Smart Materials, book of ideas is het resultaat van en unieke samenwerking. Deskundigen en leveranciers van smart materials, designers van drie Twentse ontwerpbureaus en studenten Industrieel Product Ontwerpen van Saxion twee intensieve dagen met veel plezier samengewerkt aan dit “Book of Ideas”. Het project “Smart Materials, Book of Ideas” is een van de deelprojecten van het RAAK project “Materialen in Ontwerp” dat van januari 2007 tot medio 2008 gelopen heeft bij het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie. Het doel van dit project is het expliciet onder de aandacht brengen van de mogelijkheden van een nieuwe klasse materialen voor het MKB: de “Smart Materials”. Alles is “smart” tegenwoordig en iedereen heeft het over nieuwe mogelijkheden, maar over wat voor materialen en eigenschappen hebben we het eigenlijk? Het is de bedoeling niet alleen een droge opsomming te geven van de eigenschappen en mogelijkheden van smart materials. De mogelijkheden die deze nieuwe materialen kunnen bieden worden tastbaar gemaakt door allerlei creatieve toepassingen te laten zien in (verbeterde) bestaande producten en geheel nieuwe concepten. Op deze wijze wordt geïllustreerd hoe deze nieuwe materialen kunnen bijdragen aan de functionaliteit van een product. De creatieve toepassingen zijn het resultaat van de brainstorm-tweedaagse met materiaaldeskundigen, designers en studenten ‘Industrieel Product Ontwerpen’ (IPO). Met dit boekwerkje wil het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie bereiken dat productontwerpers en met name het MKB geïnteresseerd raakt in de mogelijkheden die smart materials direct of in toekomst kunnen bieden. Er ligt voor de bedrijven een grote kans om met deze nieuwe materialen succesvolle innovatieve producten te ontwikkelen.
MULTIFILE
MULTIFILE
This paper proposes a new framework for the production and development of immersive and playful technologies in cultural heritage in which different stakeholders such as users and local communities are involved early on in the product development chain. We believe that an early stage of co-creation in the design process produces a clear understanding of what users struggle with, facilitates the creation of community ownership and helps in better defining the design challenge at hand. We show that adopting such a framework has several direct and indirect benefits, including a deeper sense of site and product ownership as direct benefits to the individual, and the creation and growth of tangential economies to the community.
MULTIFILE
SmartCulTour will propose and validate innovative interventions directed at sustainable cultural tourism that supports the development of European regions rich of tangible and intangible cultural assets.The project will focus on:. Concepts: By developing new definitions of (sustainable) cultural tourism, cultural tourism destinations, sustainable development, and resilience;• Measurement: By identifying and testing a framework of sustainability and resilience indicators and a Decision Support System for measuring and monitoring cultural tourism and its impacts;• Procedure: By testing and presenting innovative and creative tools for stakeholder engagement, particularly art-based methods, a serious game and service design;• Outcome: By recognizing state-of-the-art and innovative cultural tourism interventions through existing case studies and by trialling specific interventions within six community-led Living Labs.Partners:KU Leuven (Belgium), University of Split (Croatia), MODUL University Vienna (Austria), University of Lapland (Finland), Ca’Foscari Università di Venezia (Italy), UNESCO (France), CIHEAM-IAMZ (Spain), Toerisme Vlaanderen (Belgium), Quantitas (Italy)