Economisch gezien is deze muziekindustrie een belangrijke sector. Internationaal vertegenwoordigt muziek copyright 45,5 miljard dollar en heeft hiermee een grotere marktwaarde dan film (Page, 2024). In Nederland steeg de omzet van de muziekindustrie in 2023 naar 300 miljoen euro en had deze een exportwaarde van 198 miljoen euro (gebaseerd op basis van Kroeske, 2024; NVPI, 2024; Popcoalitie, 2024; VNPF, 2024). En dan hebben we het nog niet eens over de maatschappelijke en culturele waarde van de muziekindustrie. Belangrijk is bovendien om op te merken dat de muziekindustrie nauw verweven is met allerlei andere media- en cultuurindustrieën. Deze is niet los te zien van film, televisie, radio, internet maar ook journalistiek, mode, grafisch ontwerp, dans, literatuur en visuele kunst. Vandaag wil ik het graag met jullie hebben over deze muziekindustrie, een sector waar ik mij verwant mee voel. De mensen die erin werken hebben met elkaar gemeen dat zij een sterke interne motivatie hebben om hun muziek of hun artiesten in welke vorm of stijl dan ook, over het voetlicht te brengen. Maar er is ook van alles mis met de muziekindustrie en dat eist op allerlei manieren slachtoffers. Ik wil daarom met mijn onderzoek helpen om het ecosysteem van deze muziekindustrie op gezonde wijze te versterken. Voordat ik inga op wat ik daar nu precies mee bedoel wil ik dit graag inleiden aan de hand van een aantal voorbeelden.
MULTIFILE
Het proefschrift gaat in op de werkwijze, het belang en het gedrag van muziekuitgevers, de pioniers van de muziekindustrie. Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst geven muziekuitgevers composities uit op bladmuziek of licenseren zij deze. Door het succes van de grammofoonplaat werden de uitgevers een eeuw geleden uit het centrum van de macht van de muziekindustrie verdreven door de platenmaatschappijen die de geluidsopnames van muziek gingen exploiteren. De verborgenheid van de muziekuitgeversbranche komt enerzijds voort uit de onduidelijke positie van de muziekuitgevers in de culturele waardeketen van de muziekindustrie en anderzijds door de historische wirwar aan rechten. Opvallend genoeg is er weinig wetenschappelijke aandacht geweest voor deze industrie zeker in tegenstelling tot de aandacht voor de platenmaatschappijen, dit onderzoek hoopt daar verandering in te brengen. Machtige positie door digitalisering van muziek Het proefschrift van Wierda is een longitudinale studie die een periode van honderd jaar omvat. Muziekuitgevers verwerven een deel van het auteursrecht van een liedje, indien de componist muziek wenst uit te geven. Door deze wijze komt de uitgever voor de componist op zodat ze beide inkomen uit het intellectueel eigendom vergaren als of het liedje op plaat verschijnt of live ten gehore wordt gebracht. Muziekuitgevers wensen mede ten behoeve van de componist, inkomen te vergaren. Waar ook maar muziek geconsumeerd wordt eisen zij het recht van gebruik op. Dit kan zijn bij live entertainment, televisie, internet en games. Het bijzondere volgens het proefschrift is dat door de digitalisering na honderd jaar dynamiek de uitgevers weer in belang toenemen, doordat de handel in de fysieke geluidsdragers van de platenmaatschappijen tanende is. De muziekindustrie neigt naar een ‘rights industry’ waarin qua werkwijze de uitgevers al eeuwen in gespecialiseerd zijn. De huidige uitgevers kenmerken zich dan ook als ondernemers die weer dichter tegen de componist aankruipen en zich op deze wijze dynamisch profileren in de nieuwe tijd.
DOCUMENT
Interview met Associate Lector Koos Zwaan in Het Parool. Eerste alinea van het artikel: Muziekindustrie: Uitgevers hebben hun draai gevonden in het digitale tijdperk Koos Zwaan en Sabine de Lat onderzoeken voor het Amsterdam Creative Industries Centre of Expertise nieuwe verdienmodellen van de muziekindustrie: 'Er wordt nog altijd veel geld verdiend.'
