Online supplement to: Smit, E., Tuithof, H. & Béneker, T. (2023). Portraying the developing PCK of Dutch pre-service geography teachers. International Research in Geographical and Environmental Education.
DOCUMENT
Pedagogical Content Knowledge (PCK) is used to describe the knowledge teachers use to teach a specific subject to a specific audience. Although PCK is linked to student success and motivation, relatively little is known about the PCK of geography teachers. Through a mixed methods approach, we surveyed a group of 73 Dutch pre-service teachers in their final year of geography teacher education. We used the PCK-consensus model to address both PCK-on action (teacher knowledge) and PCK-in action (teacher practice). We investigated the former through a CoRe-assignment and the latter through a quantitative survey. Teacher’s PCK-in action focussed on teacher-centred lessons with ample attention for visualisations, current events, and efforts to engage students. The results for PCK-on action confirmed the content dependency of PCK. Pre-service teachers chose different geographical topics and used different goals and strategies when teaching these topics. In this context, we also found that they experienced difficulties when teaching controversial issues. In a final step, we combined the results of both methods for 9 teachers in individual PCK portraits. These portraits show that coherence between PCK-elements and, therefore, PCK-quality is still weak for most pre-service teachers. Consequently, their fragile subject matter knowledge seems to influence their developing PCK.
LINK
Online supplements to Smit, E., Tuithof, H., Savelsbergh, E., & Béneker, T. (2023). Geography teachers’ pedagogical content knowledge: A systematic review. Journal of Geography. https://doi.org/10.1080/00221341.2023.2173796 Supplement 1: Extended information on selected studies Supplement 2: Full references of studies used in the review Supplement 3: Codebook Abstract: Pedagogical Content Knowledge (PCK) is the knowledge teachers use to teach a specific subject to a specific audience. The importance of PCK to quality teaching is widely recognized. However, an overview of research about geography teachers’ PCK is missing. To fill this gap, we conducted a systematic review. We analyzed 43 empirical studies, but only 9 used PCK as a framework. Most studies addressed instructional strategies or teaching orientations. The studies were too diverse to draw conclusions on geography teachers’ PCK in general. But portraits of 16 geography teachers emphasized the necessity of geographical knowledge and teaching experience for PCK-quality.
MULTIFILE
In Nederland wordt onderwijs in de M&M- en de zaakvakken op verschillende manieren vormgegeven. Voor deze invulling zijn er twee uitgangspunten: de landelijke doelen en de doelen en overtuigingen van de docenten of school. De landelijke doelen voor het PO en de onderbouw van het VO zijn per leergebied geformuleerd in de Kerndoelen. Voor de bovenbouw van het VO zijn er examenprogramma’s per schoolvak. Het tweede uitgangspunt zijn de doelen en overtuigingen van de docenten, of de school. Deze maken, net als kennis van het leren van leerlingen, didactische strategieën, toetsing en curriculum deel uit van hun Pedagogical Content Knowledge (PCK). In ons onderzoek maken we veel gebruik van dit concept.Doel De onderzoeksgroep wil: Inzicht krijgen in de verschillende manieren waarop vakoverstijgende curricula voor de M&M- en zaakvakken zijn vormgegeven. Inzicht krijgen in hoe docenten (gezamenlijk) een vakoverstijgend curriculum ontwerpen. Inzicht krijgen in hoe docenten omgaan met frictie in de klas, als onderdeel van burgerschap als vakoverstijgend onderdeel van het curriculum. Inzicht krijgen in de ontwikkeling van de PCK van docenten en van studenten aan de lerarenopleiding, die deze (vakoverstijgende) curricula ontwikkelen en uitvoeren. Een visie ontwikkelen op vakoverstijgend werken binnen de M&M- en zaakvakken. Inzicht krijgen in hoe docenten vanuit het curriculum bijdragen aan inclusief onderwijs en het verkleinen van kansenongelijkheid in het onderwijs. Resultaten Dit onderzoek levert handreikingen op met beschrijvingen van (vakoverstijgende) curricula van verschillende scholen waar M&M- en zaakvakken worden vormgegeven. In de handreikingen staan ontwerp- en succescriteria waarmee docenten aan de slag kunnen gaan om (vakoverstijgend) onderwijs te ontwerpen en uit te voeren. Het bevat praktische handvatten aan de hand van voorbeelden van goed bruikbaar (les)materiaal. Looptijd 01 september 2021 - 09 januari 2025 Aanpak Het onderzoek wordt gezamenlijk uitgevoerd in verschillende deelprojecten op scholen en lerarenopleidingen. De deelprojecten leiden tot gedeelde inzichten die worden gebundeld.
In Nederland worden vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en economie soms apart van elkaar gegeven, maar regelmatig ook geïntegreerd. In het primair onderwijs wordt gesproken van 'zaakvakken', in het voortgezet onderwijs van 'Mens- en Maatschappijvakken'. Redenen om deze vakken te integreren en manieren waarop dat gebeurt, zijn heel divers. De onderzoeksgroep doet onderzoek naar wat werkt als wordt samengewerkt.