In de publicatie wordt in vier delen het heden en verleden van de Amsterdamse stadsontwikkeling behandeld met lessen voor de toekomst in de opgave Koers 2025. Van de stadsvernieuwing in de Kinkerbuurt in de jaren tachtig, IJburg - ‘Wijk zonder scheidslijnen’ en de inclusieve stadsontwikkeling in de naoorlogse wijken naar een duurzame nieuwe stad in Koers 2025.“Gestuwd door een snelle groei en oplevende conjunctuur bevindt Amsterdam zich vrij plots in een periode van groot optimisme. Bijbouwen is het devies. Tegelijkertijd kenmerkt de stad zich door sociale polarisatie, fragmentatie en hardnekkige maatschappelijke problemen. Kunnen we de fysieke uitdagingen koppelen aan sociale, economische en ecologische doelstellingen om zo aan een meer inclusieve stad te bouwen?”
Collectieve ontplooiingsgerichte voorzieningen zoals een buurthuis, een bibliotheek en laagdrempelige speel en sportvoorzieningen worden steeds meer beschouwd als een belangrijk instrument om de kansengelijkheid en ontplooiing van buurtbewoners te bevorderen. Deze voorzieningen zijn namelijk vaak plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, informatie uitwisselen en waar ze kunnen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen d e Metropool regio Amsterdam (MRA) is er nu bezorgdheid over een mogelijke verschraling van deze voorzieningen in met name de aandachtswijken.
Goede voorzieningen zijn essentieel om een buurt goed te laten functioneren. Dat geldt voor nieuwe woongebieden (waar de planning van voorzieningen steeds meer aandacht krijgt) maar zeker ook voor bestaande wijken. Onderzoekers van de Hogeschool Amsterdam en de Vrije Universiteit zijn bezorgd over de toenemende verschraling. De professionals in de wijken staan daardoor onder steeds grotere druk.
LINK
De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn talrijk. Doorgaans gaat de meeste aandacht uit naar de economische duurzaamheid van individuele ondernemingen die strijden om hun voortbestaan. Echter, de kracht die ontstaat bij het co-creëren van positieve en relevante belevingen met consumenten kan bijdragen aan het behouden en vergroten van de aantrekkelijkheid van stedelijke kernen. In dit project onderzoeken we wat er nodig is voor stakeholders uit de retail- en de cultuursector om in co-creatie de grote veranderingen en uitdagingen het hoofd te bieden. We doen dit door gezamenlijke waarden te benoemen en uit te werken in praktische toolkit voor de cultuur- en retailsector. We brengen met specifieke casussen het speelveld in kaart middels een stakeholderinventarisatie, uitgebreide mapping en drie design thinking sessies. We inventariseren relevante methodieken, tools en financieringsmodellen om de co-creatie vorm te geven en bestendig te maken. Ter validatie wordt een workshop en een focusgroep georganiseerd waarbij het netwerk van de praktijkpartners direct wordt ingezet. Actieve communicatie en validatie leidt tot de vorming van een consortium die de aanvraag voor een meerjarig project mogelijk maakt. De deliverables van het project zijn: • Rapport en vakpublicatie over de overeenkomsten, verschillen en mogelijkheden voor cultuurorganisaties en retailondernemingen ten aanzien van de functie voor consumenten. • Visualisatie van stakeholders, hun belangen en positie in stedelijke kernen voor drie groottes van steden ten behoeve van het faciliteren van samenwerking. • Visualisatie van waardenetwerken met inzicht in de waarden, belangen en positie en toegevoegde waarde in het netwerk voor casus Osdorpplein Amsterdam waar verdere lessen voor vraagarticulatie getrokken kan worden. • Toolkit cultuur/retail: methodieken en tools voor co-creatie van cultuur en retail. • Rapport en vakpublicatie over financieringsmodellen • Twee blogs op website DNWS • Consortiumopbouw voor meerjarig projectaanvraag.