In deze deelstudie is literatuuronderzoek gedaan naar het concept 'vrijplaatsen' binnen diverse maatschappelijke contexten, ook in historisch perspectief. Vervolgens wordt op twee vragen een antwoord gezocht: Wat maakt vrijplaatsen pedagogisch? Wat kan de waarde en rol zijn van de kunsten bij het ontwerpen van een pedagogische vrijplaats.
‘Waardevol, maar niet eenvoudig. De pedagogische kracht van sport en spel voor inclusief jongerenwerk’ is ontwikkeld door het lectoraat Youth Spot, jongerenwerk in de Grote Stad. Het lectoraat is een samenwerkingsverband tussen de Hogeschool van Amsterdam, ROC van Amsterdam, ROC TOP en de welzijnsorganisaties Combiwel, Dock, Streetcornerwork, Youth for Christ, IJsterk en JoU jongerenwerk Utrecht. Youth Spot werkt van onderop (onder meer op basis van de ‘tacit knowledge’ van jongerenwerkers) met een open blik naar stedelijke, landelijke en internationale ontwikkelingen, zowel in de maatschappij als in de werelden van wetenschap en beleid.
Opleidingen en vormingsmedewerkers zijn voortdurend op zoek naar middelen en methoden die zij kunnen inzetten bij de sociaal pedagogische hulpverlening. De Methode Muzisch-agogisch Handelen (MMAH) combineert het beste uit de domeinen agogiek en het muzische. Door gebruik te maken van bijzondere, muzische middelen in spel, sport en kunst, dan wel door het speels en creatief benaderen van de alledaagse werkelijkheid, leren clienten 'spelenderwijs' hun mogelijkheden kennen om opnieuw, en mogelijk vernieuwend, vorm en betekenis te geven aan hun eigen leven.