Secondary schools are well placed to avert radicalization processes toward extremism because such trajectories often begin in adolescence. Adolescents are in the process of forming their identities, and most adolescents are idealistic, which makes them susceptible to groups that passionately pursue utopian visions. To avert the path toward extremism, Doret de Ruyter and Stijn Sieckelinck propose to balance a prevention approach with a positive educative ethos that is sensitive to the emotions involved in students' quest for meaning in life and identity formation. This involves schools being places where all students experience that they matter and where they can express their passion for their ideals and experiment with their identities without being ridiculed; at the same time, schools must guide students in learning that not everything they value will be accepted and that they must also take into account the interests and rights of others. The schools' role is thus complex and precarious, and teachers are in a position of navigating a politically sensitive minefield daily. Therefore, any theoretical proposition regarding what schools can realistically do to prevent extremism must be informed by everyday educational practice.
MULTIFILE
PurposeTo support the development and implementation of exercise programming for people with prostate cancer (PC), we investigated their views on exercise.MethodsOnline survey with open recruitment. We collected data on clinical and sociodemographic variables, experiences with exercise advice, outcome expectations, and preferences. We explored determinants of (1) having been counselled about exercise and (2) preferring supervised exercise.ResultsThe survey was completed by 171 patients (mean age = 70 years, SD = 6.5) from all PC treatment pathways. Sixty-three percent of the respondents reported never having been informed about the potential benefits of exercise. Forty-nine percent preferred exercise to be supervised. Respondents generally reported a positive attitude towards exercise. Seventy-four percent indicated barriers to exercising, including fatigue and lack of access to specific programmes. Outcome expectations were generally positive but moderately strong. Receiving hormonal therapy and younger age were significantly associated with having received exercise advice. Being insured and having higher fatigue levels contributed significantly to the preference for supervised exercise.ConclusionDutch people with PC report receiving insufficient effective exercise counselling. Yet, they are open to exercise and expect exercise to improve their health, although they experience various barriers that limit their ability to exercise.Implications for Cancer SurvivorsThe moderate outcome expectations for exercise of people with PC and their limited recall of exercise counselling highlight the need for better integration of exercise in clinical pathways. The lack of access to specific programming limits the use of evidence-based exercise programmes for people with PC.
MULTIFILE
Gezondheid wordt beïnvloed door onze leefstijl en onze leefomgeving. Binnen zowel het gezondheids- en sociaaldomein krijgen patiënten, cliënten en naasten ondersteuning door de inzet van leefstijlinterventies. Deze leefstijlinterventies worden voornamelijk ingezet op het individu, zijn ziekte-georiënteerd en houden geen rekening met contextuele invloeden. Door het bieden van handelingsperspectieven (teachable moments) voor professionals in zowel het sociaal- en gezondheidsdomein, worden patiënten, cliënten en naasten ondersteunt bij de aanpak van leefstijl en is een mogelijke oplossingsrichting voor het meer integraal preventief werken. Dit PD-traject draagt bij aan: 1). kennis over de inzet van teachable moments voor leefstijl-gerelateerde gedragsverandering 2). integraal inzetten van leefstijlinterventies zodat deze passend en op de juiste plaats wordt geboden en 3). Het bieden van handelingsperspectieven voor professionals in zowel het sociaal- en gezondheidsdomein. In dit PD-traject wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van appriciative inquiry en praktijkparticipatie. De onderzoeks- en veranderaanpak kent 6 fasen: 1). Voorbereidende fase, waarin de inrichting van de onderzoeksorganisatie en de voorbereiding van het onderzoek centraal staat. 2). Oriënterende fase gericht op de inzet van teachable moments door middel van een scoping review en interviews en semigestructureerde focusgroepen met professionals binnen het gezondheids- en sociaal domein. 3). Kennis-cocreatie rondom de integrale inzet van leefstijlinterventies met professionals binnen het gezondheids- en sociaal domein, patiënten/cliënten, burgers en naasten op basis van participerende observatie en field notes. 4). Ontwikkelen van handelingsperspectieven op basis van inzichten uit fase 3. 5). Ontwikkelen en uitvoeren van veranderstrategie op basis van fase 3 en 4. 6). Evaluatiefase, waarin de ontwikkelde en uitgevoerde veranderstrategie wordt geëvalueerd. Verwachtte resultaten van dit PD-traject zijn 1. Kennisresultaat: kennis over de meerwaarde van de inzet van teachable moments 2). Ontwerpresultaat: een beschrijving waarin de integrale inzet van leefstijlinterventies wordt beschreven. 3). Veranderresultaat: handelingsbeschrijving voor de inrichting van een integrale samenwerking tussen professionals in het gezondheids- en sociaaldomein.