To prepare medical students appropriately for the management of toxicological emergencies, we have developed a simulation-based medical education (SBME) training in acute clinical toxicology. Our aim is to report on the feasibility, evaluation and lessons learned of this training. Since 2019, each year approximately 180 fifth-year medical students are invited to participate in the SBME training. The training consists of an interactive lecture and two SBME stations. For each station, a team of students had to perform the primary assessment and management of an intoxicated patient. After the training, the students completed a questionnaire about their experiences and confidence in clinical toxicology. Overall, the vast majority of students agreed that the training provided a fun, interactive and stimulating way to teach about clinical toxicology. Additionally, they felt more confident regarding their skills in this area. Our pilot study shows that SBME training was well-evaluated and feasible over a longer period.
This paper focuses on the use of discrete event simulation (DES) as a decision support tool for airport land use development. As a study case, Querétaro Airport (Mexico) is used, due to its rapid growth and the different services it offers. The SIMIO® software was used to carry out a macro-level simulation of the airport’s processes, considering generic process times, flight types and demand schedules. The resulting strategic simulation model can be used to diagnose the current growth situation, analyse the airport's growth potential, and evaluate different expansion scenarios using the available land, including the expansion of the terminal building, cargo operations or MRO. The arrival and departure of aircraft (commercial, cargo, maintenance, aviation school and private aviation) at the airport were simulated to detect bottlenecks for different expansion scenarios, that aim to find an optimal balance between the growth options in the different airport grounds. The objective is to compare the potential growth of different layout expansion possibilities. Preliminary results indicate that land use options have a great impact on the growth potential of the airport and some general aviation activities, such as the aviation school, are interfering with the potential growth of other activities at Querétaro Airport.
A building block approach to simulation uses modules that are easily reusable and therefore speed up the simulation process. The authors assume that this approach can enhance complex decision making between stakeholders on infrastructure planning and design. The authors combined insights from process management and a simulation building block approach into an experimental interactive decision-making procedure and developed a simulation building block tool. The authors tested the procedure and the tool in the game CONTAINERS ADRIFT. Evaluation results indicate that the simulation tool is fast and easy to work with and that the combination of simulation building blocks and process management contributes to the quality and process of negotiation and generates mutual understanding.
Nederland kent ongeveer 220.000 bedrijfsongevallen per jaar (met 60 mensen die overlijden). Vandaar dat elke werkgever verplicht is om bedrijfshulpverlening (BHV) te organiseren, waaronder BHV-trainingen. Desondanks brengt slechts een-derde van alle bedrijven de arbeidsrisico’s in kaart via een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en blijft het aandeel werknemers met een arbeidsongeval hoog. Daarom wordt er continu geïnnoveerd om BHV-trainingen te optimaliseren, o.a. door middel van Virtual Reality (VR). VR is niet nieuw, maar is wel doorontwikkeld en betaalbaarder geworden. VR biedt de mogelijkheid om veilige realistische BHV-noodsimulaties te ontwikkelen waarbij de cursist het gevoel heeft daar echt te zijn. Ondanks de toename in VR-BHV-trainingen, is er weinig onderzoek gedaan naar het effect van VR in BHV-trainingen en zijn resultaten tegenstrijdig. Daarnaast zijn er nieuwe technologische ontwikkelingen die het mogelijk maken om kijkgedrag te meten in VR m.b.v. Eye-Tracking. Tijdens een BHV-training kan met Eye-Tracking gemeten worden hoe een instructie wordt opgevolgd, of cursisten worden afgeleid en belangrijke elementen (gevaar en oplossingen) waarnemen tijdens de simulatie. Echter, een BHV-training met VR en Eye-Tracking (interacties) bestaat niet. In dit project wordt een prototype ontwikkeld waarin Eye-Tracking wordt verwerkt in een 2021 ontwikkelde VR-BHV-training, waarin noodsituaties zoals een kantoorbrand worden gesimuleerd (de BHVR-toepassing). Door middel van een experiment zal het prototype getest worden om zo voor een deel de vraag te beantwoorden in hoeverre en op welke manier Eye-Tracking in VR een meerwaarde biedt voor (RI&E) BHV-trainingen. Dit project sluit daarmee aan op het missie-gedreven innovatiebeleid ‘De Veiligheidsprofessional’ en helpt het MKB dat vaak middelen en kennis ontbreekt voor onderzoek naar effectiviteit rondom innovatieve-technologieën in educatie/training. Het project levert onder meer een prototype op, een productie-rapport en onderzoeks-artikel, en staat open voor nieuwe deelnemers bij het schrijven van een grotere aanvraag rondom de toepassing en effect van VR en Eye-Tracking in BHV-trainingen.
