This relationship between external knowledge providers, e.g. consultants and academic institutions, and small and medium enterprises (SMEs) is a difficult one. SME entrepreneurs think external advice is expensive, not required and/or not useful. In this paper these arguments are explored against the specific characteristics of SMEs. The argument of price probably tells more about the consultants inability to quantify the returns on their advice than about the cost of their services. Support policies enable free consults for SMEs on numerous topics, but the use of these facilities is relatively low. The suggestion that SME entrepreneurs do not need external knowledge is contradicted by their own assessment of their qualities. Typically the entrepreneurs lack expertise in supporting business functions like HR, IT, Finance and Legal. In SMEs these blank spots are not compensated by specialist staff members because the of the scale of the organization. The argument that the advice of an external consultant is generally not useful raises the question whether the insights gained in several business sciences only apply to large companies. This seems unlikely. Given the characteristics of SMEs the difference is probably more the context in which the insights are applied than the content of the insights itself. From the analysis of the characteristics of SMEs the dominant influence of the person of the owner/director, together with the absence of specialist staff, appeared as two of the most significant differences between SMEs and large companies. Given the personal profiles of these owners/directors as studied by Blom (Blom, 2001), the external knowledge providers should realize the three ways in consulting. The first way is the way of thinking. For this way it was stated already that the content of business sciences is not likely to differ for SMEs. The second way, the way of working, represents for the way information is gathered and the entrepreneur and his staff is involved in the process of developing the advice. In this way the consultant should allow for interaction and should make it fun for the participants. In this aspect, the process approach of consulting shows promising. The third way, the way of communicating, represents the way the knowledge is transferred from the advisor to the entrepreneur. In this way it is crucial to acknowledge the different personal profiles of SME entrepreneurs and consultants and to adjust the communication accordingly. Taking the three ways into account, the conclusion could be that the transfer of knowledge should be more the sharing of experiences. The Chair of Management Consulting will adjust her activities to explore this insight further.
Product Service Systemen (PSS) hebben vaak als doel de milieu-impact van producten de verkleinen, maar leiden niet automatisch tot duurzame oplossingen voor de productie van diensten en producten. Er kunnen zelfs effecten optreden die tot een grotere milieu-impact leiden en de dienst minder duurzaam maken.
Product Service Systemen (PSS) hebben vaak als doel de milieu-impact van producten de verkleinen, maar leiden niet automatisch tot duurzame oplossingen voor de productie van diensten en producten. Er kunnen zelfs effecten optreden die tot een grotere milieu-impact leiden en de dienst minder duurzaam maken. Doel Aanbieders van PSS hebben meestal het eigendom over de producten en zijn gebaat bij producten die lang mee gaan en eenvoudig te vervangen zijn. Dit moedigt producenten aan tot circulaire en duurzamere productie. Dit promotieonderzoek is erop gericht te onderzoeken hoe de diensten duurzamer geproduceerd kunnen worden, waardoor de milieu-impact binnen product-dienst systemen wordt verkleind. Looptijd 01 januari 2020 - 01 januari 2024 Resultaten Een van de resultaten is een reeks van vier kaartensets (of 'routes') die kunnen dienen als hulpmiddel tijdens het ontwerpproces. Ze geven een gemeenschappelijk vocabulaire tussen ontwerpers en andere stakeholders, kunnen helpen bij het maken van ontwerpkeuzes en het valideren van ontwerpconcepten en -oplossingen. Bovenstaande kaarten zijn te downloaden via de links: Control Route (groen), Intimate Knowledge Route (geel), Strategische Keuzes (rood), Self Investment Route (blauw). Lunchlezing 'Hoe kunnen we duurzamer gebruik van producten-als-dienst ontwerpen?' vond plaats op woensdag 16 december 2020, 12:30 - 13:30 uur. Aanpak Het onderzoek naar de gebruikerskant van Product Service Systemen is een praktijkgericht en ontwerpend onderzoek naar de milieu-impact van het gebruik van Product Service Systemen (PSS). Een eerste case study vond plaats bij en in samenwerking met The Student Hotel. In deze veldstudie wordt onderzocht hoe het fiets-deelsysteem (daaronder wordt verstaan: de fiets zelf, de fietsenstalling en de uitleen-app) anders ontworpen kan worden, zodat gebruikers zorgvuldiger met de fietsen omgaan. Gewenste gevolgen zijn minder milieu-impact uit gebruik, lagere kosten en een positievere gebruikerservaring.