Schisis is een congenitale aandoening die voorkomt met een gemiddelde prevalentie van 1.7 per 1000 levendgeborenen. De aandoening gaat gepaard met een atypisch gelaat, gehoorproblemen, malocclusies en spraakstoornissen. De aanwezigheid van spraakstoornissen wordt onder meer beïnvloed door het tijdstip van chirurgische sluiting. In het CoRSU ziekenhuis te Oeganda gaat de voorkeur uit naar een synchrone lip- en palatoplastiek vóór de leeftijd van 6 maanden. Zodoende wordt een sluiting van de gehele schisis verzekerd en vermindert de kans op malnutritie en sterven. Toch melden sommige patiënten zich voor het eerst op latere leeftijd aan in het ziekenhuis. Informatie omtrent de spraakresultaten en de tevredenheid met uiterlijk en specifieke lichaamsfuncties waren tot nog toe niet beschikbaar voor deze Oegandese schisispopulatie. Bovendien onderzochten slechts weinig studies systematisch de spraak en oudertevredenheid na gelijkaardige chirurgische benaderingen. Gezien het toegenomen belang van goede spraak- en tevredenheidsresultaten na een chirurgische behandeling van schisis, werd binnen een samenwerking tussen VLIR-UOS, de Universiteit Gent, CoRSU en Mbarara University een onderzoeksproject gestart met als doel de spraak en tevredenheid met het uiterlijk en specifieke lichaamsfuncties te onderzoeken bij Oegandese schisispatiënten. In dit artikel zal de inhoud van dit onderzoeksproject verder worden toegelicht.
DOCUMENT
De prevalentie- en incidentiecijfers geven aan dat schisis (of een lip- en/of kaak- en/of verhemeltespleet) in Afrika (gemiddeld 0.6/1000 geboortes) minder frequent voorkomt in vergelijking met de Caucasische en Aziatische bevolking (gemiddeld 1.2 en 1.9/1000 geboortes). Desondanks is het aantal onbehandelde schisispatiënten in Afrika aanzienlijk, wegens het hoge geboortecijfer en de afwezigheid van voldoende zorgverstrekkers. Ook traditionele gezondheidsbenaderingen, gebaseerd op inheems geloof en cultuur, zijn in Afrika nog steeds sterk vertegenwoordigd en dragen eveneens bij tot een afwezige of onvolledige behandeling. Sedert meerdere jaren worden projecten op touw gezet waarbij geschoolde chirurgen uit het Noorden in een team samenwerken met lokale artsen om schisispatienten een adequate behandeling te geven. Ook in het CoRSU ziekenhuis te Kisubi, Oeganda, loopt een dergelijk project. Naast de aandacht voor een adequate chirurgische behandeling, is er een opstart gemaakt van een logopedisch behandelingscentrum voor spraak- en taalstoornissen. Wij trachten met onze groep logopedisten van de Universiteit Gent bij te dragen in deze ontwikkeling in samenwerking met het bestaande Departement for Speach and Hearing Pathology aan de Makarere University. In dit artikel geven we een overzicht van de epidemiologische gegevens en de noordelijke behandeling van schisis in Afrika. Verder worden de visies van traditional healers omtrent de etiologie en behandeling van schisis opgenomen in de tekst.