The traffic safety of cyclists is under pressure. The number of fatalities and injuries is increasing, and the number of single-bicycle accidents is on the rise. However, from a traffic safety perspective, the most concerning trend is the growing number of incidents between motorized vehicles and cyclists. In addition to infrastructural solutions, such as more segregated and wider bike lanes, both industry and government are exploring technological developments to better safeguard cyclist safety. One of the technological solutions being considered is the use of C-V2X communication. C-V2X, Cellular Vehicle-to-X, is a technology that enables short-range signal exchanges between road users, informing them of each other's presence. C-V2X can be used, for example, to alert drivers via dedicated in-car information systems about the presence of cyclists on the road (e.g. at crossings). Although the technology and chipsets have been developed, the application of C-V2X to improve cyclist safety has not yet been thoroughly investigated. Therefore, HAN, Gazelle, and ARK Infomotives are researching the impact of C-V2X (on cyclist safety). Using advanced simulations with a digital twin in an urban environment and rural environment, the study will analyze how drivers respond to cyclist presence signals and determine the maximum penetration rate of ‘connected’ cyclists. Based on this, a pilot study will be conducted in a controlled environment on HAN terrain to validate the direction of the simulation results. The project aligns with the Missiegedreven Innovatiebeleid and the KIA Sleuteltechnologieën, specifically within application of digital and information technologies. This proposal aligns with the innovation domain of Semiconductor Technologies by applying advanced sensor and digital connectivity solutions to enhance cyclist safety. The project fits within the theme of Sleuteltechnologieën en Duurzame Materialen of the strategic research agenda of the VH by utilizing digital connectivity, sensor fusion, and data-driven decision-making for safer mobility solutions.
De renovatie van de Amsterdamse Van Deysselbuurt is niet alleen een ruimtelijke transformatie, maar ook een kans voor maatschappelijke vernieuwing. CoFab-MR stelt een verkennend onderzoeksproject voor, waarin bewoners samen een houten constructie ontwerpen en te bouwen met behulp van Mixed Reality (MR) en digitale ontwerpsystemen. Het project brengt Community Builder Cascoland, materiaalexperts Amsterdamse Fijnhout, het Van Eesteren Museum en onderzoeksteams van AUAS (DPRG, RobotLab en VR/SimulationLab) samen. De Van Deysselbuurt is onderdeel van het 20-jarige programma ‘Samen Nieuw-West’, een van de 20 nationale programma's gericht op kwetsbare buurten, gericht op het verbeteren van het toekomstperspectief van huidige en toekomstige bewoners op het gebied van huisvesting, werk, vaardigheden en veiligheid. Door digitale tools in te bedden in een hands-on co-creatieproces, stelt coFAB-MR bewoners zonder eerdere technische expertise in staat om deel te nemen aan het ontwerp en de montage van (niet-standaard) houten constructies voor hun eigen buurt. In dit geval een zichtbare 'marker' voor het Makers Village, een tijdelijk ankerpunt voor gemeenschapsinitiatieven. coFab-MR onderzoekt ontwerp en technologie om nieuwe vaardigheden en gemeenschapsopbouw naar de Van Deysselbuurt te brengen. CoFAB-MR onderzoekt het potentieel van MR voor inclusief ontwerp en constructie, ruimtelijk inzicht en niet-deskundige samenwerking. Het sluit aan bij de Design Power Agenda en nationale ambities voor circulaire constructie, digitale transitie en inclusief ontwerp. De resultaten omvatten een gebouwd object, een open-source MR-toolkit, video-opnames van het participatieve proces en een reflectie op het gebruik van MR voor stedelijke transities. De resultaten zullen ten goede komen aan ontwerpprofessionals, docenten, gemeenten en andere gemeenschappen die inclusieve co-creatie in de gebouwde omgeving willen integreren. Het is de bedoeling dat CoFAB-MR zal leiden tot vervolgprojecten en vaardighedenontwikkeling in de Van Deysselbuurt, naast en voorbij het 20-jarige nationale programma.