Praatplaat met toelichting. Met deze praatplaat kan worden nagegaan hoe de betrokkenen in uw gemeente met elkaar samenwerken. Het is daarbij van belang om alle stakeholders te betrekken: inwoners, om hun ervaringen in te brengen, professionals, beleidsmakers en bestuurders. Zo kan in gezamenlijkheid worden gewerkt aan een integrale werkwijze die toekomstbestendig is. Door aan de hand van deze praatplaat het gesprek te voeren, maak je inzichtelijk wat er allemaal bij een integrale aanpak komt kijken. Een integrale aanpak gaat dus niet alleen over de uitbouw of een dakkapel bovenop een huis. Het maakt deel uit van het ontwerp van het huis zelf. Integraal werk is bovendien niet iets wat je vanaf de tekentafel op papier zet, waarna de uitvoering hiermee ‘als vanzelf’ aan de slag gaat. Samenwerking en afstemming tussen betrokkenen is cruciaal en werkprocessen moeten goed op elkaar aansluiten.
Posterpresentatie van een onderzoek naar koorzang en dementie. Onderzoeksvraag: Hoe kan deelname aan een dementiekoor, bijdragen aan het behoud van identiteit van dementerenden, zoals geformuleerd door Tom Kitwood? Conclusie: Bij aanvang van het onderzoek vervulde het koor al de basisbehoeften, maar met enkele aanpassingen kon dit worden geïntensiveerd. Door de abstract geformuleerde basisbehoeften concreet te maken werd het plezier vergroot van alle betrokkenen (deelnemers met dementie, deelnemers zonder dementie en vrijwilligers). Dit bleek zowel uit verbale statements van betrokkenen alsook uit non-verbale signalen.
Deze publieksversie richt zich op professionals uit het onderwijs of het culturele veld, die geïnteresseerd zijn om ‘lerend’ met elkaar samen te werken aan cultuureducatie. De publicatie bestaat uit zes onderdelen. In 'Onderzoek' introduceren we het onderzoek zoals wij dat uitvoerdden in de jaren 2017-2021. In ‘Vragen’ beantwoorden wij de vragen die ons gedurende het onderzoek vaak door betrokkenen gesteld werden. In ‘Tool’, introduceren wij de gesprekstool Ruimte die wij gedurende het onderzoek samen met betrokkenen ontwikkelden. Omdat betrokkenen daarnaast vaak behoefte aan voorbeelden hebben, presenteren wij vervolgens drie ‘Verhalen’ van leergemeenschappen. De ‘Processen’ maken zichtbaar hoe enkele leergemeenschappen te werk gingen. Tot slot presenteren we enkele ‘Werkvormen’ die betrokkenen, indien gewenst, kunnen gebruiken om meer grip te krijgen op een ‘lerend’ samenwerkingsproces.
Het voorstel is gericht op onderzoek naar ontwikkeling van maatschappelijke betrokkenheid en draagvlak voor biodiversiteitsmaatregelen en natuur. Doel van het project is handvatten te ontwikkelen 1. voor al actieve groepen burgers om biodiversiteitsdoelstellingen te bereiken, en 2. Voor overheden en actieve burgers om nog niet natuuractieve burgers te bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen moeten we de burger in zijn maatschappelijke context bezien, want daar kunnen blokkades of hulptroepen aanwezig zijn. Een deel van het project zal daarom gaan over het ondersteunen van al natuurinclusieve burgers om andere burgers of maatschappelijke partijen (overheden) mee te krijgen. Een ander deel van de aanvraag zal gaan over maatschappelijke partijen zoals overheden en natuurorganisaties die de natuurbetrokkenheid van burgers kunnen vergroten. In het verlengde hiervan streeft het project ernaar om kansrijke handvatten te identificeren voor blijvende veranderingen cq transities richting een meer natuurinclusieve maatschappij. Het project bestaat uit vijf fasen, tevens werkpakketten. 1. De voorbereidende fase waarin methoden worden ontwikkeld die in alle casussen worden ingezet, zodat de vergelijkbaarheid optimaal is. 2. Inventarisatie en analyse, waarin bestaande projecten van werkveldpartijen bestudeerd worden. Hierbij wordt onder andere in kaart gebracht. (a) motieven en belemmeringen van natuurbetrokkenburgers en (b) bestaande instrumenten voor het vergroten van motivatie en actiebereidheid van zowel natuuractieve als nog niet natuuractieve burgers, (c) goede voorbeelden van transities richting natuurbetrokkenheid 3. interventiefase, waarin de handvatten voor het vergroten van natuurbetrokkenheid zullen worden geformuleerd en geïmplementeerd. 4. Evaluatie waarin wordt getoetst of de interventies werken. 5. Valorisatie, waarin vanuit het voorgaande lessen getrokken worden die breder bruikbaar zijn (disseminatie). Deze geteste handvatten voor het vergroten van natuurbetrokkenheid en het realiseren van natuurinclusief gedrag zijn het eindproduct van dit project.
Het voorstel is gericht op ontwikkeling van maatschappelijke betrokkenheid en draagvlak voor biodiversiteitsmaatregelen en natuur. Het is wenselijk de langeretermijncontext hierin mee te nemen, gezien de grote opgaven en transitieprocessen waar we voor staan: veranderingen in het Nederlandse landschap, verstedelijking, waterbeheer, energie, mobiliteit, landbouw, kustverdediging, vestigingslocaties, etc., die alle invloed hebben op natuur. Hierbij is een natuurbetrokkenburger onmisbaar.Vanuit de Hanzehogeschool wordt kennis ingebracht vanuit de Sociale Academie en het lectoraat communication, behaviour & sustainable society. Binnen het onderwijs van de Sociale Academie wordt o.a. aandacht besteedt aan sociale ongelijkheid en armoede, projecten gericht op de participatiesamenleving en ethische vraagstukken. Het lectoraat onderzoekt hoe een duurzame samenleving tot stand kan komen. Door middel van (praktijk) gericht onderzoek op het gebied van gedragsinterventies en communicatie wil het lectoraat burgers aanzetten tot duurzamere keuzes.