DOCUMENT
Parallele portretten.Wat is een portret? En welke positie hebben ouderen in onze samenleving? Deze vragen vormden het vertrekpunt voor een interculturele dialoog tussen studenten en docenten van Academie Minerva en Uganda Christian University. Het idee van het portret is via verschillende media onderzocht, met directe waarneming als gemeenschappelijke factor. Gedurende het traject werden de persoonlijke ervaringen en het artistieke proces van de deelnemers gedeeld in een Facebook-groep. Dit resulteerde in portretten van ouderen in Nederland en in het Oost-Afrikaanse Oeganda. Opvallend is dat al het werk gemaakt in Oeganda tot stand kwam vanuit familierelaties, terwijl de Nederlandse studenten voornamelijk via nieuwe contacten met ouderen werkten. Illustreert dit de kracht van Oegandese familiebanden? En het gemakkelijk aangaan van nieuwe relaties en samenwerkingsverbanden in Nederland? Deze tentoonstelling toont zowel de portretten, als de interactie die plaatsvond tijdens het project. Zichtbaar is zowel de ontmoeting tussen culturen als tussen generaties.Te zien is werk dat zowel door studenten als door begeleidende docenten gemaakt werd zonder dat daarin een hiërarchie aanwezig gesteld wordt. Passend bij de manier waarop de onderzoeksgroep PRICCAPractice, waar dit project uit voort komt, functioneert, namelijk als onderzoeksgemeenschap waarin iedere deelnemer vanuit zijn eigen expertise werkt en vragen omtrent het gebruik van fotografisch beeld in artistieke praktijken beantwoordt.Vanuit Nederland: Lola Diaz Cantoni, Anna Emmink, Anouk Enders, Herman van Hoogdalem, Wytze Hoogslag, Eline Leenders, Laura LaasikVanuit Oeganda: Piloya Irene, Martha Namutosi, Eria Nsubuga, Nathan Omiel, Andrea Stultiens & Kaddu Wasswa (zaaltekst)
MULTIFILE
To be able to ‘survive’ in a more and more globalising world, students of universities and universities of applied sciences must attain international competencies, in this study defined as respectively general personal, social competencies, intercultural competencies, a command of foreign languages and international academic and professional competencies. International competencies can be attained in different ways by students: internally (via foreign teachers and/or students) and/or externally (via internships and/or exchanges). The external attainment of competencies is far more successful when students are well prepared and when they receive proper supervision, both during and after their stay abroad. If this is not the case, students often tend to develop at a personal, social and (inter)cultural level, but significantly less at an academic and professional level (Stronkhorst, 2005). These students are also often unable to recognize and express which knowledge and skills they attained during their stay abroad (Orahood et al., 2004; CERI, 2008; Deardorff, 2009). With the preceding information as a starting point, the Social Work degree programme of Windesheim University of Applied Sciences in Zwolle started the minor ‘Social Work in Africa & Asia’ in the beginning of 2014. Students who participate firstly pass through a a six-week preparatory theoretical programma, followed by a three-month internship in Uganda or Vietnam. The minor concludes with a two-week postmortem programme. The practical component of the minor involves Eye4Africa, a Dutch internship supervision agency for internships in Uganda, Kenya and Vietnam. Eye4Africa arranges the internships, prepares the students for their stay abroad, both in the Netherlands and abroad, and then offers them support, coaching and intervision meetings. At the initiative of and in collaboration with Eye4Africa The Hague University of Applied Sciences carried out a qualitative study amongst eight female students of the Social Work degree programme of Windesheim University of Applied Sciences who followed the minor ‘Social Work in Africa & Asia’ during the academic year 2014-2015. The following was key to the research conducted: the question of the extent to which preparation for the Social Work in Africa & Asia minor at Windesheim University of Applied Sciences and the supervision that the Eye4Africa internship agency offers fourth-year Social Work students during their internships in Uganda in the autumn of 2014 had a positive impact on the attainment and further development of international competencies. The results have shown that the students found it very easy to recognise and express the knowledge and skills they gained during their internships. Secondly, the students mentioned clear professional, intercultural and personal, social growth. No growth or development in relation to academic competencies was observed in this study. However, this is not unusual, as the students were doing internships. Academic competencies are particularly attained when studying abroad, while professional competencies are particularly attained during internships (Hoven & Walenkamp, 2013; 2015). The main conclusion of this study is that the preparation and the supervision by Windesheim University of Applied Sciences and Eye4Africa within the framework of the minor ‘Social Work in Africa & Asia’ has aided students with regard to growth and the (further) development of international competencies. Some important short comments are that a relatively small, very one-sided sample has been interviewed and that there was no control group.
DOCUMENT
Hoofdstuk in Stilstaan om vooruit te komen. Deel 3: Perspectief burger in de rol van naaste en/of mantelzorger. Diagnose: beginstadium van Alzheimer Fabian is jong dementerend (49 jaar). Hij is partner van zijn grote liefde Eric. Ze zijn al 23 jaar samen en wonen in een middelgroot dorp op de rand van de provincies Utrecht en Gelderland. Fabian is langzaamaan vergeetachtig geworden. Eric wijt dat aan een akelige griep die hij in de winterperiode heeft gehad. Soms dwaalt Fabian door de wijk zonder z’n bestemming te weten. In de supermarkt, waar ze hem goed kennen, koopt hij steeds dezelfde artikelen en heeft hij verwarde communicatie met het winkelpersoneel. Een medewerker van de winkel vraagt bij Eric na wat er aan de hand is. Ook in andere sociale situaties valt het op dat Fabian ‘anders’ is geworden. Eric probeert Fabian te ‘red¬den’ uit dergelijke benarde situaties om te voorkomen dat Fabian respect verliest. Maar hij weet wel beter en maakt zich zorgen. Uiteindelijk trekt Eric aan de bel en regelt een bezoek aan de huisarts.
