Stel je voor: een bruisende straat die uitnodigt om buiten anderen te ontmoeten. Een straat waar iedereen zich veilig voelt. In de zachte stad van David Sim ligt deze straat aan je voordeur. Regeneratief onderwijs kan als brug tussen het onderwijs, onderzoek en de praktijk een bijdrage leveren aan het creëren van dit soort straten en een zachtere stad in het algemeen.
MULTIFILE
Nederland staat de komende jaren voor een enorme woningbouwopgave, die voor een aanzienlijk deel via verdichting zal worden gerealiseerd. Dit leidt tot druk op de openbare ruimte en tot discussies over wie er voorrang heeft bij het gebruik. Zijn dit bijvoorbeeld kinderen die willen spelen of bewoners die zich storen aan het lawaai? In dit essay wordt verkend hoe gemeenten kunnen zorgen dat alle bewoners beschikken over voldoende aantrekkelijke openbare ruimte die uitnodigt om te bewegen en anderen te ontmoeten.
MULTIFILE
De zachte stad. Een term die steeds vaker terugkomt in het debat over de ontwikkeling van onze steden. Een term met een hoog aaibaarheidsgehalte, maar die tegelijkertijd nog veel vragen oproept. In het nieuwe magazine van Platform Stad en Wijk duiken we daarom dieper in dit concept. Maar we werpen er ook een kritische blik op: welke blinde vlekken kent dit gedachtegoed en hoe kunnen we de zachte stad in de praktijk brengen?De komende jaren staat Nederland voor een reusachtige woningbouwopgave. Dat heeft gevolgen voor bestaande wijken, maar ook voor nieuw te bouwen wijken. Tegelijkertijd heeft Nederland te maken met enorme milieu- en duurzaamheidsopgaven en maatschappelijke uitdagingen. De opgaven vragen om nu ook na te denken over hoe problemen op het gebied van leefbaarheid van wijken het hoofd kunnen worden geboden, zodat deze wijken ook op de lange termijn leefbaar blijven.Het gedachtegoed van Soft Cities, oftewel ‘zachte steden’, kan hierbij richtinggevend zijn. Dit gedachtegoed verbindt de gebouwde stad met de mensen die er wonen en stelt in stadsontwikkelingsopgaven de ‘zachte’, geleefde wereld van de mens centraal in plaats van de ‘harde’, systemische wereld van gebouwen en infrastructuur. Lectoren en onderzoekers van Platform Stad en Wijk verkennen in het magazine ‘De zachte stad’ aan de hand van onderzoeksartikelen, essays en interviews hoe de zachte stad van de toekomst eruit zou kunnen zien. We hopen dat dit magazine handvatten biedt voor gemeenten, andere praktijkpartners en hogescholen om gezamenlijk aan de slag te gaan met het realiseren van de zachte stad van de toekomst. Veel leesplezier!
MULTIFILE
Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.
Lack of physical activity in urban contexts is an increasing health risk in The Netherlands and Brazil. Exercise applications (apps) are seen as potential ways of increasing physical activity. However, physical activity apps in app stores commonly lack a scientific base. Consequently, it remains unknown what specific content messages should contain and how messages can be personalized to the individual. Moreover, it is unknown how their effects depend on the physical urban environment in which people live and on personal characteristics and attitudes. The current project aims to get insight in how mobile personalized technology can motivate urban residents to become physically active. More specifically, we aim to gain insight into the effectiveness of elements within an exercise app (motivational feedback, goal setting, individualized messages, gaming elements (gamification) for making people more physically active, and how the effectiveness depends on characteristics of the individual and the urban setting. This results in a flexible exercise app for inactive citizens based on theories in data mining, machine learning, exercise psychology, behavioral change and gamification. The sensors on the mobile phone, together with sensors (beacons) in public spaces, combined with sociodemographic and land use information will generate a massive amount of data. The project involves analysis in two ways. First, a unique feature of our project is that we apply machine learning/data mining techniques to optimize the app specification for each individual in a dynamic and iterative research design (Sequential Multiple Assignment Randomised Trial (SMART)), by testing the effectiveness of specific messages given personal and urban characteristics. Second, the implementation of the app in Sao Paolo and Amsterdam will provide us with (big) data on use of functionalities, physical activity, motivation etc. allowing us to investigate in detail the effects of personalized technology on lifestyle in different geographical and cultural contexts.
Lack of physical activity in urban contexts is an increasing health risk in The Netherlands and Brazil. Exercise applications (apps) are seen as potential ways of increasing physical activity. However, physical activity apps in app stores commonly lack a scientific base. Consequently, it remains unknown what specific content messages should contain and how messages can be personalized to the individual. Moreover, it is unknown how their effects depend on the physical urban environment in which people live and on personal characteristics and attitudes. The current project aims to get insight in how mobile personalized technology can motivate urban residents to become physically active. More specifically, we aim to gain insight into the effectiveness of elements within an exercise app (motivational feedback, goal setting, individualized messages, gaming elements (gamification) for making people more physically active, and how the effectiveness depends on characteristics of the individual and the urban setting. This results in a flexible exercise app for inactive citizens based on theories in data mining, machine learning, exercise psychology, behavioral change and gamification. The sensors on the mobile phone, together with sensors (beacons) in public spaces, combined with sociodemographic and land use information will generate a massive amount of data. The project involves analysis in two ways. First, a unique feature of our project is that we apply machine learning/data mining techniques to optimize the app specification for each individual in a dynamic and iterative research design (Sequential Multiple Assignment Randomised Trial (SMART)), by testing the effectiveness of specific messages given personal and urban characteristics. Second, the implementation of the app in Sao Paolo and Amsterdam will provide us with (big) data on use of functionalities, physical activity, motivation etc. allowing us to investigate in detail the effects of personalized technology on lifestyle in different geographical and cultural contexts.