Samenvatting Doel Door de COVID-19-pandemie is een nieuwe groep revalidanten ontstaan waarbij voor een deel intensieve multidisciplinaire geriatrische revalidatie cruciaal lijkt te zijn. Gezien de nog beperkt beschikbare wetenschappelijke kennis en ervaring met het ziektebeeld, was er behoefte aan een praktijkgericht groeidocument en een continu cyclisch proces om praktijkkennis en nieuwe wetenschappelijke kennis direct te implementeren in de praktijk. Dit artikel beschrijft het proces van ontwikkeling, implementatie, evaluatie en doorontwikkeling daarvan in de praktijk, welke onder bijzondere omstandigheden heeft plaatsgevonden. Methode Het hele proces van de totstandkoming van het multidisciplinaire CO-FIT+ revalidatieprogramma bestond uit multipele iteraties van de PDCA-cyclus op zowel projectorganisatie-, projectuitvoerings- als implementatieniveau. Het behandeladvies post COVID-19-geriatrische revalidatie van Verenso is gebruikt als leidraad. Dit is aangevuld met de kennis en expertise van de GRZPLUS-professionals, ketenpartners, aanbevelingen vanuit de beroepsverenigingen en kennis uit wetenschappelijk onderzoek onder andere op het gebied van geriatrische (long-)revalidatie en post IC-revalidatie. Resultaten Een multidisciplinair geriatrisch revalidatieprogramma CO-FIT+ welke is geïmplementeerd in de praktijk. Dit heeft geresulteerd in een uniforme werkwijze en een continue verbetercyclus.
COVID-19 arrived in the world suddenly and unexpectedly. It caused major disruptions at economical, operational and other levels. In the case of flight traffic, the operations were reduced to 10% of their original levels. The question after COVID-19 is how to restart the operations and how to keep the balance between safety and capacity. In this paper we present an analysis using simulation techniques for understanding the impact in a security area of an important airport in Latin America; the airport of Mexico City. The results allow to illustrate the potential congestion given by the implemented covid-19 restriction, even when the traffic recovers only by 25% of the pre-covid-19 traffic. The congestion can be mitigated by applying some layout changes (snake queue vs parallel queue) and when more capacity is added to the system (extra security line). The results will raise situational awareness for airport stakeholders when implementing the actions suggested by different international institutions like WHO, IATA or ICAO.