Het artikel 'Wijzer dan God' is opgenomen in de catalogus Levenswerk / Life's Work van Margriet Luyten. Deze publicatie verschijnt bij haar tentoonstelling van negen gefilmde kunstenaarsportretten in museum De Pont, Tilburg, nov. 2013
Achtergrond: Kwetsbaarheid is een term die veel en in toenemende mate wordt gebruikt in het omschrijven van individuen met een verhoogd risico op negatieve gezondheidsuitkomsten als gevolg van meerdere lichamelijke, psychische en/of sociale problemen. Kwetsbaarheid komt vaak voor bij ouderen. Desondanks gebruiken ouderen zelf deze term niet of nauwelijks. De volgende vragen staan centraal in dit onderzoek: welke woorden worden gebruikt in de Nederlandstalige literatuur en welke woorden herkennen en gebruiken ouderen zelf in het beschrijven van ouder worden en kwetsbaarheid?Methode: De methode was tweeledig: 1) bestuderen van Nederlandstalige grijze literatuur en 2) een Delphi-procedure. Eerst zijn termen uit de literatuur verzameld en vervolgens zijn de gevonden termen voorgelegd aan een ouderenpanel (>70 jaar, N=30). Daarnaast had het ouderenpanel de mogelijkheid om zelf nieuwe termen in te brengen. In drie ronden gaven zij aan of zij de termen herkennen dan wel gebruiken.Resultaten: In totaal zijn 187 termen voorgelegd aan het ouderenpanel. Na analyse zijn er 69 termen behouden die door ouderen herkend of gebruikt worden. De termen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. De categorie kwetsbaarheid komt niet terug in de definitieve lijst met termen, wegens te weinig herkenning en gebruik door de panelleden.Conclusie: Dit onderzoek laat zien welke alternatieve termen gehanteerd kunnen worden in schriftelijke en mondelinge communicatie met ouderen over thema’s als kwetsbaarheid en ouder worden.
MULTIFILE
ACHTERGROND: Het effect en de impact van continue professionele ontwikkeling in de verpleegkunde blijft onbekend. Dit zorgt voor een toegenomen interesse in het minimaliseren van de onderwijspraktijkkloof: een ‘transfer’ van kennis waarbij verpleegkundigen in staat zijn om nieuwe kennis toe te passen in de praktijk (om hun gedrag te veranderen). De noodzaak voor effectieve onderwijsactiviteiten is zeker nodig in de geriatrische zorg, aangezien oudere patiënten een verhoogd risico hebben op complicaties, zoals valincidenten. Het is belangrijk dat verpleegkundigen dit kunnen voorkomen. Het blijft echter onduidelijk welke interventies het gedrag van verpleegkundigen beïnvloeden. Het doel van deze studie is het identificeren van interventies om het gedrag van ziekenhuisverpleegkundigen te veranderen ten aanzien van het inzetten van valpreventieve maatregelen. CONCLUSIE: De resultaten van deze studie laten zien dat er een discrepantie is tussen de meningen van de verpleegkundigen, experts in de Geriatrie, managers en onderwijskundigen. Verdere inzichten in de rol en samenwerking van managers, onderwijskundigen en verpleegkundigen is belangrijk voor de ontwikkeling van onderwijskundige programma’s die veranderingen op de werkvloer versterken en daarmee goede verpleegkundige zorg bewerkstelligen.
MULTIFILE
Bijna heel Europa heeft te maken met dubbele vergrijzing. Op dit moment anticiperen de Europese gezondheidszorgstelsels en het onderwijs onvoldoende op uitdagingen die hiermee gepaard gaan. In SIENHA zetten zeven Europese hogescholen en universiteiten zich in om integratie en afstemming van preventie en adequate gezondheidszorg te verbeteren via doelbewuste en vooruitziende innovatie van het onderwijs en praktijkgericht onderzoek.
Bijna heel Europa heeft te maken met dubbele vergrijzing. Op dit moment anticiperen de Europese gezondheidszorgstelsels en het onderwijs onvoldoende op uitdagingen die hiermee gepaard gaan. In SIENHA zetten zeven Europese hogescholen en universiteiten zich in om integratie en afstemming van preventie en adequate gezondheidszorg te verbeteren via doelbewuste en vooruitziende innovatie van het onderwijs en praktijkgericht onderzoek. Doel SIENHA heeft tot doel gezond ouder worden in de Europese landen te ondersteunen door de ontwikkeling van de bekwaamheden van zorg- en welzijnsprofessionals te verbeteren teneinde: Meer inzicht te krijgen in gezond ouder worden, met aandacht voor alle levensfasen (van kindertijd tot ouderdom). Het inzicht vergroten en de continue ontwikkeling van competenties van studenten, docenten en zorg- en welzijnsprofessionals te ondersteunen om gezond ouder worden in heel Europa te bevorderen. De uitwisseling van kennis in heel Europa ondersteunen om te leren van de beste praktijken in het hoger onderwijs om gezond ouder worden te ontwikkelen. De kennis van burgers en de betrokkenheid van individuen bij de ondersteuning van persoonlijke gezondheid en gezond ouder worden vergroten. Relevantie De uitdagingen in verband met het beheer van vergrijzende samenlevingen moeten dringend worden aangepakt, hetgeen vraagt om doelbewuste en vooruitziende innovatie van onderwijs-, sociale en gezondheidszorgomgevingen die hun professionals toerusten en voorbereiden met capaciteiten die gericht zijn op preventie, gezondheid en welzijn met gebruikmaking van empirisch onderbouwde praktijken. SIENHA wordt mede gefinancierd via het Erasmus+ programma van de Europese Unie. Resultaten Het SIENHA consortium werkt aan de ontwikkeling van drie ‘Intellectuele Uitkomsten’, verzameld in een SIENHA-handboek. In het handboek wordt opgenomen: Raamwerk van competenties voor zorg- en welzijnsprofessionals die werken aan Healthy Ageing op bachelor- en masterniveau Een curriculum voor healthy ageing, bestaande uit vier modules: determining healthy ageing, plan for healthy ageing, implementation of healhty ageing en researching impact of healthy ageing Een praktische toolkit met daarin goede voorbeelden van onderwijs op het gebied van innovatie en implementatie, gebaseerd op recente theoretische inzichten en voorzien van passende werkvormen Looptijd 01 september 2021 - 01 augustus 2023 Aanpak In het project werken docenten, onderwijsvernieuwers en onderzoekers uit zeven Europese landen samen aan de gewenste opbrengsten. Ieder land heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. De HU houdt zich voornamelijk bezig met het mede-ontwikkelen van het competentieprofiel voor healthy ageing en het ontwikkelen van de toolkit voor healthy ageing. Hiervoor wordt literatuuronderzoek gebruikt, in combinatie met vragenlijsten en het uitvoeren van interviews.