Amsterdam heeft zich aangesloten bij het WHO netwerk Age Friendly Cities. In het verlengde daarvan initieerde Hogeschool van Amsterdam een onderzoek wat vanuit ruimtelijk perspectief de opgaven zijn om wijken in de stad ouderenvriendelijk te maken. Een gesprek over dit onderzoek met Frank Suurenbroek, lector Bouwtransformatie, en Sophie van Ginneken, onderzoeker, beiden van Hogeschool van Amsterdam, Urban Technology.
DOCUMENT
Recensie van de editie en vertaling van Jacob Jacobsz. Jonck, Een Spul van Sinnen van den Siecke Stadt (Een Spel van zinnen van de Zieke Stad), een 16e-eeuws rederijkersdrama.
DOCUMENT
DOCUMENT
Hoe kunnen de krachten gebundeld worden om de problemen van stad en land in de 21ste eeuw aan te pakken met de inzet en inventiviteit van de toekomstige generaties beleidsmakers, kennisdragers en burgers? De belangrijkste doelstelling van het lectoraat is om binnen het thema Groene Leefomgeving van Steden in het instituut Van Hall Larenstein een onderzoekspoot op te zetten. De idee is om de visie(s) binnen de diverse vakgebieden nader te ontwikkelen. Dit kan door de kennis die binnen het onderwijs wordt geproduceerd te verdiepen en door nieuwe, onderzoek gerelateerde, netwerken te openen. Beide aspecten komen ten goede aan docent èn studenten. In deze rapportage worden twee projectlijnen gepresenteerd. Een eerste lijn is geïnitieerd vanuit de doelstelling Onderwijsvernieuwing, de andere lijn richt zich op Onderzoek en is geïnitieerd vanuit de praktijk. Vervolgens wordt de Kennisagenda gepresenteerd, die op basis van de projecten door het lectoraat en de betrokken docenten is – en overigens nog steeds wordt - ontwikkeld. Ten slotte volgt een overzicht van de publicaties van studenten rond projecten van het Lectoraat.
DOCUMENT
In dit boek wil de kenniskring van het lectoraat Groene Leefomgeving van Steden duidelijk maken dat de charette een zeer interessante verrijking is van het onderwijs aan Van Hall Larenstein. Studenten kunnen even snuffelen aan de beroepspraktijk waarin ze misschien later komen te werken. Docenten kunnen hun onderwijsmethoden aanscherpen aan diezelfde praktijk. Hogeschool Van Hall Larenstein vindt via de charettes allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden met nationale en internationale partners, en kan via de charettes laten zien hoe interessant en – zeker niet minder belangrijk – leuk het onderwijs kan zijn. De docenten en de organisatoren van deze charettes hopen dat dit boek een inspiratie mag zijn om nieuwe charettes te blijven organiseren.
DOCUMENT