How come Open Science is a well-shared vision among research communities, while the prerequisite practice of research data management (RDM) is lagging? This research sheds light on RDM adoption in the Dutch context of universities of applied sciences, by studying influencing technological, organizational, and environmental factors using the TOE-framework. A survey was sent out to researchers of universities of applied sciences in the Netherlands. The analyses thereof showed no significant relation between the influencing factors and the intention to comply with the RDM guidelines (p-value of ≤ .10 and a 90% confidence level). Results did show a significant influence of the factor Management Support towards compliance with a p-value of 0.078. This research contributes towards the knowledge on RDM adoption with the new insight that the factors used in this research do not seem to significantly influence RDM adoption in the Dutch context of universities of applied sciences. The research does show that the respondents have a positive attitude in their intention to change, increase or invest time and effort towards RDM compliance. More research is advised to uncover factors that do significantly influence RDM adoption among universities of applied sciences in the Netherland for stakeholders in Open Science and RDM to enhance their strategies.
MULTIFILE
This research investigates the integration of stakeholders' values into the digital frameworks of Collective Management Organizations (CMOs) within the Dutch music copyright system. Utilizing Q methodology, the study captures diverse perspectives from composers, lyricists, publishers, and CMO representatives on values, value tensions, norms, and system requirements. A pilot study with four experts tested data collection methods and refined the study design for a larger, follow-up study involving 30 participants. Preliminary findings, based on factor analysis of participant rankings of 30 statements, reveal two distinct perspectives: one focused on "Fairness and Accountability," emphasizing trust-building and equitable treatment, and the other on "Technological Efficiency and Transparency," prioritizing clear information, verification mechanisms, and advanced IT systems. Qualitative insights from participant interviews provide nuanced understanding, highlighting the importance of transparency in royalty processes, balanced application of technology, and equitable royalty distribution in the digital age. This research contributes to the modernization of copyright management systems offering a conceptual model adaptable to other creative (Intellectual Property) industries
MULTIFILE
Deze rapportage omvat de evaluatie van de pilot Open Science Support Desk (OSSD). Het bemensen van de OSSD is een van de activiteiten die erop gericht zijn om de kwaliteit van het onderzoek dat uitgevoerd wordt in de faculteiten Gezondheid (FG), Bewegen, Sport en Voeding (FBSV) en Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) te ondersteunen in het kader van de SIA SPRONG subsidie Mensen in Beweging die in 2018 werd toegekend. Bij de OSSD kunnen Urban Vitality onderzoekers terecht voor individueel advies over kwantitatief en kwalitatief onderzoek, open science en over datamanagement. Deze evaluatie bestrijkt de pilotperiode tussen september 2019 en juni 2020. De evaluatie richt zich op:1. De mening van de gebruikers over de dienstverlening van OSSD;2. De motivatie van niet-gebruikers om geen gebruik te maken van OSSD;3. Het inventariseren van wensen van (potentiële) gebruikers voor OSSD diensten;4. Het geven van aanbevelingen voor de organisatie en toekomst van de OSSD diensten. GegevensverzamelingGegevens zijn verzameld m.b.v. twee verschillende vragenlijsten: Eén vragenlijst voor gebruikers van OSSD en één vragenlijst voor niet-gebruikers die wel tot de doelgroep horen.Daarnaast zijn gegevens gebruikt die in een excel databestand zijn bijgehouden over de dienstverlening, zoals aan wie waarover advies is gegeven en hoeveel tijd daaraan is besteed.ResultatenOSSD-gebruikers waren zeer tevreden over onze diensten en hoe deze werden geleverd. Iets minder hoog scoort de duidelijkheid van waarmee men bij de OSSD kan aankloppen. De onderzoekers die geen gebruik hadden gemaakt van de diensten van de OSSD wisten niet dat hij bestond, waarvoor ze bij de desk terecht kunnen, of hadden geen vragen. Een kanttekening is hierbij dat slechts een kwart van de niet-gebruikers de vragenlijst hebben ingevuld.Een meerderheid van de gebruikers en niet-gebruikers lijkt geïnteresseerd in deelname aan journal clubs, hulp bij literatuur zoeken en inloopspreekuren. Verder zijn onder OSSD-gebruikers de belangrijkste onderwerpen voor nieuwe dienstverlening journal clubs over statistiek, datavisualisatie, kwalitatieve analyse, kwalitatieve onderzoeksmethoden, kwantitatieve methoden en open science-tools. De belangrijkste taken voor de OSSD zijn volgens zowel gebruikers als niet-gebruikers advies, co-auteurschap en (data-) analytische ondersteuning. Conclusie De OSSD is geraadpleegd door ongeveer de helft van de potentiële gebruikers. De onderzoekers die advies hebben gekregen zijn (zeer) tevreden over de inhoud van de adviezen en over andere aspecten van de dienstverlening, zoals snelheid van reageren op vragen en de sfeer waarin de consultaties werden uitgevoerd. Daarnaast bestaat er een relatief grote groep die geen gebruik heeft gemaakt van de OSSD. De belangrijkste reden voor het niet gebruiken van de desk lijkt onbekendheid. Dit heeft mogelijk te maken met de huidige onduidelijke positie en inbedding van de OSSD. Aanbevelingen1. Formaliseer de OSSD binnen het Urban Vitality Center of Expertise (UV) of op faculteitsniveau2. Stroomlijn de rol van de OSSD in de procedures voorafgaand aan en na toekenning van subsidie en stem deze af met IXA3. Neem de 14 Open Science principes op in het UV-beleid4. Zorg er (middels beleid) voor dat de OSSD in een vroeg stadium bij nieuwe onderzoeksvoorstellen betrokken wordt5. Vervul tijdig de vacature die ontstaat voor een kwalitatief methodoloog6. Formaliseer de posities van privacy officer en informatiespecialist binnen OSSD7. Maak glashelder welke lectoraten de OSSD bedient8. Maak bij een promotieproject duidelijk welke verantwoordelijkheden liggen bij de verschillende instellingen die bij de promotie betrokken zijn9. Maak een toegankelijk content management systeem om inzicht te hebben in en te kunnen leren van lopend onderzoek10. Bespreek dit rapport en de aanbevelingen in de stuurgroepen van MiB en van UV en in het management van FG, FBSV en FDMCI.
DOCUMENT