Conclusions: This pilot feasibility study showed that combining ACT and PP in a digital health intervention is promising for patients undergoing spinal surgery as the content was accepted by most of the participants and (larger) improvements in pain intensity and well-being were observed in the intervention group. A digital intervention for patients undergoing (spinal) surgery can use teachable moments, when patients are open to learning more about the surgery and rehabilitation afterward. A larger randomized controlled trial is now warranted.
MULTIFILE
Background: Major surgery is associated with negative postoperative outcomes such as complications and delayed or poor recovery. Multimodal prehabilitation can help to reduce the negative effects of major surgery. Offering prehabilitation by means of mobile health (mHealth) could be an effective new approach. Objective: The objectives of this pilot study were to (1) evaluate the usability of the Be Prepared mHealth app prototype for people undergoing major surgery, (2) explore whether the app was capable of bringing about a change in risk behaviors, and (3) estimate a preliminary effect of the app on functional recovery after major surgery. Methods: A mixed-methods pilot randomized controlled trial was conducted in two Dutch academic hospitals. In total, 86 people undergoing major surgery participated. Participants in the intervention group received access to the Be Prepared app, a smartphone app using behavior change techniques to address risk behavior prior to surgery. Both groups received care as usual. Usability (System Usability Scale), change in risk behaviors 3 days prior to surgery, and functional recovery 30 days after discharge from hospital (Patient-Reported Outcomes Measurement Information System physical functioning 8-item short form) were assessed using online questionnaires. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, chi-square tests, and multivariable linear regression. Semistructured interviews about the usability of the app were conducted with 12 participants in the intervention group. Thematic analysis was used to analyze qualitative data. Results: Seventy-nine people—40 in the intervention group and 39 in the control group—were available for further analysis. Participants had a median age of 61 (interquartile range 51.0-68.0) years. The System Usability Scale showed that patients considered the Be Prepared app to have acceptable usability (mean 68.2 [SD 18.4]). Interviews supported the usability of the app. The major point of improvement identified was further personalization of the app. Compared with the control group, the intervention group showed an increase in self-reported physical activity and muscle strengthening activities prior to surgery. Also, 2 of 2 frequent alcohol users in the intervention group versus 1 of 9 in the control group drank less alcohol in the run-up to surgery. No difference was found in change of smoking cessation. Between-group analysis showed no meaningful differences in functional recovery after correction for baseline values (β=–2.4 [95% CI –5.9 to 1.1]). Conclusions: The Be Prepared app prototype shows potential in terms of usability and changing risk behavior prior to major surgery. No preliminary effect of the app on functional recovery was found. Points of improvement have been identified with which the app and future research can be optimized.
LINK
Inclusief onderwijs staat hoog op de agenda van De Haagse Hogeschool. Sinds januari 2021 is Naomi van Stapele lector Inclusive Education bij het kenniscentrum Global & Inclusive Learning. In deze intreerede van september 2022 wordt o.a. ingegaan op onzekerheid, de drie leidende beginselen van inclusief onderwijs, de ethische politiek van inclusiviteit, etc.
DOCUMENT
Gezondheid wordt beïnvloed door onze leefstijl en onze leefomgeving. Binnen zowel het gezondheids- en sociaaldomein krijgen patiënten, cliënten en naasten ondersteuning door de inzet van leefstijlinterventies. Deze leefstijlinterventies worden voornamelijk ingezet op het individu, zijn ziekte-georiënteerd en houden geen rekening met contextuele invloeden. Door het bieden van handelingsperspectieven (teachable moments) voor professionals in zowel het sociaal- en gezondheidsdomein, worden patiënten, cliënten en naasten ondersteunt bij de aanpak van leefstijl en is een mogelijke oplossingsrichting voor het meer integraal preventief werken. Dit PD-traject draagt bij aan: 1). kennis over de inzet van teachable moments voor leefstijl-gerelateerde gedragsverandering 2). integraal inzetten van leefstijlinterventies zodat deze passend en op de juiste plaats wordt geboden en 3). Het bieden van handelingsperspectieven voor professionals in zowel het sociaal- en gezondheidsdomein. In dit PD-traject wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van appriciative inquiry en praktijkparticipatie. De onderzoeks- en veranderaanpak kent 6 fasen: 1). Voorbereidende fase, waarin de inrichting van de onderzoeksorganisatie en de voorbereiding van het onderzoek centraal staat. 2). Oriënterende fase gericht op de inzet van teachable moments door middel van een scoping review en interviews en semigestructureerde focusgroepen met professionals binnen het gezondheids- en sociaal domein. 3). Kennis-cocreatie rondom de integrale inzet van leefstijlinterventies met professionals binnen het gezondheids- en sociaal domein, patiënten/cliënten, burgers en naasten op basis van participerende observatie en field notes. 4). Ontwikkelen van handelingsperspectieven op basis van inzichten uit fase 3. 5). Ontwikkelen en uitvoeren van veranderstrategie op basis van fase 3 en 4. 6). Evaluatiefase, waarin de ontwikkelde en uitgevoerde veranderstrategie wordt geëvalueerd. Verwachtte resultaten van dit PD-traject zijn 1. Kennisresultaat: kennis over de meerwaarde van de inzet van teachable moments 2). Ontwerpresultaat: een beschrijving waarin de integrale inzet van leefstijlinterventies wordt beschreven. 3). Veranderresultaat: handelingsbeschrijving voor de inrichting van een integrale samenwerking tussen professionals in het gezondheids- en sociaaldomein.