LINK
Onderzoekers van Hogeschool Inholland hebben in samenwerking met de Popcoalitie een nieuwe onderzoeks- en innovatieagenda opgesteld voor de popmuzieksector. Hierin zijn de meest urgente thema’s en vragen vanuit de sector, waar onderzoek gewenst is of waar innovaties nodig zijn, in kaart gebracht. Na de COVID-19 pandemie was het tijd om een nieuwe impuls te geven aan de muziekindustrie. Het stilleggen van de live popmuziek tijdens de pandemie heeft grote gevolgen heeft gehad voor makers, organisaties en medewerkers in deze branche. Het heeft daarnaast de aandacht gevestigd op al langer lopende vraagstukken, zoals een eerlijke vergoeding voor makers, de kwetsbare arbeidssituatie van medewerkers en onregelmatige werktijden. Tegelijkertijd heeft de pandemie de industrie ook gedwongen te experimenteren met nieuwe verdienmodellen, waaronder hybride en online optredens. Dit alles terwijl maatschappelijke kwesties zoals inclusie, diversiteit, klimaatverandering en digitale ontwikkelingen blijven spelen.
DOCUMENT
a conference paper
DOCUMENT
Een blik achter de schermen van het popmuziekcircuit. Op basis van welke criteria wordt muziek geselecteerd door platenlabels, managers, de media, concertorganisatoren en boeiers? Wat is de impact van digitalisering? Hoe verloopt het sociale proces van selecteren? Die vragen worden toegespitst op de alternatieve mainstream, een nieuwe categorie waarmee dat segment in het popmuziekcircuit wordt aangeduid die een undergroundfilosofie hanteert (het belang van authenticiteit) om zich van de in zijn ogen commerciële mainstream te onderscheiden.
DOCUMENT
Immersieve technologieën beïnvloeden de manier waarop we muziek ervaren. Immersieve ervaringen dompelen luisteraars volledig onder in muziek, waardoor ze niet alleen horen, maar de muziek ook beleven. Het doel van het project 'De toekomst van immersieve ervaringen in muziek' is om de toekomstige mogelijkheden van immersieve ervaringen in de muziekindustrie te verkennen en te begrijpen. Dit helpt ons om de toekomst van muziekbeleving te duurzaam te verbeteren. We onderzochten hoe nieuwe technologieën de luisterervaring kunnen transformeren, zoals spatial audio, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). We hebben deze nieuwe creatieve mogelijkheden en technologische vooruitgang verkend. De hieruit voortgekomen toekomstscenarios bieden een kader om de evolutie van traditionele geluidsdragers naar digitale en immersieve media te doorgronden. Met dit project willen we inspireren en nieuwe manieren van denken stimuleren, zodat de huidige muziekervaringen kunnen worden verrijkt met innovatieve, meeslepende concepten.
MULTIFILE
Boekbespreking van het proefschrift van Rick Everts, waarin zijn promotieonderzoek staat beschreven naar de carrières van beginnende popmuzikanten, de rol van popmuziekonderwijs en de carrières van muzikanten in de livemuzieksector.
MULTIFILE
Onderzoek naar selectiecriteria zoals die in de alternatieve mainstream gangbaar zijn. Dat segment in het popmuziekcircuit hanteert een undergroundlogica (nadruk op authenticiteit) om zich van de in zijn ogen commerciële mainstream te onderscheiden. Daarbij gaat de aandacht naar economische (organisatorische), positionele en individuele logica, maar ook naar het sociale proces dat selecteren ook is. Verder wordt de invloed van digitalisering (overaanbod, digitale alternatieven) bekeken, de onderlinge relaties tussen platenfirma's, managers, media, concertorganisatoren en boekers en de impact van hun selecties op artiestencarrières. Op die manier biedt 'Alternatieve Mainstream' een blik op de backstage van het muziekbedrijf.
DOCUMENT
Niet beschikbaar.
DOCUMENT