Ondanks de in de managementliteratuur beloofde voordelen leidt het concentreren van ondersteunende processen in shared service centers (SSC’s) in de praktijk vaak tot problemen, vooral op het terrein van de coördinatie. Dit heeft grote gevolgen voor de effectiviteit van SSC’s. Een strategie die steeds vaker toegepast wordt om deze problemen op te lossen, is de vorming van een regieorganisatie die verantwoordelijk is voor het afstemmen van de vraag naar en het aanbod van ondersteunende diensten. Deze strategie blijft gericht op het realiseren van efficiencyvoordelen door ‘economies of scale’. Maar is de regieorganisatie wel effectief? In dit artikel analyseren we de regieorganisatie vanuit het systeemtheoretisch perspectief op organisatieontwerp en evalueren we de effectiviteit ervan in een recent, diepgaand onderzoek in een grote Nederlandse organisatie. We concluderen dat de regieorganisatie de problemen niet oplost. Integendeel: de problemen nemen toe en de kosten stijgen. Wij pleiten daarom voor de ontwikkeling van een andere, meer effectieve strategie, gericht op het realiseren van ‘economies of flow’ in de ondersteunende processen.
DOCUMENT
Facilitaire regie betreft sturing op de ondersteunende bedrijfsvoering binnen organisaties. Vijf deskundigen bespraken tijdens de F-mex bijeenkomst "Finding the next practice in regie" op de Haagse Hogeschool hoe regie het organisatiebelang optimaal kan dienen.
DOCUMENT
Facilitaire diensten worden steeds vaker uitbesteed. De motivatie om uit te besteden luidt dan: het produceren van facilitaire diensten behoort niet tot onze core business. Het is dan ook niet vreemd dat in de facilitaire wereld de regie-organisatie volop in de belangstelling staat. Maar gaat dit samen met een andere trend: prestatie-inkoop?
DOCUMENT
MULTIFILE
The special introduces the topic for young purchasing professionals or purchasing students. It focuses on more complex negotiations that can take several negotiation rounds. The special discusses the negotiation context, the negotiation process, and the negotiation strategy. It continues with discussing negotiation skills for purchasers and negotiation in other cultures. It ends with a summary and discussion questions.
LINK
Steeds meer ICT-organisaties willen samenwerken, bedrijven om zich heen verzamelen met wie ze kennis kunnen delen, of professionals bijeenbrengen om hun expertise naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe doen ze dit effectief en efficiënt? Dit vergt een andere dynamiek in de organisatie, waar het accent komt te liggen op ontdekken en het verbinden van mensen, bijvoorbeeld door middel van crowd sourcing en via social media. Er ontstaat als het ware een ‘Organisatie 2.0’. Het aansturen daarvan vereist een regisseur met vaardigheden op het gebied van verandermanagement, persoonlijk leiderschap en groepsleiderschap om communities te kunnen aansturen.* Wat is social sourcing?* Sociale netwerktheorie als basis voor vinden van verbinding* Leiderschapslessen voor samenwerken in innovatie
DOCUMENT
Inkopen is een vak. Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo in als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn de vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
LINK
Informatiestromen vervullen een steeds belangrijkere functie in de samenleving en voor de sturing van de overheid. Zij zijn de verbindende factor geworden. Van overheden wordt verlangd dat zij hierbij in toenemende mate samenwerken om effectief te blijven in dienstverlening en handhaving. Bovendien willen bestuurders niet alleen informatie waaruit resultaten blijken, ze willen ook inzicht in de informatie die juist nieuwe mogelijkheden biedt. Dit vraagt voortdurende aandacht voor de mogelijkheden van nieuwe technologie, veranderende ketens en toenemende transparantie.
LINK