To cope with changing demands from society, higher education institutes are developing adaptive curricula in which a suitable integration of workplace learning is an important factor. Automated feedback can be used as part of formative assessment strategies to enhance student learning in the workplace. However due to the complex and diverse nature of workplace learning processes, it is difficult to align automated feedback to the needs of the individual student. The main research question we aim to answer in this design-based study is: ‘How can we support higher education students’ reflective learning in the workplace by providing automated feedback while learning in the workplace?’. Iterative development yielded 1) a framework for automated feedback in workplace learning, 2) design principles and guidelines and 3) an application prototype implemented according to this framework and design knowledge. In the near future, we plan to evaluate and improve these tentative products in pilot studies. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-25264-9_6
De implementatie van blended learning – waarbij fysiek leren wordt gecombineerd met online leren – staat bij veel onderwijsinstellingen hoog op de agenda, om activeren, intensiveren, flexibiliseren, differentiëren en/of personaliseren mogelijk te maken (Bos, 2022). Als gevolg hiervan krijgt de online leeromgeving binnen onderwijsinstellingen een steeds nadrukkelijkere rol. Om te komen tot betekenisvol leren in deze online leeromgeving (vaak in de vorm van een leermanagementsysteem, ook wel LMS genoemd), is het belangrijk dat studenten hierin actief aan de slag gaan met de aangeboden onderwijsinhoud en geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om dit te (gaan) doen (Michael, 2006; Alhazmi & Rahman, 2012; Derboven et al., 2017; Grant-Smith et al., 2019). Echter, in de praktijk blijkt dat lang niet altijd sprake is van deze gewenste student engagement. Bijlage 1: Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar mogelijkheden om student engagement in het LMS te vergroten. Deze resultaten zijn tevens samengevat in twee overzichtelijke infographics. Bijlage 2: Infographic 1 omvat het gehele overzicht van de (mogelijk) te implementeren ontwerpprincipes. Bijlage 3: Infographic 2 bevat een stappenplan voor docenten om hun LMS te analyseren en te optimaliseren (laaghangend fruit).
MULTIFILE
From the article: "The educational domain is momentarily witnessing the emergence of learning analytics – a form of data analytics within educational institutes. Implementation of learning analytics tools, however, is not a trivial process. This research-in-progress focuses on the experimental implementation of a learning analytics tool in the virtual learning environment and educational processes of a case organization – a major Dutch university of applied sciences. The experiment is performed in two phases: the first phase led to insights in the dynamics associated with implementing such tool in a practical setting. The second – yet to be conducted – phase will provide insights in the use of pedagogical interventions based on learning analytics. In the first phase, several technical issues emerged, as well as the need to include more data (sources) in order to get a more complete picture of actual learning behavior. Moreover, self-selection bias is identified as a potential threat to future learning analytics endeavors when data collection and analysis requires learners to opt in."
Hbo-studenten doen tijdens hun opleiding werkervaring op, bijvoorbeeld door stage te lopen. Wij onderzoeken op welke manier technologie het leerproces van studenten op de werkplek kan ondersteunen. We ontwikkelen ontwerpprincipes en de daarop gebaseerde Stage-App.Doel Studenten leren op de werkplek heel anders dan op de hogeschool. Het leren gebeurt vaak onbewust en impliciet. De Stage-App helpt studenten bewuster te worden van dit leerproces en hier actiever mee bezig te zijn, om uiteindelijk meer uit hun stage te halen. Resultaten Dit onderzoek loopt. We hebben de resultaten tot nu toe gedeeld via posters, presentaties en artikelen. Gepubliceerde artikelen Exploring Design Principles for Technology-Enhanced Workplace Learning Design Propositions for Technology-Enhanced Workplace Learning Design & Implementation of Technology-Enhanced Workplace Learning Learning Analytics voor Stages en Werkplekleren Workplace Learning Analytics in Higher Engineering Education Automated Feedback for Workplace Learning in Higher Education De open-source Stage-App is beschikbaar via Github.com. Looptijd 01 november 2015 - 31 december 2020 Aanpak In het eerste deel van onderzoek hebben we uitgezocht wat er nodig is om een app voor het leerproces te ontwerpen. Vervolgens hebben we de Stage-App ontwikkeld. Daarin kunnen studenten registreren wat ze hebben geleerd en dit koppelen aan de leerdoelen die ze vanuit hun opleiding meekrijgen. We ontwikkelen de app zoveel mogelijk vanuit het perspectief van de student. Om de app aan te laten sluiten op de wensen en eisen van studenten houden we interviews, enquêtes, gebruikerstesten en co-design-sessies. Tegelijkertijd baseren we de functionaliteiten op literatuuronderzoek over werkplekleren en 'technology enhanced learning', om te zorgen dat de app het leerproces zo goed mogelijk ondersteunt.