MULTIFILE
This is an empirical, descriptive study of tourists at sport mega-events. Its purpose is to describe tourists who attend sport mega-events. As an empirical study, it surveys tourists at two major sport mega-events in two different countries: the 2008 Olympic Games in China and the 2010 FIFA World Cup in South Africa. Building on a growing body of literature related to the marketing of sport mega-events, results support that both the place (China versus South Africa) and the attraction (Olympic Games versus FIFA World Cup) influence - across a number of place image variables - the nature and composition of the tourists who are attracted to the sport mega-event. The findings suggest that the sport mega-event can be used by the host country to target potential tourists who have limited interest in the event. Further, this research finds that the tourist view of the sport mega-event is influenced by the host country and the nature of the event. The research responds to a key need in both the literature and in practice, where understanding of tourists in the SME context is needed for countries, regions and communities.
LINK
Zeventien dagen na de Olympische Spelen vonden in Rio de Janeiro de Paralympische Spelen plaats. Rio had met betrekking tot de Paralympische Spelen voor het bid een concept ontwikkeld rondom het thema 'Live your Passion'. Daarbij zouden de Paralympische Spelen gebruikt worden om economische, stedelijke en sociale ontwikkeling in Brazilië te stimuleren. Het plan maakte deel uit van de visie van de Braziliaanse regering om te investeren in sport als katalysator voor sociale integratie. De intentie was om de Paralympische Spelen te gebruiken om een meer inclusieve samenleving te creëren. Dit hoofdstuk beschrijft de Paralympische Spelen en de investeringen die daarmee gepaard gingen, de beleving van het publiek bij de Spelen die uiteindelijk tot ‘The People’s Games’ werden gedoopt en uitzonderlijke atletische prestaties tijdens ‘The Best Games ever’. Tot slot wordt de legacy, de nalatenschap, met betrekking tot het vergroten van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking beschreven.
DOCUMENT
Sport kan net als kunst, muziek en kleding ook worden gezien als een maatschappelijk verschijnsel dat inzicht geeft in de hedendaagse cultuur. Verborgen competitie belicht juist deze kant van de sport. Hierbij staan eenvoudige vragen centraal die velen interesseren, maar waaraan nog maar weinigen aandacht hebben besteed. Waarom behoort American football tot de populairste sporten van de Verenigde Staten, is China een tafeltennisbolwerk, Nederland een schaatsland en Nieuw-Zeeland een rugbynatie? Waarom wordt voetbal wereldwijd massaal beoefend en kent korfbal alleen in ons land een grote populariteit? Maarten van Bottenburg beschrijft de verspreiding en popularisering van ongeveer dertig sporten over de hele wereld in de afgelopen honderd jaar en biedt de lezer daarmee een mondiaal sportpanorama. Door het lezen van Verborgen competitie krijgt u meer inzicht in de mondialisering van de hedendaagse cultuur en in de wijze waarop mensen zich door hun sportvoorkeuren aan anderen binden of zich van hen onderscheiden.
DOCUMENT
Gaming Horizons is a EU-funded project that explored the role of video games in culture, the economy and education. We engaged with more than 280 stakeholders through interviews, workshops and webinars.
LINK
De NLsportraad heeft zich gebogen over de maatschappelijke en economische impact van grote sportevenementen. De NLsportraad heeft bezien welke doelen en effecten sportevenementen kunnen hebben en hoe deze het best kunnen worden gemeten. In een reeks van vier essays staat de NLsportraad stil bij de wetenschappelijke stand van zaken over de impact van sportevenementen, in de vorm van bijdragen van experts. In opdracht van de NLsportraad hebben verschillende experts een essay geschreven over (1) de economische impact van sportevenementen, (2) de sociale impact van sportevenementen, (3) de mediawaarde en (4) de maatschappelijke kosten-batenanalyse voor sportevenementen
DOCUMENT
Onderzoekers van het MOVES-onderzoeksprogramma hebben een vierde whitepaper uitgebracht. In deze publicatie is de belangrijkste kennis over maatschappelijke effecten van topsportevenementen bij elkaar gebracht. Ook zijn er kennishiaten benoemd die richting geven aan vervolgonderzoek. De thema’s die worden behandeld zijn: sportdeelname, welzijn, sociale cohesie, trots en geluk. Daarnaast is beschreven op welke manier topsportevenementen als hefboom (‘podium’) gebruikt kunnen worden en hoe dat tot impact en legacy kan leiden. Dit whitepaper maakt deel uit van werkpakket 4.
DOCUMENT
Le Grand Départ Tour the France 2015 took place in Utrecht on the 4th and 5th of July 2015. In advance to the first two stages a major side-event program is carried out which started a 100 days before the 4th of July. Utrecht University, School of Governance carried out a research to the legacy of Le Grand Départ Tour the France in Utrecht in cooperation with Utrecht University of Applied sciences, Hanze University of Applied sciences and the Mulier Institute. This research is commissioned by the local organizing committee of Le Grand Départ in Utrecht and is based on the project plan in which several legacy goals are mentioned. In this abstract we focus us on two types of legacy: 1) organizational legacy; what is the experienced cooperation between the several governmental and commercial organizations before, during and after Le Grand Départ? To what extend do organizations in Utrecht cooperate to create any social legacy and to what extend are the organizations focusing on creating leverage? 2) The social legacy; to what extend do the residents of Utrecht experience the side-event program which is carried out before and during Le Grand Départ.A link between the elite sport event and the legacy goals is created by organizing an ambitious side-event program, leveraging existing local government policies and programs. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of the side-event program and gain insight in how a major elite sport event can be socially leveraged through a side-event program.
DOCUMENT