Kwaliteit is ook in non-profitorganisaties een niet meer weg te denken begrip. Elke zichzelf respecterende onderwijsorganisatie heeft een kwaliteitszorgsysteem, waarin systematische informatie van diverse belanghebbenden wordt verzameld. Vanuit het bedrijfsleven zijn systemen met klinkende afkortingen als ISO en EFQM populair. De vraag is echter in hoeverre deze systemen doordringen tot het dagelijkse werk van het individuele personeelslid. Binnen de opleidingen gezondheidszorg en welzijnswerk van Fontys is in 1998 een project gestart met als doel 'bereiken dat medewerkers zichzelf verantwoordelijk maken voor het leveren van kwaliteit.' De auteurs kozen voor vraagarticulatie als methodiek. In dit artikel wordt beschreven met welk programma het project actief werd om met behulp van vraagarticulatie docenten opnieuw te motiveren.
DOCUMENT
Het Co-Design Canvas is een instrument om samenwerkingen rondom maatschappelijke uitdagingen met verschillende betrokkenen open en transparant te starten, plannen, uitvoeren en evalueren. Het biedt een hulpmiddel aan overheden, burgers, bedrijven, non-profitorganisaties, kennisinstellingen en andere belanghebbenden om helder te kunnen communiceren en samenwerken. Het maakt verschillen in belangen, kennis, ervaring en machtsverhoudingen inzichtelijk, staat vanaf het begin stil bij gewenste positieve impact en concrete resultaten en zorgt ervoor dat ieders stem echt gehoord wordt.
MULTIFILE
Dit boek beschrijft hoe beleidsmedewerkers en bestuurders van gemeenten en non-profitorganisaties kunnen bijdragen aan een sociaal domein dat de krachten van mensen beter benut. Het thema is outreachend werken: het vergroten van de kansen op preventie, herstel, sociale stijging en zelfredzaamheid van specifieke groepen mensen in zorgwekkende omstandigheden. Het onderzoek beschrijft vijf beloftevolle outreachende praktijken met/voor mensen in kwetsbare omstandigheden. De auteurs beschrijven de transitie van systeem- naar leefwereld, van top-down naar bottom-up aansturing van de sociale sector, van deductief naar inductief leren en ontwikkelen.
DOCUMENT