This paper argues online privacy controls are based on a transactional model of privacy, leading to a collective myth of consensual data practices. It proposes an alternative based on the notion of privacy coordination as an alternative vision and realizing this vision as a grand challenge in Ethical UX
DOCUMENT
In this research, we explored how different variables influence the user experience in the TikTok social media channel. The engagement of the users in giving meaningful feedback to the posts was the main variable being observed. This is important because in several business-to-business and business-to-consumer applications the companies are interested in using meaningful feedback from the users to improve their products, be it a tangible device or a media product. So, instead of focusing on getting more followers, in situations like that, it is more important the kind of feedback received from the users. In this research, a mixed methods approach was applied. Joining the quantitative results with the insights from the qualitative part of the research, it is possible to conclude that the algorithm used by TikTok to define the content in the timelines has a bigger influence on engagement than the kind of content. To achieve the desired result of an increase in the number and quality of feedback by the viewers, it was found that being more direct can produce interesting increases. The posts where the viewers were asked to comment and reply with a certain answer have the most comments. In some instances, the increase is almost 300% more when comparing it to the average amount of comments. Most interviewees also stated that they would love to help out and would provide meaningful feedback if this was directly asked. The same goes for Q&A’s and interaction-based posts.
LINK
Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
In ons dagelijkse leven hebben we veel met technologie te maken, vaak met interactieve, informatie-gerichte technologie: als consument doen we online boodschappen – zeker in deze pandemische tijd; als reiziger in het openbaar vervoer plannen en betalen we onze reis met interactieve technologie – nu weliswaar even wat minder; als weggebruiker navigeren we op basis van technologie; en ons energieverbruik in huis wordt ‘smart’ gemeten en geadministreerd. Als burger staan we steeds vaker middels technologie in contact met overheden. Denk aan alle online communicatie met de overheid, zo als de belastingdienst en gemeenten die middels apps, websites en de ‘Berichtenbox’ van ‘MijnOverheid’ met burgers communiceren. En er wordt over burgers en ons gedrag al heel wat data verzameld, door gemeenten, de politie, door bijvoorbeeld de zorgsector. En ook in de publieke ruimte wordt data verzameld – met smart city technologie, zoals camera’s en sensoren – met als doel om de stad veiliger, efficiënter en leefbaarder te maken. Al die ‘big data’ maakt het mogelijk om inzichten te genereren – al dan niet met kunstmatige intelligentie – en besluiten te nemen. We gebruiken technologie ook om als burger zelf actie te ondernemen. Bij de overheid kunnen we met apps melden wat er op straat verbeterd of onderhouden moet worden. Met onze buren zitten we in een WhatsApp groep of NextDoor, om bij te dragen aan de leefbaarheid en veiligheid van de buurt. We kunnen met smart home tools of citizen science kits de luchtkwaliteit meten, binnenshuis, maar ook buitenshuis. We tekenen petities, doen mee aan peilingen en enquêtes. En social networking sites (SNS) worden intensief gebruikt, voor sociale en professionele relaties, maar ook om maatschappelijk actief te zijn, voor het organiseren van het samenleven in een buurt. We weten inmiddels dat social media ook een effectief kanaal zijn om de democratie te beïnvloeden. Burgers komen dus in aanraking met veel verschillende technologieën, met verschillende doelstellingen, resultaten en bijeffecten, en waaraan mensen in allerlei functies en rollen deelnemen. Wat centraal staat in het vakgebied Civic Technology is dat de technologie in dienst staat van het burgerschap.
DOCUMENT
De implementatie van blended learning – waarbij fysiek leren wordt gecombineerd met online leren – staat bij veel onderwijsinstellingen hoog op de agenda, om activeren, intensiveren, flexibiliseren, differentiëren en/of personaliseren mogelijk te maken (Bos, 2022). Als gevolg hiervan krijgt de online leeromgeving binnen onderwijsinstellingen een steeds nadrukkelijkere rol. Om te komen tot betekenisvol leren in deze online leeromgeving (vaak in de vorm van een leermanagementsysteem, ook wel LMS genoemd), is het belangrijk dat studenten hierin actief aan de slag gaan met de aangeboden onderwijsinhoud en geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om dit te (gaan) doen (Michael, 2006; Alhazmi & Rahman, 2012; Derboven et al., 2017; Grant-Smith et al., 2019). Echter, in de praktijk blijkt dat lang niet altijd sprake is van deze gewenste student engagement. Bijlage 1: Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar mogelijkheden om student engagement in het LMS te vergroten. Deze resultaten zijn tevens samengevat in twee overzichtelijke infographics. Bijlage 2: Infographic 1 omvat het gehele overzicht van de (mogelijk) te implementeren ontwerpprincipes. Bijlage 3: Infographic 2 bevat een stappenplan voor docenten om hun LMS te analyseren en te optimaliseren (laaghangend fruit).
