Zijn we te laat? Deze vraag drong zich op aan journalist en schrijver Frank von Hebel tijdens zijn reis naar Spitsbergen. Hij nam deel aan de SEES-expeditie (Scientific Expedition Edgeøya Svalbard) op het expeditieschip Ortelius. Onder leiding van het Arctisch Centrum van de Rijksuniversiteit Groningen onderzochten vijftig wetenschappers de gevolgen van klimaatverandering voor de wereld van gletsjers, toendra’s en ijsberen.Spitsbergen is het snelst opwarmende gebied ter wereld. Het kwik stijgt er elke tien jaar gemiddeld met een graad Celcius. Von Hebel zag met eigen ogen hoe de beschaving zich meer en meer opdringt aan het ooit ongerepte landschap dat in 1596 werd ontdekt door Willem Barentsz. De gletsjers trekken zich met schrikbarende snelheid terug, de permafrost slinkt zienderogen en jaarlijks haalt men 20.000 kilo afval van de stranden. Zelfs de Wereldzadenbank kwam door smeltwater even blank te staan. Maar ook onze eigen geschiedenis dreigt door de opwarming van de aarde letterlijk en figuurlijk weg te spoelen. Expeditie Spitsbergen neemt de lezer mee in de bijzondere wereld van deze archipel en maakt duidelijk dat klimaatverandering een veelkoppig monster zal zijn.
LINK
This paper reports the responses of nursing home residents who live in a psychogeriatric ward to the abstract interactive art installation ‘Morgendauw’, which was specifically designed for this study. All stakeholders were involved in designing and implementing Morgendauw. The artwork seems able to evoke responses in both the residents and their caregivers, but the amount and duration of the responses observed during the study were limited. 15 interactions over the course of 14 h were noted and almost all of them were initiated by the nursing home staff, physiotherapy students or visitors (n = 12). Interactions lasted for about 3 min on average. Although the nursing home residents initially did not seem to notice the artwork, the threshold of acknowledging and approaching the artwork was quickly overcome when staff nudged or directed the residents’ attention towards the artwork. Beyond this point, nursing home residents generally needed little explanation of the interface to interact with the artwork. The location in which Morgendauw was placed during the study or the characteristics of the installation seemed to create a threshold. Further research should focus on the importance and the effects of context when designing and implementing an interactive art installation in a nursing home environment.
DOCUMENT