In deze publicatie wordt verslag gedaan van een proefproject in Eindhoven. In 'Esc@ape: als je wereld kleiner wordt' is de afgelopen jaren gekxperimenteerd met technologie (computer/internet) bij chronisch zieke en lichamelijk gehandicapte vijftigplussers, met name om te ontdekken of eenzaamheid door middel van het gebruik van personal computer en internet kan worden verminderd. Het gaat daarbij om een experiment, omdat niet vooraf vaststond of welke effecten zich ook zouden voordoen. Het was bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat verhoogde aandacht van de deelnemers voor wat er op het beeldscherm gebeurde schade toebrengt aan het nog bestaande sociale netwerk. En wat heb je aan tien chat-vrienden, als je daarmee dat ene sociale contact in de buurt verliest en er niemand meer voor je naar de apotheker om medicijnen kan gaan? Daarom is het project vanaf het begin van nabij gevolgd en zijn de effecten zorgvuldig in beeld gebracht. In deze publicatie worden zowel de details van de sociale interventie als de effecten en de leerpunten beschreven. Daarbij is bewust gekozen om geen hoera-verhaal te houden, maar om op objectieve wijze de bevindingen in beeld te brengen zodat ook door anderen van dit experiment geleerd kan worden.
1e alinea column: Digital doing van de docent. Je zou in de functiebeschrijving van docenten hun 'digital doing' capabilities kunnen expliciteren en er een onderdeel van de planning- en beoordelingscyclus van kunnen maken. 'Digital doing': je moet met internet kunnen omgaan net als vroeger met de bieb. Het is ook wel handig als je weet wat begrippen als chatten, swarming en twitteren inhouden. Dit kan door middel van elektronisch toetsen van de kennis, vaardigheden en houding van docenten. De score levert een knip op voor je salarisschaal.
LINK
Background: Airway care interventions and prone positioning are used in critically ill patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19) admitted to the intensive care unit (ICU) to improve oxygenation and facilitate mucus removal. At the onset of the COVID-19 pandemic, the decision-making process regarding the practice of airway care interventions and prone positioning was challenging. Objective: To provide an overview of the practice of airway care interventions and prone positioning during the second wave of the pandemic in the Netherlands. Method: Web-based survey design. Seventy ICU nurses, each representing one intensive care in the Netherlands, were contacted for participation. Potential items were generated based on a literature search and formulated by a multidisciplinary team. Questions were pilot tested for face and construct validity by four intensive care nurses from four different hospitals. Results: The response rate was 53/77 (69%). This survey revealed widespread use of airway care interventions in the Netherlands in COVID-19 patients, despite questionable benefits. Additionally, prone positioning was used in invasively and non-invasively ventilated patients. Conclusions: The use of airway care interventions and prone positioning is time consuming and comes with the production of waste. Further research is needed to assess the effectiveness, workload, and environmental impact of airway care interventions and prone positioning.