MULTIFILE
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
DOCUMENT
Design schools in digital media and interaction design face the challenge of integrating recent artificial intelligence (AI) advancements into their curriculum. To address this, curricula must teach students to design both "with" and "for" AI. This paper addresses how designing for AI differs from designing for other novel technologies that have entered interaction design education. Future digital designers must develop new solution repertoires for intelligent systems. The paper discusses preparing students for these challenges, suggesting that design schools must choose between a lightweight and heavyweight approach toward the design of AI. The lightweight approach prioritises designing front-end AI applications, focusing on user interfaces, interactions, and immediate user experience impact. This requires adeptness in designing for evolving mental models and ethical considerations but is disconnected from a deep technological understanding of the inner workings of AI. The heavyweight approach emphasises conceptual AI application design, involving users, altering design processes, and fostering responsible practices. While it requires basic technological understanding, the specific knowledge needed for students remains uncertain. The paper compares these approaches, discussing their complementarity.
DOCUMENT
‘Creating the Difference’ is the theme of the 2014 edition of the Chi Sparks conference. It is also the challenge that the Human-Computer Interaction (HCI) community is facing today. HCI is a creative field where practitioners engage in design, production, and evaluation of interactions between people and digital technology. Creating excellent interfaces for people, they make a difference in media and systems that people are eager to use. Usability and user experience are fundamental for achieving this, as are abilities at the forefront of technology, but key to a successful difference is getting the right concepts, addressing genuine, intrinsic, human needs. Researchers and practitioners contribute to this area from theory as well as practice by sharing, discussing, and demonstrating new ideas and developments. This is how HCI creates a difference for society, for individuals, businesses, education, and organizations. The difference that an interactive product or service makes might lie in the concept of it but also in the making, the creation of details and the realisation. It is through powerful concepts and exceptional quality of realisation that innovation is truly achieved. At the Chi Sparks 2014 conference, researchers and practitioners in the HCI community convene to share and discuss their efforts on researching and developing methods, techniques, products, and services that enable people to have better interactions with systems and other people. The conference is hosted at The Hague University of Applied Sciences, and proudly built upon the previous conferences in Arnhem (2011) and Leiden (2009). Copyright van de individuele papers ligt bij de betreffende auteurs.
DOCUMENT
In order to empower more people to become more selfreliant in society, interactive products and services should better match the skills and values of diverse user groups. In inclusive design, relevant end-user groups are involved early on and throughout the design and development process, leading to a better user experience. However, for IT businesses not operating in the academic domain, getting access to appropriate user research methods is difficult. This paper describes the design and prototype development of the Include Toolbox, in close cooperation with practitioners of small to medium sized enterprises (SMEs) in IT. It consists of an interactive app paired with a book. The app helps to find suitable research methods for diverse user groups such as older people, people with low literacy, and children. The book offers background information on the advantages of inclusive design, information on different user groups, and best practices shared by other companies.
DOCUMENT
Design and research are two fields of knowledge that each has its traditions, methods, standards and practices. These two worlds appear to be quite separate, with researchers investigating what exists, and designers visualising what could be. This book builds a bridge between both worlds by showing how design and research can be integrated to develop a new field of knowledge. This book contains 22 inspiring reflections that demonstrate how the unique qualities of research (aimed at studying the present) and design (aimed at developing the future) can be combined. This book shows that the transdisciplinary approach is applicable in a multitude of sectors, ranging from healthcare, urban planning, circular economy, and the food industry. Arranged in five parts, the book offers a range of illustrative examples, experiences, methods, and interpretations. Together they make up the characteristic of a mosaic, each piece contributing a part of the complete picture, and all pieces together offering a multi-facted perspective of what applied design research is, how it is implemented and what the reader can expect from it.
MULTIFILE