We meten de gevoelstemperatuur in winkelcentrum Nieuw-West in Amsterdam. De winkels zijn open maar de terrassen leeg en het Osdorpplein ligt er verlaten bij. Het was 24 juli 2019 en we hadden te maken met een hittegolf zonder grenzen. Met een luchttemperatuur van ruim 35 graden op het zonovergoten plein, was het hier niet lang uit te houden. Er was sprake van hittestress bij het winkelend publiek en het plein had haar verblijfsfunctie verloren.
DOCUMENT
De decentralisaties en hervormingen in het sociaal domein beogen een andere insteek van de ondersteuning van mensen. De meeste zorg en welzijn vindt meer plaats in de eigen kring van de bewoner, door mantelzorgers en vrijwilligers uit het netwerk van deze bewoner. Als dat niet meer gaat en te ingewikkeld wordt, is er kennis en kunde van beroepskrachten nodig. Vaak gaat het een en het ander in elkaar over, of spelen naast elkaar. Dan is het belangrijk dat er een goede samenwerking is en vertrouwen is, in elkaar en in de overtuiging dat samen goede oplossingen gevonden kunnen worden.
DOCUMENT
De meeste pleinen in Nederland kunnen uitgroeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere onderwijskundige doelen ingezet worden: spel en beweging, ontspanning, sociale vaardigheid, zaakvakken, rekenen entaal. In twee artikelen richten we ons op vijf randvoorwaarden om prettig te kunnen spelen, bewegen en ontdekken op het plein. Dit artikel beschrijft de laatste drie voorwaarden
DOCUMENT
De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn talrijk. Doorgaans gaat de meeste aandacht uit naar de economische duurzaamheid van individuele ondernemingen die strijden om hun voortbestaan. Echter, de kracht die ontstaat bij het co-creëren van positieve en relevante belevingen met consumenten kan bijdragen aan het behouden en vergroten van de aantrekkelijkheid van stedelijke kernen. In dit project onderzoeken we wat er nodig is voor stakeholders uit de retail- en de cultuursector om in co-creatie de grote veranderingen en uitdagingen het hoofd te bieden. We doen dit door gezamenlijke waarden te benoemen en uit te werken in praktische toolkit voor de cultuur- en retailsector. We brengen met specifieke casussen het speelveld in kaart middels een stakeholderinventarisatie, uitgebreide mapping en drie design thinking sessies. We inventariseren relevante methodieken, tools en financieringsmodellen om de co-creatie vorm te geven en bestendig te maken. Ter validatie wordt een workshop en een focusgroep georganiseerd waarbij het netwerk van de praktijkpartners direct wordt ingezet. Actieve communicatie en validatie leidt tot de vorming van een consortium die de aanvraag voor een meerjarig project mogelijk maakt. De deliverables van het project zijn: • Rapport en vakpublicatie over de overeenkomsten, verschillen en mogelijkheden voor cultuurorganisaties en retailondernemingen ten aanzien van de functie voor consumenten. • Visualisatie van stakeholders, hun belangen en positie in stedelijke kernen voor drie groottes van steden ten behoeve van het faciliteren van samenwerking. • Visualisatie van waardenetwerken met inzicht in de waarden, belangen en positie en toegevoegde waarde in het netwerk voor casus Osdorpplein Amsterdam waar verdere lessen voor vraagarticulatie getrokken kan worden. • Toolkit cultuur/retail: methodieken en tools voor co-creatie van cultuur en retail. • Rapport en vakpublicatie over financieringsmodellen • Twee blogs op website DNWS • Consortiumopbouw voor meerjarig projectaanvraag.