: het miljoenenverslindende huwelijk tussen PCM en KPN’ laten PCM-CEO Bert Groenewegen, het laatst overgebleven lid van de Raad van Bestuur van de Amsterdamse uitgeversreus, fantaseren over een tijdmachine. Graag zou Groenewegen de klok terugdraaien en DAG minder uitbundig in de markt zetten: een lagere oplage, zonder de opgeklopte introductiecampagne en met minder ambitieuze advertentie-inkomsten. Maar die tijdmachine bestaat niet waardoor DAG al binnen een jaar aan het infuus ligt: bezuinigingen, lagere oplage, ontslagen, bedelen bij KNP en PCM om extra geld, minder video, mobiel en web, ANP ingeruild voor Novum, een andere formule, een andere doelgroep en lagere advertentietarieven. De krant komt onder curatele, de hoofdredactie krijgt ‘adviseurs’ opgedrongen terwijl er bij de Volkskrant om kopij en assistentie bij advertentieverkoop moet worden gevraagd.
LINK