DOCUMENT
Hoofdstuk in Stilstaan om vooruit te komen. Deel 3: Perspectief burger in de rol van naaste en/of mantelzorger. Renaldo is van jongs af aan onrustig Renaldo woont sinds zeven jaar zelfstandig met begeleiding van een zorgorganisatie. Hij is geboren in Brazilië en op zijn tweede jaar geadopteerd. Renaldo groeide op in een adoptiegezin met twee ouders (Klaas en Jolanda) en hun biologische kinderen: een broertje (Sil) en een zusje (Renee). De ouders vertellen dat er bij Renaldo van jongs af aan sprake is van onrustig gedrag. Hij heeft moeite met leren en houdt graag vast aan het bekende. Als de dingen anders lopen dan gepland of bekend, reageert Renaldo met ongezeglijk en vaak onredelijk gedrag. Ook is Renaldo prikkelgevoelig. Zijn broer en zus reageren soms gestrest op dit gedrag, aldus de ouders. Zij voegen hieraan toe dat het hen al die jaren wel is gelukt om het gezin in balans te houden
DOCUMENT
De transities en transformaties in het sociale domein zijn processen waarin gemeenten, instellingen, professionals, vrijwilligers, mantelzorgers, cliënten, bewoners (..) zich gaandeweg op een andere manier ten opzichte van elkaar leren verhouden. In de Wmowerkplaats Noord-Brabant Fontys - een van de veertien Wmo-werkplaatsen die ons land rijk is - staat het samenspel centraal tussen al deze actoren die samen vormgeven aan zorg en welzijn.
DOCUMENT
De transities en transformaties in het sociale domein zijn processen waarin gemeenten, instellingen, professionals, vrijwilligers, mantelzorgers, cliënten, bewoners (..) zich gaandeweg op een andere manier ten opzichte van elkaar leren verhouden. In de Wmowerkplaats Noord-Brabant Fontys - een van de veertien Wmo-werkplaatsen die ons land rijk is - staat het samenspel centraal tussen al deze actoren die samen vormgeven aan zorg en welzijn.
DOCUMENT
Hoofdstuk in Stilstaan om vooruit te komen. Deel 3: Perspectief burger in de rol van naaste en/of mantelzorger. Licht letsel met grote gevolgen Het is tien jaar geleden dat Chester (46) een hersenletsel kreeg als gevolg van een auto-ongeluk veroorzaakt door een dronken jongeling. Hoewel het letsel in medische zin ‘licht’ wordt genoemd zijn de gevolgen enorm groot. Chester kan zijn dagen niet goed invullen, hij kan taken niet afmaken en hij krijgt flinke woede-uitbarstingen als iets niet lukt naar zijn zin. Dat gebeurt meerdere malen per dag. Chester heeft problemen met het switchen tussen situaties. Hij wil bijvoorbeeld ’s morgens niet opstaan of, hij wil als hij eenmaal bij de televisie zit daar niet meer vandaan komen.
DOCUMENT
De inzendingen voor het Gouden Kalf Interactive beslaan dit jaar een breed en gevarieerd veld op het gebied van digital storytelling. Zo is er een Virtual Reality-installatie die zicht richt op soldaten in een stammenstrijd in Uganda en hen de leefwereld van hun vijand toont; een interactieve webdocumentaire die een caleidoscopisch overzicht geeft van de Nederlandse drugsindustrie; een real-time berichtenstroom in WhatsApp die volgers laat meereizen met de nachtelijke busrit die familieleden van Amerikaanse gevangen regelmatig moeten ondernemen om hun geliefden op te kunnen zoeken; en een viral socialmediaproject dat wereldwijd het maatschappelijk debat over machogedrag in de openbare ruimte op scherp zet.
LINK
Half november was er in Academie Minerva een door mij gecureerde tentoonstelling We, people in transition, waar een selectie van de projecten die het lectoraat Image in Context uitvoerde getoond werden. In het project Ik zie ik zie portretteren kunststudenten mensen met dementie in een gesloten inrichting. In Anders Belicht fotograferen studenten van Academie Minerva samen met personeelsleden de fysieke omgeving van bewoners van ’t Blauwbörgje (Dignis). In Parallel Portraits worden oudere mensen tegelijkertijd in beeld gebracht hier in Groningen en in het Oost-Afrikaanse Oeganda. In deze blog wil ik nader ingaan op de betekenis van de titel van de tentoonstelling We, people in transition.
LINK